فناوری

برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در کارگاه بین المللی تئوری اطلاعات و مخابرات که با حمایت این اپراتور برگزار می شود، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به تحلیل روندهای فنی و افق سیاست گذاران جهانی در حوزه مخابرات پرداخت.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران دوازدهمین کارگاه بین المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حضور نظریه پردازان مطرح داخلی و بین المللی و با حمایت همراه اول از امروز چهارشنبه ۱۲ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود که کاربرد اصلی آن گسترش مرزهای دانش در این زمینه است.

این رویداد که در قالب ترکیبی با ترکیبی از سخنرانان حضوری و مجازی برگزار می‌شود، دارای سخنرانان در سطح جهانی، بحث‌های پنل، و جلسات فنی در طیف متنوعی از موضوعات اساسی و کاربردی در تئوری ارتباطات و اطلاعات است.

سخنرانان کلیدی این کارگاه دو روزه (IWCIT 2024) که به موضوعات اساسی در حوزه مخابرات و تئوری اطلاعات می پردازد و کاربرد اصلی آن در راستای گسترش مرزهای دانش در این زمینه است، «مازیار میررحیمی از مؤسسه ملی تحقیقات علوم و فناوری دیجیتال فرانسه»، «سینم کولری از دانشگاه کوچ ترکیه»، «محمدتقی حاجی آقایی از دانشگاه مریلند» و «مروان دبا از دانشگاه خلیفه امارات» هستند.

در اولین روز و افتتاحیه این کارگاه بین المللی، وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه موبایل اول به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی حوزه صنعت، به بررسی توسعه نسل های فناوری تلفن همراه پرداخت و بر نسل پنجم و ششم ارتباطات .

شاه منصوری با تاکید بر اینکه روندها موفقیت ۵G را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تا سال ۲۰۲۷ پیش بینی می کند، گفت: این پیشرفت کند در حالی است که اتحادیه بین المللی مخابرات در نوامبر ۲۰۲۳ تحت عنوان IMT-2030 چارچوبی را برای توسعه استانداردها ایجاد کرد و ۶G را منتشر کرد. فناوری‌های رابط رادیویی، بنابراین ما انتظار داریم تا سال‌های آینده از اپراتورهای تلفن همراه به سمت ۵.۵G حرکت کنیم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه موبایل اول با اشاره به برخی شاخص‌ها از جمله خدمات بهتر، شبکه سریع‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر برای ۶G گفت: در شرایطی که اپراتورها به کندی در توسعه ۵G حرکت می‌کنند و دلایل اصلی این رفتار است. به دلیل هزینه های سرمایه گذاری بالا و کشش بازار (مشکلات اقتصادی در سمت بازار) در این نسل است، اما سازمان توسعه استانداردهای مخابراتی ۳GPP در انتشار نسخه ۱۸ به نقش تاثیرگذار ارتباطات مبتنی بر ماهواره در ۵G و ۶G پرداخته است.

به گفته وی، این ویرایش دسترسی ماهواره ای بر اساس باندهای فرکانسی بالای ۱۰ گیگاهرتز را برای سرویس دهی به پلتفرم های ثابت و سیار ذکر می کند و هدف آن بهینه سازی بیشتر عملکرد دسترسی ماهواره ای، رسیدگی به باندهای جدید با الزامات قانونی خاص آنها و پشتیبانی از ویژگی ها و خدمات جدید است. با تداوم تکامل نسل های جدید ارتباطات مرتبط است.

شاه منصوری ضمن اشاره به برخی پروژه های تحقیقاتی نسل آینده ارتباطات در مراکزی چون Horizon Europe، SNS و NEXTG ALLIANCE، به تحلیل وضعیت پیشرفت در این زمینه پرداخت و دیدگاه هایی را در خصوص فناوری نسل آینده به ویژه در حوزه ارائه کرد. “فرکانس” که نیاز به باند تراهرتز پرداخت می شود.

لازم به ذکر است این کارگاه (کارگاه ایران در زمینه تئوری ارتباطات و اطلاعات) با هدف توسعه و گسترش دانش در زمینه های بنیادی تئوری اطلاعات و مخابرات و ارتقای جایگاه علمی کشور در حوزه تئوری مخابرات و ایجاد بستر مناسب می باشد. جهت همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور با مراکز معتبر در سراسر جهان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا