اخبار اقتصاد ایران

این افراد از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند/ معافیت‌های مالیاتی خودرو :: ایران تحلیل

فروش یک دستگاه خودرو سواری بیش از یک سال، خودروی مازاد برای سرپرستان خانوار، تعویض تنها خودروی افراد در کمتر از ۶ ماه و خودروی ارثی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

به گزارش ایران تحلیل، تیرماه سال گذشته شورای نگهبان پس از بررسی این طرح ۱۹ ایراد به مالیات بر عایدی سرمایه دریافت و آن را به مجلس بازگرداند. سرانجام پس از گذشت یک سال، نمایندگان مجلس نهم اردیبهشت شورای نگهبان در این ماه ایرادات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را رفع و مجدداً به شورای نگهبان ارسال کرد. در این طرح املاک با انواع کاربری و حق واگذاری زمین، انواع خودروهای سواری با پلاک شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات و انواع ارز (ارز، ارز، کد ملک) در نظر گرفته شده است. مشمول مالیات

نکته مهم این است که مالیات بر عایدی سرمایه تنها زمانی دریافت می شود که دارایی ها فروخته شوند. به عبارت دیگر، کلیه دارایی هایی که قابلیت واسطه گری و کسب سود را دارند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند. زیرا اتخاذ رفتار سوداگرانه توسط مردم نقش اساسی در افزایش جهشی قیمت اقلام در بازه های زمانی مختلف دارد. بنابراین به طور کلی افرادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند که به فعالیت های اقتصادی غیرمولد و سوداگرانه مانند خرید و فروش مسکن، خودرو، طلا و ارز می پردازند.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از صفر تا ۴۰ درصد است. همچنین در تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه عواملی مانند دوره نگهداری در امر مالیات موثر است. مالیات بر عایدی سرمایه تنها زمانی قابل دریافت است که صاحب ملک، خودرو، زمین، طلا و غیره بخواهد آن را بفروشد. این مالیات دارای دو بخش است. مالیات بر معاملات مکرر و مالیات بر درآمد معاملات مکرر.
مالیات خودرو

طبق قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، نگهداری خودرو به مدت کمتر از یک سال ۳۰ درصد مالیات بر درآمد را جذب می کند. یعنی اگر ماشینی را که خریده اید بعد از یک سال بفروشید باید ۳۰ درصد مابه التفاوت مالیات را بپردازید. اما اگر خودرو بیش از سه سال تحت مالکیت شما باشد، مالیاتی به آن اضافه نخواهد شد. زیرا هیچ دلالی برای کسب سود سه سال صبر نمی کند.

خلاصه اینکه اگر شخصی ماشینی بخرد و دو ماه بعد بفروشد و بعد ماشین دیگری بخرد و چند ماه دیگر آن را با قیمت بالاتری بفروشد، باید بابت مبلغی که از خرید و فروش به دست می‌آید مالیات بپردازد.

بنابراین اگر مدت نگهداری خودرو کمتر از یک سال باشد، نرخ مالیات سود نقل و انتقال ۳۰ درصد، بین یک تا دو سال ۲۰ درصد و بیش از دو سال ۱۰ درصد است.
معافیت مالیاتی خودرو

بر اساس طرح مذکور، نقل و انتقال خودرو سواری پلاک شخصی متعلق به شخص غیرتجاری بالای هجده سال در صورتی که مدت مالکیت بیش از یک سال باشد و شخص مذکور مالک کلیه نباشد. یا بخشی از خودروی سواری با پلاک شخص دیگری. شامل پرداخت مالیات نمی شود.

همچنین عایدی سرمایه ناشی از نقل و انتقال خودرو سواری با شماره ثبت شخصی سرپرست خانوار در صورتی که مدت مالکیت بیش از یک سال باشد و این شخص فقط یک خودروی شخصی دیگر داشته باشد مشمول مالیات نمی باشد. در مورد سرپرست خانوار شرط مدت تملک بیش از یک سال را نمی توان هر پنج سال یکبار برقرار کرد. همچنین خودروی ارثی شامل پرداخت مالیات نمی شود.

به طور خلاصه فروش یک دستگاه خودرو سواری بیش از یک سال، خودروی مازاد برای سرپرستان خانوار، تعویض تنها خودروی افراد در کمتر از ۶ ماه و خودروی ارثی از پرداخت سود سرمایه معاف هستند. مالیات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا