اقتصاد جهان

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آخرین آمار مرکز آمار اروپا (یورواستات) نشان می دهد که مبادلات تجاری ایران و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در دو ماه نخست امسال به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه های ژانویه و فوریه سال گذشته نیز کالاهایی به ارزش ۷۸۰ میلیون یورو بین دو طرف مبادله شد.

بر این اساس واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش یافت و به ۱۴۴ میلیون یورو رسید. کشورهای اروپایی در ژانویه و فوریه سال گذشته ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کردند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در ماه های ژانویه و فوریه امسال با رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۰۳ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در نیمه اول سال گذشته ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد.

افزایش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

بر اساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری با رشد قابل توجهی ۳۰ درصدی همراه بوده و در فوریه ۲۰۲۴ به ۴۶۸ میلیون یورو در مقایسه با ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۳ رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافت و به ۳۹۲ میلیون یورو رسید. در فوریه سال گذشته صادرات اروپا به ایران ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده است.

صادرات آلمان به ایران در ماه فوریه ۴۶ درصد افزایش یافت و به ۱۴۱ میلیون یورو رسید. صادرات فرانسه به ایران نیز با افزایش ۳۷ درصدی به ۳۳ میلیون یورو رسید و صادرات ایتالیا نیز با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسید.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد

با این حال، صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ برابر شد و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال گذشته به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال رسید.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ به ۷۶ میلیون یورو رسید که نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. ۶۱ میلیون یورو برای فوریه ۲۰۲۳ اعلام شد.

واردات ایتالیا از ایران دو برابر شد

واردات آلمان از ایران در بهمن ماه امسال تغییر محسوسی نداشت و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی ماند. اما واردات اسپانیا از ایران ۶۶ درصد افزایش یافت و به ۹.۳ میلیون یورو رسید. واردات ایتالیا از ایران نیز با افزایش ۹۶ درصدی به ۲۶.۱ میلیون یورو رسید. ایتالیا در فوریه سال گذشته ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا