اخبار اقتصاد ایران

تجارت ایران و چین به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از فروش نفت ایران به چین در قالب سیاست نفتی در برابر این پروژه خبر داد و پیش بینی کرد که ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد. ۱۴۰۲. مجیدرضا حریری، رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در مورد تقویت یوان. […]

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از فروش نفت ایران به چین در قالب سیاست نفتی در برابر این پروژه خبر داد و پیش بینی کرد که ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد. سال ۱۴۰۲
مجیدرضا حریری، رئیس هیئت مدیره اتاق ایران و چین درباره تقویت یوان در تجارت ایران گفت: در پی سفر رئیس جمهور به چین در اسفند سال گذشته، معاملات تسویه حساب و تجارت با یوان در تجارت ایران و چین رشد کرد. البته ما در ابتدای این مسیر هستیم اما با سرعت خوبی پیش می رویم.
وی افزود: قبلا در تجارت با چین یوان دریافت می کردیم اما اتفاقی که در حال حاضر رخ می دهد این است که ترکیب این مدل از معاملات در حال ساماندهی است.
حریری در ادامه به افزایش تمایل برزیلی ها به یوان در تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور فعلی برزیل با آمریکا درگیری فکری دارد. البته تمایل به استفاده از یوان در معاملات خارجی تنها به برزیل محدود نمی شود و اکنون عربستان، روسیه، امارات و عراق نیز در ازای بخشی از نفتی که به چین می فروشند، یوان دریافت می کنند. ارزش روابط تجاری چین و روسیه به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می رسد و بخش بزرگی از این مبادلات مالی در یوان و بورس کالا انجام می شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: پیش از این اهمیت ارزها در تجارت جهانی دلار آمریکا، یورو، ین و سپس یوان بود، اما اکنون یوان جای ین را گرفته است و سومین ارز رایج در تجارت جهانی می آید.
حریری ادامه داد: با این حال این تصور اشتباه است که کاهش وابستگی تجارت ایران به دلار و جایگزینی آن با یوان می تواند ثبات ارز را در کشور افزایش دهد و نرخ کاهش ارزش پول ملی را کاهش دهد. مزیت تجارت با ارزهای غیر از دلار این است که ایران می تواند فشار تحریم های آمریکا را در مبادلات مالی بین المللی کاهش دهد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه به مبادلات تجاری ایران با چین در قالب سیاست نفتی در برابر این پروژه اشاره کرد و گفت: ایران قراردادهای متعددی در این زمینه با چین منعقد کرده است که نمونه ای از این قراردادها، قرارداد مربوط به این پروژه است. ساخت استادیوم ورزشی در تهران در دست چینی هاست. همین سازوکار در توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در دستور کار است و امیدواریم بتوانیم از همین سیاست در توسعه نیروگاه ها، بنادر و جاده ها استفاده کنیم.
وی افزود: توجه داشته باشید که کشورهای دارای ذخایر نفتی برای یافتن مشتری با یکدیگر رقابت می کنند و این رقابت در آینده سخت تر خواهد شد. با سیاست این پروژه در برابر نفت ایران، می تواند اطمینان حاصل کند که می تواند چین را به عنوان مشتری نفت خود در تمام سال هایی که پروژه در حال انجام است حفظ کند. هیچ جایی برای صرف درآمدهای نفتی بهتر از توسعه زیرساخت های کشور نیست.
حریری در ادامه به تشریح آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور پرداخت و اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳ قیمت نفت نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش می یابد و با توجه به اینکه بخش زیادی از صادرات غیرنفتی ایران شامل فرآورده های نفتی است، قیمت نفت نیز کاهش می یابد. نفت می توانست کاهش یابد. منجر به کاهش ارزش صادرات ایران شد اما در سال ۲۰۲۳ که روزهای پایانی آن را می گذرانیم این اتفاق نیفتاد و ایران توانست با افزایش وزن صادرات به چین در سال ۲۰۲۳ حدود سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات به چین را حفظ کند. چین. همچنین پیش بینی می شود ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و چین در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد که ارزش صادرات ایران به چین حدود ۱۳ میلیارد دلار و ارزش واردات چین به ایران است. حدود ۱۷ میلیارد دلار است.
به گزارش ایلانا؛ حریری در پایان به همکاری اتاق های فکر ایران و چین نیز اشاره کرد و گفت: این امر منجر به تشکیل رویدادی دو روزه با حضور نخبگان ایرانی و ۲۰ نخبه چینی در وزارت امور خارجه شد. در این جلسه شاهد بحث اتاق فکر بودیم نه بحث دیپلماتیک. برگزاری این مراسم نشان داد که در روابط ایران و چین جایی برای گفت و گو با مردم وجود ندارد و عمده روابطی که تاکنون شکل گرفته بین دولتمردان بوده است. تقویت روابط دوستی بین دو ملت نیز می تواند روابط همکاری را توسعه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا