اخبار اقتصاد ایران

تولید برنج با روش مدیریت تلفیقی محصول ICM در استان گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اعلام کرد:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در راستای اجرای برنامه های راهبردی امنیت غذایی و ارتقای کمی و کیفی بهره وری تولید استراتژیک برنج و تولید غذای سالم و پایداری حفظ تنوع زیستی در اکوسیستم کشور. شالیزارهای گیلان در سال زراعی جاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان، تولید برنج به روش ICM انجام می شود.

ایران تحلیل، صالح محمدی با بیان اینکه فعالیت های تحقیقاتی در این روش تولید در پژوهشکده برنج کشور انجام شده است، گفت: تدوین و انتشار دستورالعمل ICM برنج در حال انجام است.
وی افزود: ICM رویکردی به تولید محصولات کشاورزی است که هدف آن بهینه سازی عملکرد محصول و به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست و سلامت انسان است و به جای تمرکز بر تک تک اجزا، نگاهی جامع به مدیریت محصول و کل سیستم تولید محصول دارد. . نظرات
محمدی حاصلخیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف های هرز و استفاده از نهاده های کشاورزی مناسب را از جمله موارد مورد توجه در ICM دانست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه گفت: استقرار این سامانه با توجه به کنترل و نظارت موثر بر کلیه فرآیندهای تولید انجام می شود.
محمدی اجرای این طرح را یکی از مهمترین و مهم ترین برنامه های مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مدیریت حفظ نباتات این سازمان و پژوهشکده برنج کشور در سال زراعی جاری دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت محصول برنج در سبد غذایی مردم و لزوم سلامت این محصول برای مصرف خانواده و رویکرد صادراتی، باید با تولید محصول برنج سالم مقابله کرد.
وی تاکید کرد: کاهش استفاده از سموم دفع آفات، تولید عوامل کنترل بیولوژیک و ایجاد مقاومت در برابر آفات و بیماری ها در گیاهان با روش های اصلاح ژنتیکی بسیار ضروری است و تولید محصولات کشاورزی با برند سلامت ارگانیک و ICM از ارزش اقتصادی بالاتری برخوردار است. برای کشاورز تولید کننده در بازار و صادر خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان این سازمان را همسو با برنامه های راهبردی سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی در اجرای طرح ICM دانست و گفت: تولید برنج با روش مدیریت تلفیقی محصول در اکثر موارد هزینه کمتری دارد. موارد در مقایسه با مدیریت شیمیایی و در سال اول در برخی در مقایسه با روش مدیریت شیمیایی، هزینه ها اندکی افزایش می یابد و با تقویت تنوع زیستی شالیزار برنج در سال آینده، هزینه های مدیریت تلفیقی (ICM) و به کارگیری روش های بیولوژیکی افزایش می یابد. کنترل، استفاده از زنبورهای Trichogramma و ترکیبات بیولوژیکی حاوی باکتری، روند هزینه را کاهش خواهد داد.
محمدی موفقیت در اجرای صحیح برنامه مدیریت تلفیقی محصول را مستلزم حضور مسئولانه کارشناسان خبره، مروجین و کشاورزان آموزش دیده توانمند و پایش مستمر و دقیق آفت، بیماری و مرحله رشد گیاه میزبان در برنامه دانست. منطقه اجرا و اظهار داشت: موفقیت در رهاسازی زنبور تریکوگراما یا هر عامل بیولوژیکی دیگر مستلزم دریافت اطلاعات کامل و به موقع در مورد مراحل مختلف رشد آفت، وجود عامل بیماری زا و مراحل رشد گیاه میزبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا