اخبار بورس

بازارگردانی، حنایی که دیگر رنگ ندارد

بررسی عملکرد مدیران بازار در گفت و گو با یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس؛

رضا ایازلو، عضو هیأت مدیره سازمان بورس: ما با چالش حاکمیت شرکتی در ناشران مواجه بودیم و آن سوال این بود که آیا ناشر مالک سهام خود است؟

بازاریابی، حنایی که دیگر رنگی ندارد

«اخبار بورسا»:

رضا ایازلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص تغییرات آیین نامه مدیریت بازار گفت: امروز جلسه ای در خصوص مدیریت بازار برگزار کردیم و سعی کردیم ابعاد تصمیم اخیر هیئت مدیره سازمان را یکی از نواقصی که سازمان را به بازنگری سوق داد، به رسانه ها برسانیم قطعنامه ۲۰۱۹ آنچه باعث آن شد این واقعیت بود که منابع ناشران، منابع شرکت‌های تولیدی، شرکت‌هایی که می‌توانستند از این کد برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شرکت خود استفاده کنند، مجبور شدند این منابع را به بازار سرمایه بیاورند. البته اگر این منابع در گردش سرمایه و تولید بود، سود سهامدار بیشتر می شد.

ایازلو تصریح کرد: مشکل دیگر این است که با ناشران با چالش حاکمیت شرکتی مواجه شدیم و آن این بود که آیا ناشر سهام خود را دارد یا خیر. ما سیاست‌های حاکمیت شرکتی داریم که خرید شرکت اصلی توسط شرکت تابعه را ممنوع می‌کند. البته این موضوع بیشتر داغ شد. این دو نقص ما را بر آن داشت تا نیاز به مدیریت بازار را بررسی کنیم و در نهایت با توجه به روند مذکور، هیئت مدیره سازمان به این نتیجه رسید که مدیریت بازار برای بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم بورس اوراق بهادار تهران ضروری است. بازار خارج از بورس بازار خارج از بورس که در گذشته مجاز بود اختیاری است.

وی ادامه داد: البته این موضوع به معنای لغو مدیریت بازار نیست و به این معنا نیست که به مقوله نقدشوندگی سهام اهمیتی نمی دهیم و به آن توجه نمی کنیم، بلکه به دنبال ساختار جدیدی در بازار هستیم. جامعه بورس و معاملات فرابورس از مدل قبلی فراتر رفته و در این مدل جدید می توان به همین شکل از طریق موسسات مالی، دلالان دلال، صرف نظر از دخالت منابع انتشار، در نرم افزار انجام داد. بازارهای مالی، در بورس اوراق بهادار و در معاملات خارج از بورس.

ایوزالو در خصوص اثربخشی مدیران بازار از ابتدای تصویب تا تغییرات گفت: با توجه به شرایط آشفته بازار در سال ۲۰۱۹، نیاز به منابع بیشتری بود و منابع مدیریت بازار به تدریج در سال ۱۴۰۲ محدودتر شد. بررسی های ما نشان داد که اثربخشی آنها در بازار به تدریج کاهش یافته است، به این معنی که فعالیت آنها در بازار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ کاهش یافته است و به گفته منابع، اقدامات محدودی که انجام داده اند دیگر مؤثر نبوده است. .

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا