فناوری

حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایسنا: روبات های انسان نما نسل جدید و مورد انتظار ربات ها هستند که با استقبال خوب مردم و سازندگان و توسعه دهندگان مواجه شده اند. در حالی که شاید در گذشته این نوع ربات ها فقط در داستان ها و فیلم های علمی-تخیلی وجود داشتند و هیچکس فکر نمی کرد که از این طریق وارد زندگی روزمره ما شوند، اما به نظر می رسد این اتفاق در حال رخ دادن است.

به نظر می رسد تسلا پیشرفت جدیدی در توسعه ربات انسان نما Optimus داشته است و طبق اعلام «الون ماسک»، کارآفرین و مدیرعامل معروف تسلا، فروش این ربات می تواند تا سال آینده آغاز شود.

ایلان ماسک البته پیش بینی جسورانه ای در مورد ربات های انسان نما کرده است. او ضمن افشای تاریخ احتمالی عرضه Optimus، ادعا کرد که این روبات‌ها می‌توانند به ارزشمندترین دارایی تسلا تبدیل شوند: “من فکر می‌کنم Optimus از هر چیز دیگری ارزشمندتر خواهد بود.”

ربات Optimus در حال حاضر کارهای ساده ای را در کارخانه های این شرکت انجام می دهد. همچنین، انتشار خبری چند ماه پیش نشان داد که روبات‌های Optimus به کارخانه‌های بزرگ در سراسر ایالات متحده ارسال شده یا خواهند شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، به نظر می رسد که ماسک برای فروش این ربات ها رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار در نظر خواهد گرفت.

ایلان ماسک اخیراً گفت: “ما می توانیم کارهای ساده کارخانه ای یا حداقل کارهای کارخانه ای را در آزمایشگاه انجام دهیم. ما فکر می کنیم Optimus را در تولید محدود در کارخانه خود خواهیم داشت و می تواند قبل از پایان کار وظایف مفیدی را انجام دهد. پس از آن من فکر می کنم که ما می توانیم آن را تا پایان سال آینده بفروشیم، اینها فقط حدس و گمان هستند به اندازه اقتصادی آن.”

شواهد نشان می دهد که تسلا به طور کامل توسعه هوش مصنوعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت خود پذیرفته است، اما ایلان ماسک فکر می کند که تسلا باید به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی یا یک شرکت روباتیک شناخته شود: “اگر تسلا یک شرکت باشد، می دانید، فقط خودرو، اساساً اشتباه است، و اگر سؤال اشتباهی بپرسید، دریافت پاسخ درست غیرممکن است، بنابراین منظورم این است که اگر کسی باور ندارد که تسلا می‌خواهد استقلال را حل کند، من فکر می‌کنم که نباید در شرکت سرمایه‌گذاری کند.

ماسک مطمئن است که تسلا با یا بدون او مشکل فناوری خودروهای خودران را حل خواهد کرد. با این حال، توسعه ربات انسان نمای Optimus موضوع دیگری است، زیرا خطرات خاص خود را دارد. در اوایل سال جاری، ایلان ماسک گفت که می‌خواهد ۲۵ درصد از کنترل رای در تسلا را به دست آورد تا ببیند آیا توسعه Optimus ایمن است یا خیر.

خبر جدید ماسک در زمانی منتشر می شود که تعداد زیادی از شرکت ها روی توسعه ربات های انسان نما سرمایه گذاری کرده اند. چندین شرکت از جمله هوندا، هیوندای، بوستون داینامیکس و فیگور به طور فعال در حال توسعه انواع ربات های انسان نما خود هستند.

با این حال، ماسک معتقد است که تسلا به طور منحصر به فردی برای رهبری تولید تجاری چنین روبات‌هایی قرار دارد. همانطور که گفته شد، طبق گفته ماسک، نمونه اولیه Optimus در حال حاضر کارهای ساده ای را در کارخانه های تسلا انجام می دهد.

با توجه به کاهش فروش خودروهای برقی تسلا، این اطلاعیه در مورد ربات Optimus اهمیت بیشتری پیدا می کند. این شرکت اخیراً کاهش ۹ درصدی سالانه در درآمد سه ماهه را گزارش کرده است که بزرگترین کاهش آن از سال ۲۰۱۲ است. علاوه بر این، فروش خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۰ درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است.

شاید به همین دلیل است که ایلان ماسک در مورد برنامه جاه طلبانه روباتیک خود چنین اعلامیه هایی را برای اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاران اعلام می کند. تاکید او بر روبات‌های انسان‌نما نشان‌دهنده تلاش حساب‌شده برای تغییر موقعیت تسلا در بازار است. شاید او تصور می کند که فروش ربات ها در نهایت به بخش بزرگی از تجارت تسلا تبدیل شود.

در همین حال، ربات Optimus به طور غیرقابل انکاری با سرعتی ثابت در حال پیشرفت است. ویدئویی که به تازگی منتشر شده است، نسخه جدیدی از آن را نشان می دهد که وظایفی مانند تا کردن یک لباس را در تاسیسات تسلا انجام می دهد.

با این حال، اظهارات ماسک را باید کمی خوش بینانه تلقی کرد، زیرا او در گذشته چندین بار وعده های زودهنگام داده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که تسلا تا سال ۲۰۲۰ یک میلیون ربات تاکسی در جاده ها خواهد داشت، چیزی که هنوز در سال ۲۰۲۴ اتفاق نیفتاده است.

تسلا در این زمینه رو به رشد با رقابت شدیدی مواجه است. Figure که توسط شرکت‌های بزرگ مایکروسافت و انویدیا حمایت می‌شود، اخیراً از همکاری با خودروساز آلمانی BMW برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تاسیسات این شرکت در ایالات متحده خبر داده است. ویدئویی که توسط Figure در ماه فوریه منتشر شد، ربات آن به نام Figure 01 را نشان می دهد که کارهایی مانند تهیه قهوه را انجام می دهد. به همین ترتیب، Boston Dynamics هفته گذشته ربات انسان نمای اطلس را در ویدیویی رونمایی کرد که نشان می دهد مانورهای آکروباتیک، از دراز کشیدن گرفته تا ایستادن و راه رفتن را انجام می دهد.

رقابت برای دستیابی به ربات های انسان نمای تجاری بادوام در حال داغ شدن است. ورود تسلا، با آخرین پیش بینی های جسورانه ایلان ماسک، بعد جدیدی به این چشم انداز فناوری که به سرعت در حال تحول است، اضافه کرده است.

اگرچه ممکن است سال ۲۰۲۵ برای ورود Optimus به بازار خیلی جاه طلبانه به نظر برسد، تأثیر آنها در آینده نزدیک در تغییر نحوه کار و زندگی انسان ها قابل توجه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا