بانک و بیمه

تامین نقدینگی مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور| چتر حمایتی دولت معکوس عمل کرد

بازار؛ گروه استانی: فعالان اقتصادی کشور در دهه اخیر با چالش های زیادی مواجه بوده اند که برخی از آنها ناشی از تصمیمات ضعیف دولت و بحران های اقتصادی بوده است. مسائلی مانند تحریم نیز تاثیر زیادی بر شرکت ها داشت. در سال های اخیر، نگرانی ها در مورد مهاجرت نیروی کار به چالش های تولید افزوده است. در همین راستا گفت وگویی را با مسعود پناهی مدیرعامل شرکت ماکیان دارو، توزیع کننده داروهای دام و طیور در کشور ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

* مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد یکی از موضوعاتی است که مورد تاکید مسئولان کشوری و فعالان اقتصادی است. اما در عمل بین این شعار و واقعیت فاصله زیادی وجود دارد. تو در مورد آن چه فکر می کنی؟

اگر نگاهی به رویدادهای اقتصادی چند دهه اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم که علاوه بر کشورهای توسعه‌یافته مانند کشورهای اروپای غربی و آمریکا، در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها چین را نیز در این فهرست قرار داده‌اند. تبدیل شدن بخش خصوصی به قطب اقتصادی

موضوع تامین نقدینگی به یکی از بزرگترین چالش های اقتصاد در سال های اخیر تبدیل شده و متاسفانه حمایت های دولت و بانک ها نتیجه معکوس داشته است.

در شعار امسال نیز به نقش بخش خصوصی در اقتصاد اشاره شده است، اما در عمل این بخش با چالش های زیادی از جمله نحوه تامین نقدینگی مواجه است. موضوع تامین نقدینگی به یکی از بزرگترین چالش های اقتصاد در سال های اخیر تبدیل شده و متاسفانه حمایت های دولت و بانک ها نتیجه معکوس داشته است. سیاست بانکی در سال جاری نسبت به سال گذشته محدودتر شده است.

* لطفاً سایر چالش های پیش روی بخش خصوصی را توضیح دهید.

امیدواریم نگرش درستی نسبت به بخش خصوصی شکل بگیرد، اما متاسفانه برنامه مدونی در کشور برای مشارکت این بخش مهم وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید مجوز بگیرید یا سازمانی را ثبت کنید، با بروکراسی پیچیده و زمان بری مواجه می شوید که گاهی اوقات منجر به امتناع افراد از ادامه کار می شود. شعار دولت این است که با رویه های آنلاین می توان روندها را تسریع کرد اما در عمل شاهد موانع زیادی هستیم.

چالش دیگر بحث مالیات است. قوانین مالیاتی جدید با ظرفیت تجاری موجود مطابقت ندارد. چالش دیگر انبوهی از سیستم های موجود است. باید یک سیستم جامع ایجاد شود که تمام فعالیت ها را پوشش دهد. اما در حال حاضر این بستر در دسترس نیست و فعالان اقتصادی و شرکت ها در این زمینه با مشکل اساسی مواجه هستند.

* به نظر شما در این شرایط تولید بهتر است یا سرمایه گذاری و حضور در بازار؟!

قطعا سرمایه گذاری بهتری است. امنیت پایتخت بیشتر است چرا که نگران تامین مواد اولیه در این مسیر نیستیم. یکی از چالش های مدیران در حال حاضر، برخورد با نیروی انسانی است که بزرگترین سرمایه شرکت ها محسوب می شود. متأسفانه نسل جدید با وجود هوش و ذکاوت بالایی که دارند، عجول و کم حوصله هستند و تمایلی به یادگیری و ارتقای مهارت های خود ندارند. این نسل تاکید بیشتری بر سطح درآمد و ساعات کار دارد، در حالی که نسل های قبلی بیشتر علاقه مند و صبور بودند. موضوع وفاداری به شرکت ها چالش دیگری است که در نسل جدید شاهد آن هستیم.

* اکنون از مهاجرت نیروی انسانی به مهاجرت صاحبان سرمایه رسیده ایم. آیا درباره ی این فکر کرده اید؟

آره. بارها به مهاجرت فکر کرده ام اما فقط به آن فکر کرده ام و اقدام عملی انجام نداده ام. من کشورم را دوست دارم. احساس می کنم نسبت به جامعه مسئولیت دارم و باید برای جوانان شغل ایجاد کنم. در انجام فعالیت های اقتصادی نه تنها باید جنبه اقتصادی را در نظر گرفت، بلکه جنبه های اجتماعی این موضوع را نیز باید در نظر گرفت.

* فعالیت های بیرونی و داخلی شرکت شما چیست؟

عمده فعالیت شرکت ما در حوزه فروش است. برای تولید برنامه داریم و در حوزه فروش حدود هزار قلم فرآورده های دامی و طیور اعم از دارو و واکسن تهیه کرده ایم که بیش از ۵۰ درصد از تجارت استان گلستان را پوشش می دهد.

استان گلستان در صنعت طیور یکی از پیشتازان کشور است

استان گلستان با شکستن رکورد مازندران در سال ۱۴۰۲ با کسب مقام اول در میان پیشتازان کشور در صنعت طیور قرار دارد. ما در حوزه تجارت بین الملل فعالیت می کردیم اما متأسفانه پس از تشدید تحریم ها، برندهایی که با مشارکت یک شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی به صورت قانونی ثبت کرده بودیم، جدا شدند و فعالیت شرکت نیز متوقف شد.

* آیا توصیه ای به کارآفرینان نسل جدید دارید؟

به دنبال ایده های جدید و خلاق باشید. کشور ما پتانسیل خوبی در آینده دارد. یا یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید یا کسب و کار خود را با ایده های جدید به روز کنید. امیدوارم شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» در حد شعار باقی نماند و بخش خصوصی یک بار برای همیشه مورد توجه دولت مردان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا