بانک و بیمه

بی جنبه بودن بازار ارز در پی رخدادهای بین المللی| دلار ۶۳۶۰۰ تومان هیجانی است!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز دوباره تغییر کرده و نرخ ها در حال افزایش است. این افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد بلکه ناشی از هیجان و تشدید تنش ها در خاورمیانه است. اکنون بسیاری از مردم در چنین مواقعی برای خرید دلار، طلا، سکه یا سایر ارزها به بازار ارز مراجعه می کنند. وقتی وجوه خود را به چنین کالایی تبدیل می کنند، این رویکرد که هر از چند گاهی رخ می دهد، باعث می شود بازار ارز متشنج و داغ شود و قیمت ها همگام با افزایش تقاضا افزایش یابد.

این در حالی است که افزایش قیمت ها در بازار ارز در چنین شرایطی ناشی از تصمیمات اقتصادی یا اتفاقات داخلی نیست، بلکه مشکلات سیاسی و بین المللی به ویژه تنش های منطقه منجر به افزایش قیمت شده است. دلار به ۵۰۰۰۰ تومان برای چندین ماه بالای ۶۳. ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت تاثیر بسزایی در افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار خواهد داشت و در این بین مردم باید هزینه هیجانی که ایجاد می کند را بپردازند. در بازار ارز و همچنین سودآوری معامله گران فرصت طلب در این بازار.

هرچند بانک مرکزی به گفته کارشناسان با اجرای اقدامات اساسی توانست تا حدودی از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند; تا زمانی که تورم کاهش نیابد و سایر بازارهای سرمایه گذاری به خوبی فعال نشده باشند، سرمایه گذاران بازارهایی را انتخاب می کنند که برای حفظ سرمایه خود سود کوتاه مدت خوبی به آنها می دهد.

لزوم اتخاذ تدابیر بانک مرکزی برای جلوگیری از تمرکز نقدینگی در بازار ارز

البته در ماه های اخیر تصمیم گیران اقتصادی از جمله مسئولان بانک مرکزی با اقدامات شایسته و اصولی خود برای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت ها به ویژه با هدف عدم تمرکز نقدینگی در چنین شرایط حساس و سرنوشت سازی اقدام کرده اند. بازار حراج سکه و عرضه شمش طلا در بازارهای رسمی از یک سو و صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود جذاب از سوی دیگر، تامین ارز واقعی متقاضیان را فرض کردیم. این نیاز کالایی در بازار ارز نمونه ای از سیاست های ویژه بانک مرکزی است. به منظور جلوگیری از تمرکز نقدینگی در بازار ارز، اجرای این سیاست ها ادامه خواهد داشت.

اما اقداماتی که توانسته از افزایش قیمت ارز و رشد شدید نرخ آن تا حدی به گفته کارشناسان جلوگیری کند؛ تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکند و سایر بازارهای سرمایه گذاری در کشور رونق و فعال نشوند، سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه خود به بازارها می روند و در آنجا می توانند از طریق سرمایه گذاری های کوتاه مدت سود خوبی به دست آورند یا برای پیشبرد وجوه خود، ریال را به ارز تبدیل کنند. برای محافظت در برابر تورم موجود چنین مشکلی باعث شده است که بازار فارکس سقوط کند و با کوچکترین اتفاقی قیمت ها تغییر کند.

با ادامه افزایش قیمت ها و افزایش همه کالاها و خدمات موجود در بازار و هر از چند گاهی اخباری مبنی بر کاهش ارزش پول ملی ایران در کشورهای جهان منتشر می شود، چنین مشکلاتی باعث شده تا سرمایه گذاران ارزش خود را حفظ کنند. سرمایه، پایتخت. به بازار طلا و ارز حمله کنید

خبر کاهش ارزش پول ملی تاثیر زیادی در تبدیل ریال به دلار داشت

البته بانک مرکزی و مسئولین همواره با هشدارهای لازم به سرمایه گذاران ارزی هشدار می دهند که بابت سرمایه گذاری هایی که در چنین بازاری انجام می دهند ضرر نکنند، اما با توجه به افزایش تدریجی قیمت ها در بازار ارز، شرایط موجود تورم و انحراف بازار از ثبات در ماه‌های اخیر بسیاری از افراد به توصیه‌های کارشناسان یا مسئولان این حوزه توجه چندانی نمی‌کنند و برای خرید ارز و طلا به این گونه بازارها مراجعه می‌کنند، بازاری که البته ریسک ورود آن بالاست و ناشناخته است. آیا تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران این کار را انجام خواهند داد. برای ساماندهی بازار ارز و طلا باید چه تصمیمی بگیرند؟

از سوی دیگر با تداوم رشد قیمت ها و افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات موجود در بازار، کشورهای جهان نیز هر از چند گاهی اخباری مبنی بر کاهش ارزش پول ملی ایران منتشر می کنند، چنین مشکلاتی باعث شده است تا سرمایه گذاران به این موضوع توجه کنند. بازارهای طلا و ارز برای حفظ ارزش سرمایه خود سقوط کردند. در چنین شرایطی، قیمت ارز که همواره با کوچکترین اتفاقی به دلیل هیجان و التهاب بازار تغییر می کند، طلا و سکه نیز توسط دو بال یعنی نرخ ارز بین المللی در بازارهای بین المللی و بازارهای بین المللی گرفته می شود. نوسانات قیمت ارز داخلی بالا و پایین سرمایه گذاران وارد چنین بازارهایی شده اند تا سرمایه گذاران بتوانند چنین کالاهای ارزشمندی را در آنجا خریداری کنند تیر شما در برابر از دست دادن ارزش سرمایه خود محافظت می شوید.

بازار ارز نباید به گونه ای باشد که با هر اتفاقی قیمت تغییر کند و افزایش یابد. به عنوان مثال، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان جنب کنسولگری ایران در دمشق در دو روز گذشته باعث افزایش بیش از ۶۳ هزار تومانی دلار شده است، در حالی که این رشد قیمت پایه اقتصادی ندارد و نمی توان آن را منطقی دانست و نام برد. واقعی

دلار ۵۰ هزار تومانی در کمتر از ۲ ماه به بیش از ۶۳ هزار تومان رسید!

سید مرتضی افگه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص علل نوسانات بازار ارز و آینده قیمت این ماده اولیه مهم که اقتصاد کشور و خانوارها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: بارها به این نکته اشاره کرده ام که متغیرهای اقتصادی در ماه های اخیر دچار نوسانات مکرر شده است. هیجانات و تصمیم گیران سیاسی به جای اجرای طرح های اصولی و راهکارهای کارشناسی برای جلوگیری از افزایش قیمت در بازار ارز و طلا واکنش های جسورانه کمی از خود نشان می دهند و متاسفانه منفعلانه عمل می کنند. ۱۰۰۰ تومان در بحث طلا و سکه البته مشکل فرق می کند چرا که بیشتر افت و خیزهای قیمت طلا معمولاً ناشی از نوسانات نرخ ارز بین المللی است که روند افزایشی داشته است. برای یک مدتی.

وی با بیان اینکه سیاست ها باید به گونه ای باشد که پس از اتفاقات بین المللی قیمت دلار و انواع ارز همزمان افزایش پیدا نکند، تصریح کرد: بازار ارز نباید به گونه ای باشد که با هر اتفاقی تغییر و افزایش پیدا کند. حوادث و اتفاقاتی از جمله حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان جنب کنسولگری ایران در دمشق در دو روز گذشته باعث شده تا قیمت دلار به بیش از ۶۳ هزار تومان برسد در حالی که این افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد و نمی تواند. باید گفت که منطقی و واقعی است، اما بیشتر از روی هیجان است. باش در چنین شرایطی بانک مرکزی باید بازار ارز را مدیریت کند تا افزایش قیمت نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ نوسانات اخیر قیمت دلار در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق، مانند وقایع سال گذشته، زودگذر و هیجان انگیز است و ممکن است به نوعی انتظارات تورمی را دامن بزند، زیرا حوادث و درگیری های منطقه ای بر اقتصاد ما تأثیر می گذارد. اما این نوسانات مانند اتفاقات قبلی ایران و منطقه در سال گذشته کاملا موقت و هیجانی است، بنابراین سرمایه گذاران ارزی نباید با خرید دلار و هجوم به بازار طلا و ارز دچار وحشت و ضرر شوند. سرمایه گذاری در چنین بازارهایی بدون شک در چنین مواقعی با ریسک بالایی همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا