ترندهای روز

«تولد ۴۰ سالگی» کیم جونگ اون؛ پنج واقعیتی که درباره رهبر کره شمالی نمی‌دانیم

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ۴۰ ساله شد. اما آیا این سن واقعی اوست؟

باور عمومی بر این است که روز تولد رهبر کره شمالی ۸ ژانویه است، اما درباره تاریخ دقیق تولد او اتفاق نظر وجود ندارد.

و این تنها راز پنهان کیم نیست. در اینجا پنج سوال بی پاسخ درباره دیکتاتور کره شمالی که از سال ۲۰۱۱ در قدرت است را مرور می کنیم.

۱. کیم جونگ اون کی به دنیا آمد؟

ما پاسخ قطعی به این سوال را نمی دانیم.

دکتر ادوارد هاول، استاد علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد به بی بی سی گفت: درباره سال تولد او که گفته می شود یکی از این سال ها بوده است، بحث های زیادی وجود دارد: ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴.

روز تولد او، ۸ ژانویه، یک روز کاری عادی در این کشور کمونیستی است. در حالی که تولد پدرش کیم جونگ ایل که هر سال در ۱۶ فوریه جشن گرفته می شود، به عنوان روز “ستاره درخشان” نامگذاری شده و تعطیل رسمی است.

۱۵ آوریل سالروز تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگ رهبر کنونی کره شمالی است که به آن “روز خورشید” نیز می گویند.

اما جزئیات و اطلاعات در مورد حلقه بزرگتر خانواده آنها هنوز در هاله ای از ابهام است.

آقای هاول، متخصص در امور کره شمالی، گفت: ما می دانیم که کیم برادران ناتنی دارد که یکی از آنها، کیم جونگ نام، در سال ۲۰۱۷ در مالزی ترور شد.

اعتقاد بر این است که پدر کیم جونگ اون حداقل چهار شریک مختلف داشته است، اما این روابط عموماً از انظار عمومی دور مانده است.

گفته می شود که مادر کیم، کو یونگهوی، در ژاپن به دنیا آمد و در دهه ۱۹۶۰ برای کار به عنوان رقصنده به کره شمالی رفت.

همچنین گفته می شود که او یکی از همسران کیم جونگ ایل بوده است. در سال ۲۰۱۸، عکس‌هایی از کو یونگ‌هویی که در سفرش به ژاپن در سال ۱۹۷۳ گرفته شده بود، پیدا شد.

به گزارش کره تایمز، پیونگ یانگ علاقه چندانی به پوشش یا تبلیغ زندگی کو نداشت، زیرا او یک رقصنده بود و پیشینه خانوادگی او به ژاپن مرتبط بود.

دکتر هاول گفت: «به دنیا آمدن در ژاپن، کشوری که شبه جزیره کره را در طول جنگ جهانی دوم اشغال کرد، معمولاً او را در طبقه اجتماعی پایین‌تر می‌آورد، اما به این دلیل که با کیم جونگ ایل ازدواج کرده بود». او سبک زندگی پر زرق و برقی داشت.”

۲. همسر کیم جونگ اون کیست؟

گزارش های خبری حاکی از آن است که آقای کیم ممکن است ری سول جو را در یک اجرای موزیکال دیده باشد

ما چیز زیادی در مورد این موضوع نمی دانیم. ما می دانیم که او همسری به نام ری سول جو دارد، اما مطمئن نیستیم که دقیقا چه زمانی ازدواج کردند (شایعات می گویند این اتفاق در سال ۲۰۰۹ رخ داد).

ما چیز زیادی در مورد دوست ری سول جو نمی دانیم. آیا او خواننده ای بود که در حین اجرا مورد توجه آقای کیم قرار گرفت؟

یک خواننده کره شمالی با همین نام وجود دارد، اما هرگز به طور رسمی تایید نشده است که این دو در واقع یک فرد هستند.

یک وکیل به نقل از مقامات اطلاعاتی گفته است که آنها معتقدند ری سول جو در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضوی از تشویق کننده های کره شمالی در جریان مسابقات قهرمانی دو و میدانی آسیا به کره جنوبی سفر کرد و یک بار به عنوان خواننده در چین آموزش دید. است. کره شمالی هیچ اطلاعات دیگری جز اینکه او همسر آقای کیم است منتشر نکرده است.

۳. کیم جونگ اون چند فرزند دارد؟

کیم جونگ اون در انظار عمومی با کیم جو آئه دیده شده است، اما او فرزندان دیگری دارد و اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد.

این یکی دیگر از مسائل خانوادگی است که ما پاسخ دقیق آن را نمی دانیم.

شایعه بارداری ری سول جو در سال ۲۰۱۶ پس از غیبت او در انظار عمومی آغاز شد، اما هرگز به طور رسمی تایید نشد.

گفته می‌شود دو فرزند قبلی او در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ به دنیا آمده‌اند، اما مشخص نیست که آیا هر یک از آنها پسر هستند که به عنوان جانشین کیم در نظر گرفته شوند. در واقع، ما چیز زیادی در مورد آنها نمی دانیم.

رهبر کره شمالی با دخترش کیم جوآئه چندین بار در انظار عمومی ظاهر شده است. گفته می شود او حدود ۱۰ سال سن دارد و دومین فرزند بزرگ رهبر کره شمالی است. این دختر در سال ۲۰۲۳ حداقل پنج بار در انظار عمومی ظاهر شده است، به همین دلیل است که ما بیشتر از بقیه فرزندان کیم در مورد او می دانیم.

دکتر هاول به یاد می آورد که این دنیس رادمن، بسکتبالیست سابق آمریکایی و دوست نزدیک کیم جونگ اون بود که برای اولین بار در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۳ نام دخترش را فاش کرد. آقای هاول گفت: “ما هنوز داستان کامل او را نمی دانیم. او فرزندان دیگری دارد که اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد. ما نمی دانیم مادران این کودکان چه کسانی هستند.”

آقای هاول، برخلاف بسیاری از تحلیلگران دیگر – و در واقع آژانس جاسوسی کره جنوبی – معتقد نیست کیم جو آئه، دختر رهبر کره شمالی، برای جانشینی پدرش آموزش دیده است.

او هنوز خیلی جوان است و کیم یو جونگ، خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی، تجربه بیشتر و ارتباطات بهتری با مقامات پیونگ یانگ دارد و او را به گزینه ای محتمل برای جانشینی برادرش تبدیل می کند.

دکتر هاول می گوید: “رهبر کره شمالی در مراسم پرتاب موشک، در ضیافت ها یا در مسابقات فوتبال با دخترش دیده می شود زیرا دوست دارد به عنوان یک مرد خانواده و یک رهبر مهربان شناخته شود.”

۴. چرا کیم در چنین کشور فقیری زندگی مجللی دارد؟

رهبر کره شمالی اغلب از وسایل نقلیه لوکس استفاده می کند

کره شمالی و رهبر آن سال هاست که به دلیل توسعه سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک با تحریم های سنگین سازمان ملل و کشورهای غربی روبرو هستند.

اما آقای هاول می گوید کیم جونگ اون هر کاری که بتواند برای دور زدن تحریم ها انجام خواهد داد.

این کشور بودجه ای دارد که به طور خاص برای استفاده از رژیم در نظر گرفته شده است. کیم قصد دارد این بودجه را حفظ کند تا او و خانواده اش بتوانند به سبک زندگی مجلل خود ادامه دهند.

آقای هاول معتقد است شبکه هایی از کشورهایی در سرتاسر جهان وجود دارند که مایل به تامین پول به کره شمالی هستند. همچنین گزارش هایی مبنی بر تامین مالی از روش های دیگر وجود دارد.

دکتر هاول می گوید: «مردم اغلب فکر می کنند که کره شمالی یک کشور کاملاً منزوی و بدون اینترنت است. این کشور دارای اینترنت تحت کنترل دولت است و جنگ سایبری به مرور زمان به یکی از استراتژی های مهم آن تبدیل شده است. رژیم کیم سیستم های کامپیوتری کشورهای دیگر را هک می کند تا برای پیشبرد اقتصاد و برنامه هسته ای خود پول بدزدد.

۵. آیا مردم کره شمالی برای کیم جونگ اون مهم هستند؟

منتقدان می گویند سبک زندگی رهبر کره شمالی با شخصیت عمومی دلسوز او در تضاد است

سخنرانی رهبر کره شمالی در رژه نظامی در سال ۲۰۲۰ جنبه متفاوتی از او را نشان داد.

وی در آن سخنرانی از نیروهای خود به دلیل تلاش‌هایشان در طول همه‌گیری ویروس کرونا و بلایای طبیعی که در آن زمان رخ داد، تمجید کرد و هنگام صحبت درباره مبارزات کشورش اشک‌هایش را پاک کرد. این لحظه نادری بود که در آن رهبر کره شمالی احساسات خود را نشان داد.

برخی از ناظران این نظریه را مطرح کرده اند که او احتمالاً سعی می کند چهره ای متواضع و مردمی ارائه دهد در حالی که کشورش با بحران اقتصادی فزاینده ای مواجه است.

اما سبک زندگی مجلل و زیاده‌روی رهبر کره شمالی چیز دیگری می‌گوید.

کیم جونگ اون به سنت سفرهای طولانی با قطارهای آراسته که توسط پدربزرگش کیم ایل سونگ آغاز شده است ادامه می دهد. یکی از فرماندهان نظامی روسیه که در سال ۲۰۰۱ کیم جونگ ایل (پدر رهبر فعلی) را در سفر با قطار همراهی می کرد، در خاطرات خود به نام «اورینت اکسپرس» از تجمل این سفرها می نویسد.

او می نویسد: «امکان سفارش هر نوع غذای روسی، چینی، کره ای، ژاپنی و فرانسوی وجود داشت. قرار بود خرچنگ زنده خورده شود و شراب بوردو و بورگوندی از پاریس سفارش داده شد.

این قطارها و دیگر وسایل حمل و نقل پر زرق و برق، مانند هواپیماهای شخصی، در تضاد کامل با زندگی فقیرانه مردم کره شمالی است.

مردم کره شمالی به بی بی سی گفته اند که غذا به قدری کمیاب است که برخی از همسایگان آنها از گرسنگی مرده اند. کارشناسان می گویند کره شمالی با بدترین وضعیت خود از دهه ۱۹۹۰ مواجه است. این در مورد اولویت های کیم چه می گوید؟

دکتر هاول می گوید: «تنها چیزی که او می خواهد این است که حکومت و رهبری مستبد و مستبد خود را حفظ کند. به نظر می رسد او چندان به ۲۶ میلیون نفری که در این کشور زندگی می کنند اهمیتی نمی دهد.

“آیا او فکر می کند که این یک استراتژی موفق در آینده است؟”

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا