اخبار بورس

حائز اهمیت بودن اهمیت دارایی‌ شرکت‌ها در ایران

با وجود نرخ تورم بالا، بازار سرمایه حرکتی نداشت.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران، موضوع تجدید ارزیابی و توجه به این موضوع، عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی را به طور کامل جبران خواهد کرد.

اهمیت دارایی های شرکت ها در ایران

ایران تحلیل:

مهران رضوانی کارشناس بازار در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص بحث تجدید ارزیابی دارایی ها که باعث رشد بازار در روزهای اخیر شده است، این بحث را به صورت کیفی و اسمی ارزیابی کرد: در رابطه با موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها که داغ ترین بحث این روزها نام برد، در واقع می توان گفت که در در چند روز اخیر ما محرک اصلی بازار بوده ایم و شاهد حرکت های مثبتی در بازار بوده ایم.

ابتدا، اجازه دهید ارزیابی کنیم که آیا این بحث ارزیابی مجدد باید مثبت تلقی شود یا خیر. در اقتصاد تورمی که در کشورمان با آن سروکار داریم، این سوال اساساً اجباری است، یعنی باید توجه داشته باشید که بازارهای موازی همگی به دلیل تورم حرکت مثبتی دارند و تنها بازار سرمایه است که تعدادی از موانع را نشان می دهد. جلوی چیزی که گاهی ممکن است در راه نباشد. تورم صعودی خواهد بود.

وی گفت: می بینید که در یکی دو سال گذشته نرخ تورم بالایی داشته ایم اما. بازار سرمایه حرکتی نداشته است. این گره موجود، موضوع مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است. شرکت هایی هستند که زمین و زمین زیادی دارند اما قیمت آنها باید به روز شود و ارزش این شرکت ها به روز شود.

به طور کلی در اقتصاد تورم محور بحث تجدید ارزیابی دارایی ها اجباری است و من آن را مثبت می دانم و در واقع این سوال باید وجود داشته باشد که می تواند بازار را تا حدودی نجات دهد. اساساً تحولات مثبت اخیر نیز عامل مشکلات اخیر است. بحث بسیار مهمی که مطرح شده بحث کوتاه شدن دوره تجدید ارزیابی دارایی ها از ۵ به ۳ سال است که به عنوان پیشنهاد در بودجه ۱۴۰۳ مطرح شده است و این نکته مهمی است.

هنگام ارزیابی مجدد دارایی های شرکت و تاثیر آن بر بازار سرمایه، این سوال مطرح می شود که آیا ملاک سرمایه گذاری در بازار، سودآوری شرکت است یا دارایی های آن؟ رضوانی در این خصوص گفت: در اقتصاد تورم محور علاوه بر بحث سود و درآمدزایی یک شرکت، باید به دارایی های شرکت نیز توجه کنیم. اگر شرکت دارایی های زیادی مانند ملک، زمین و … دارد و تورم و گذر زمان باعث افزایش قیمت این مسائل می شود چرا به آن توجه نمی شود؟

وی ادامه داد: در بازارهای مالی مختلف دنیا سهامداران به قصد کسب سود اقدام به خرید شرکت می کنند. تورم کمتر از حد انتظار است، به ویژه در سایر نقاط جهان. به همین دلیل سودآوری شرکت ها بسیار مهم است اما در بورس ایران وقتی قیمت ارز محرک اصلی بازار باشد و با رشد قیمت ارز، انتظارات تورمی به وجود بیاید و البته خرید سهام شرکت هایی که دارایی بیشتری دارند، اهمیت زیادی پیدا می کند. مثبت تلقی شود.

رضوانی گفت: البته در اقتصادی که باثبات است و تورم‌محور نیست، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که سودآوری بالاتری دارند، منطقی‌تر است و اساساً می‌تواند نتایج بهتری برای کل اقتصاد به همراه داشته باشد، اما; در شرایط کنونی که اقتصاد ایران در آن قرار دارد، موضوع بازنگری و توجه به این موضوع، عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی را به طور کامل جبران خواهد کرد.

این کارشناس بازار درباره مولفه های مهم ارزش منصفانه گفت: با توجه به ارزش منصفانه قابل ارزیابی برای شرکت ها، این یک واقعیت است که محصولات خلاقانه، قدرت کارکنان و در مجموع سودآوری شرکت بسیار مهم است اما؛ به عنوان مثال، می توانید فردی را که در ۲-۳ سال گذشته یک قطعه زمین خریده و سرمایه را وارد تولید کرده است، مقایسه کنید.

وی افزود: به احتمال زیاد فردی که زمین را خریده سود بیشتری کرده است. به عنوان مثال، فردی که در تولید سرمایه گذاری کرده است، اکنون می تواند محصول خاصی تولید کند و در نتیجه سود بیشتری داشته باشد. به طور متوسط، شخصی که دارایی را خریداری کرده است، احتمالاً سود بیشتری کسب کرده است. البته این عادلانه نیست و اصولاً بها دادن به یک شغل و یک فعالیت اقتصادی فردی که کار تولیدی انجام می دهد می تواند سهم بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد. متأسفانه مشکلاتی که در اقتصاد داریم ریشه دوانده است و این مشکل برای ما شعار دیگری است که اگر پول را وارد تولید کنید، سود بیشتری دارد.

البته سرمایه گذاران زیادی در ایران هستند که اساساً پول خود را از تولید خارج کرده اند یا اگر سرمایه کاهی دارند آن را به دارایی هایی مانند دارایی، زمین و حتی خودرو یا طلا تبدیل کرده اند. این بحث سوال تجدید ارزیابی شرکت ها را مطرح می کند. با توجه به دارایی هایی که این شرکت در سال های اخیر در اختیار دارد، ارزش آن در بورس رو به افزایش است. از نظر انصاف، اگر بخواهیم این را بررسی کنیم، اساساً منصفانه نیست. شرکتی که زیاد تولید می کند، کارمندان جدید استخدام می کند و حتی کارآفرینی می کند، سهام رشد نمی کند، اما; شرکتی که دارای چند ملک از سال های گذشته باشد، برای افزایش قیمت و قدردانی از املاک خود رشد خواهد کرد و این یک واقعیت سخت اقتصادی است که در کشور ما و در بازار سرمایه ما وجود دارد.

رضوانی در پایان مقاله درباره بیشترین میزان فروش در روزهای اخیر با سهامداران عمده توضیح داد: دلایل می تواند زیاد باشد و اساساً همه آنها برای ما مشخص نیست. با نزدیک شدن به پایان سال و تقریباً در سه ماه پایانی سال هستیم، مبلغی که بازار رو به رشد بود و سهامدار عمده متوجه شد که می تواند بخشی از سهام خود را نقد کند تا نقدینگی برای پرداخت حقوق و دستمزد تامین شود. هزینه های دیگر. سهامداران بزرگ در روزهایی که بازار صعودی بود مقداری برداشت و نقدینگی ارائه کرده اند.

من معتقدم بازار سرمایه بر اساس تجدید ارزیابی دارایی ها وارد چرخه صعودی جدیدی شده است که وزن بیشتری نسبت به سایر عواملی که تا به امروز بر بازار تأثیر گذاشته است دارد. عوامل دیگر شامل اخبار نظامی در منطقه و حتی گزارش های شرکتی است. این موضوع تجدید ارزیابی در حال حاضر بیش از هر خبر دیگری برجسته است و تاثیر مثبتی بر تحولات بازار دارد. من به عنوان یک فعال بازار سرمایه از این موضوع خوشحالم و فکر می کنم این یکی از راه هایی است که سهامداران می توانند در بازار سرمایه به عدالت برسند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا