اخبار اقتصاد ایران

حاشیه‌های واگذاری تیم استقلال به بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور/ هلدینگی پرحاشیه، پر سود اما بدهکار! :: ایران تحلیل

نام «هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس» این روزها با نام باشگاه فوتبال استقلال گره خورده است; نهاد متمولی که از کنسرسیومی متشکل از شرکت های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شد و هفته گذشته ۸۵ درصد از سهام این باشگاه پرطرفدار تهرانی را در بورس خریداری کرد اما این هلدینگ یکی از بدهکارانی است که هنوز اقدام نکرده است. سود سهام را پرداخت و سود ۴۹ میلیونی را پرداخت کرد ایران را آشفته کرده است.

به گزارش ایران تحلیل، روزنامه هم میهن نوشت: شرکت های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس دارای بیشترین صادرات، بالاترین ارزش بازار، بیشترین سودآوری، صادرات کشور و بیشترین ارزش افزوده در بین شرکت های ایرانی هستند و البته می توان او را داشت. همچنین یکی از بزرگترین بدهکاران به ایرانیان محسوب می شود.
از سود هلدینگ خلیج فارس خبری نیست

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در جایی که باید سود سهام عدالت را به سهامداران پرداخت کند غایب است. بر اساس اعلام سازمان سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و سامانه تسویه وجوه (سمات) تا پایان هفته چهارم فروردین ماه ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران واریز شد که بر این اساس سه شرکت پخش رازی «مجتپه جهان فولاد سیرجان»، «شرکت ایران دارو»، سود سالانه و حق تقدم بیش از ۳۸۷ هزار سهامدار شامل ۱۱۳ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز کردند.

۱۱ شرکت سود جاری را که بیش از ۲۵۲ هزار سهامدار است بالغ بر ۸۲۸ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان پرداخت کرده اند، اما بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سامانه سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، شرکت های “گروه مپنا” «صنعا» «سیمان دشتستان» و «شرکت انرژی فجر خلیج فارس» در پرداخت دو مرحله‌ای اخیر اقدامی برای واریز سهام عدالت انجام نداده‌اند. همچنین مرحله واریز سود سهام عدالت در روزهای پایانی سال گذشته انجام شد اما “هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس” به همراه “پارس سوییچ”، “صنایع ملی مس ایران”، “فولاد مبارک اصفهان”، “بندرعباس”. پالایشگاه نفت و پالایش نفت اصفهان پولی برای پرداخت سهام عدالت واریز نکرده اند.
مدیر عامل پر زرق و برق است

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که اخیراً باشگاه استقلال را به زیرمجموعه تحت ریاست خود اضافه کرده، فرد شناخته شده ای است و اتفاقاً نامش با پرمخاطب ترین برنامه فوتبال تلویزیون گره خورده است. عبدالعلی علی عسگری. او از اردیبهشت ۱۳۹۵ تا مهر ۱۴۰۰ رئیس سازمان صدا و سیما بود و در این دوره بود که برنامه ۹۰ عادل فردوسی پور تعطیل شد. جالب اینجاست که حمیدرضا علی عسگری برادرزاده او سال هاست در تیم رقیب پرسپولیس بازی می کند.

علی عسگری تنها مجری است که برای بار دوم حکمش تمدید نشد و سه ماه پس از ترک رسانه که متهم به طرفداری از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود، دی در همان سال، ماه مدیرعامل شرکتی شد که بیش از ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی را زیر چتر خود دارد و پس از شرکت صنایع پایه عربستان متعلق به عربستان سعودی، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی خاورمیانه محسوب می شود.

اما رفتن علی عسگری به این هلدینگ اتفاقی نبود و حتی سازمان بازرسی کل کشور را به واکنش واداشت. برخی تخصص، سوابق و صلاحیت وی را برای تصدی چنین سمتی ناکافی دانستند تا اینکه هادی بیگی نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، در پی پیگیری علی عسگری از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، انتصاب وی را فرآیند توسعه فنی و شبکه سازی در این مجموعه با نفوذ اقتصادی. پس از انتصاب علی عسگری، سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به ابراهیم رئیسی وزیر نفت دولت، از وی خواست تا درباره ایرادات قانونی این انتصاب توضیح دهد.

شرایط به گونه ای شد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مجبور به واکنش شد و اتفاقا در نامه خود درباره شفافیت سهام این شرکت در بورس نوشت: «انتصاب آقای علی عسگری به سمت مدیرعاملی. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توسط هیئت مدیره این شرکت که از قضا بزرگترین شرکت بورسی کشور است با سهامداران تراز کل و مالی شفاف و سود و زیان آن در یک فرآیند قانونی و شفاف انجام شد. و از دیدگاه هیات مدیره این انتخاب بر اساس تخصص، تعهد و شایستگی صورت گرفته و با توجه به حضور این شرکت در بورس و شفاف بودن تراز مالی، قضاوت در مورد عملکرد در یک زمان معین.”

در همان روزها شایعه استعفای علی عسگری نیز شنیده شد اما وی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا استعفای خود را تکذیب و تاکید کرد که قرار است به ارزش سهام این هلدینگ در بورس رسیدگی کند. تا شاهد سودآوری و رشد این سهام در بورس باشیم. در حال حاضر برعکس این اتفاق افتاده و این هلدینگ بزرگ سود سهام عدالت را پرداخت نکرده است. شرکتی که نزدیک به ۳۶ درصد از کل ظرفیت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سهامدار بسیاری از مجتمع های پتروشیمی است و در واقع می توان گفت «هلدینگ خلیج فارس» بزرگ ترین مالک پتروشیمی ایران است اما معلوم نیست چرا سود سهام را پرداخت نکرده است. و وعده های علی عسگری در خصوص رشد و مراقبت از سود و ارزش سهام این شرکت محقق نشده است.

حالا علی عسگری با این سابقه و عملکرد، مالکیت تیم فوتبال استقلال را بر عهده گرفته است. مشخص نیست مدیری که از پرداخت سود ۴۹ میلیونی سهامداران خودداری کرده چگونه می خواهد بدهی های استقلال و هزینه های آن را تامین کند.
بدهی های ناتمام

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هنوز سود سهام عدالت را پرداخت نکرده است در حالی که با خرید سهام باشگاه استقلال عملا فاکتور بالایی از بدهی های این تیم فوتبال دریافت کرده است و باید دید این بدهی ها تسویه می شود یا مانند سود سهام، فراموش خواهد شد. به نوشته اقتصاد تسنیم، این هلدینگ جدا از پرداخت ۲۷۰۰ میلیارد تومان وجه نقد و چک، باید ۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی این باشگاه و البته طلب ۳۲۰ میلیارد تومانی آنها از وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا و چندین شرکت کوچک. و بزرگ دیگر را احیا کنید.

بر این اساس باشگاه استقلال با سرمایه یک هزار و ۷۹ میلیارد تومان ضرر محسوب می شود و ۱۳۵ میلیارد تومان به بازیکنان و باشگاه های ایرانی پرداخت شده و ۲۲۸ میلیارد تومان نیز به بازیکنان خارجی و ایرانی بدهکار است. واگذاری چنین باشگاهی به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که نام بدی را در خصوص سهام عدالت به پا کرده است در حالی جای تعجب و نگرانی دارد که ۱۲ درصد از سهام سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس متعلق به سرمایه گذاری است. اهداف مربوط به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت که با احتساب سهم ۶/۷ درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این هلدینگ، باید دید صدای مشمولان این صندوق به گوش می رسد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا