بانک و بیمه

تمامی واردات کالا و نیازهای خدماتی کشور با نرخ‌های ارز ۲۸۵۰۰ تا ۴۰ هزار تومان تامین می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: بر اساس همه شاخص های اساسی اقتصاد کشور، وضعیت پولی کشور مناسب است. اولین عامل رشد نقدینگی است که در سال گذشته آن را کاهش دادیم. کمترین مقدار در ۵ سال گذشته به طوری که رشد نقدینگی سالانه به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

فرزین افزود: یکی دیگر از شاخص هایی که بر بازار ارز کشور تاثیرگذار است، تراز تجاری است. در سال گذشته حجم کل تجارت کالاهای کشور به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که ۸۶ میلیارد دلار آن صادرات و حدود ۶۶ میلیارد دلار واردات بوده است. یعنی تراز تجاری کالایی کشور ۲۰ میلیارد دلار مثبت شد و این عامل اساسی نشان از مناسب بودن وضعیت پولی کشور دارد.

وی ادامه داد: شاخص سوم رشد اقتصادی کشور است. صندوق بین المللی پول هر ساله گزارش های منظمی از چشم انداز اقتصادی کشورهای جهان منتشر می کند. بر اساس آخرین گزارش این سازمان بین المللی، ایران در سال گذشته پس از هند دومین رشد اقتصادی در بین ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان را به نام خود ثبت کرد. و وضعیت اقتصادی ایران بسیار خوب است.

فرزین تصریح کرد: سال گذشته سیاست تثبیت ارز را اجرا کردیم و دو بازار ارز طراحی کردیم که یکی از آنها تامین ارز کالاهای اساسی به ارزش ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار برای واردات همه کالاهای اساسی در کشور اختصاص دادیم و کالای اساسی با قیمت بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد نمی شود و امسال نیز همین سیاست ادامه خواهد داشت و واردکننده جای نگرانی ندارد. در مورد نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر در مرکز مبادلات ارزی ۵۰ میلیارد دلار ارز برای واردات سایر کالاهای ارزی با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان اختصاص داده ایم. یعنی هر نوع واردات قانونی به کشور برای کالاهای اساسی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برای سایر کالاها کمتر از ۴۰ هزار تومان انجام می شود.

فرزین گفت: سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات اختصاص دادیم که تمام نیازهای خدمات ارزی را پوشش می‌دهد و مدعی واقعی وجود ندارد که نیاز به تامین این ارز از بازار آزاد با نرخ متعارف داشته باشد. “

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تنش های سیاسی در منطقه و جهان گفت: در نتیجه این تنش ها قیمت تمام دارایی ها از جمله طلا به شدت افزایش یافته و ترس در بازارهای مالی به وجود آمده است. دنیا تاثیر داشته و بر ایران نیز تاثیر گذاشته است که البته فقط در بازار ارز ایران صدق می کند. بازار غیررسمی تحت تأثیر قرار می گیرد که هزینه های آن به کالاهای قاچاق و فرار سرمایه مرتبط است.

فزرین گفت: البته سیاست مداخله‌ای برای کنترل بازار غیررسمی ارز داریم تا بیش از حد بالا نرود و نوسانات آن زودگذر است و به زودی کاهش می‌یابد، اما تاکید می‌کنم که عرضه ارز برای واردات قانونی. خدمات همگی با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان و نرخ ارز در محدوده ۴۰۰۰۰ تومان است. بنابراین دلیلی برای نگرانی از افزایش نرخ ارز در کانال های تلگرامی وجود ندارد، زیرا حتی یک نفر نیست که ادعا کند کالایی را با نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی وارد کشور کرده است، زیرا بانک مرکزی رعایت می کند. با کلیه الزامات قانونی الزامات با نرخ های ۲۸۵۰۰ یا حدود ۴۰۰۰۰ تومان در کانالی با نوسانات دو تا سه درصدی در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا