اقتصاد جهان

تورم ترکیه در ماه آوریل به 70 درصد رسید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یورونیوز، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه، نرخ تورم این کشور در ماه آوریل نسبت به سال قبل به ۶۹.۸ درصد رسید.

تورم سالانه قیمت مصرف کننده در ترکیه در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافت که اندکی کمتر از پیش بینی ها بود.

با این حال، این ماه به دلیل افزایش شدید هزینه‌ها در بخش آموزش و همچنین افزایش قیمت در رستوران‌ها و هتل‌ها، بالاترین نرخ تورم را از نوامبر ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه در اظهار نظر در مورد این داده ها، به رویترز گفت که تورم در ماه آوریل نسبت به ماه قبل ۳.۱۸ درصد افزایش یافته است که مطابق با انتظارات است. در ماه مارس این نرخ ۳.۱۶ درصد بود.

سیمسک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تورم سالانه پس از رسیدن به اوج در ماه می، مطابق با پیش‌بینی‌های ما به شدت کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ سود بانکی را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل این امر تداوم تلاش ها برای مقابله با افزایش تورم در این کشور بود.

بانک در آن زمان در بیانیه ای اعلام کرد در حالی که واردات کالاهای مصرفی و طلا کاهش یافته و به بهبود تراز حساب جاری کمک می کند، سایر شاخص های اخیر نشان می دهد که تقاضای داخلی همچنان قوی است.

بانک مرکزی ترکیه افزود: تداوم تورم بخش خدمات، انتظارات تورمی، خطر درگیری نظامی و قیمت مواد غذایی فشارهای تورمی را بالا نگه می دارد.

در ماه مارس، بانک همچنین اعلام کرد که سیاست پولی سخت خود را تا کاهش قابل توجه و پایدار در تورم ماهانه ماهانه حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا