اخبار اقتصاد ایران

حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت | افزایش دستمزد ۳۵ درصدی کارگران با تورم فاصله زیادی ندارد

شهباز حسن پور بیگلری عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با تاکید بر افزایش دستمزدها متناسب با تورم گفت: افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران دور از تورم نیست و تورم را تا حد زیادی جبران کرده است. وسعت

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با تاکید بر افزایش دستمزدها متناسب با تورم گفت: افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران دور از تورم نیست و تا حد زیادی تورم را جبران کرده است.

شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به اینکه افزایش حقوق به دو صورت انجام می شود گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت در قالب لایحه بودجه سالانه به شورای اسلامی ارائه می شود و نمایندگان در مورد پیشنهاد دولت اظهار نظر می کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت را داده بود، افزود: علیرغم تاکید دولت، نمایندگان دو درصد به رقم پیشنهادی دولت اضافه کردند و افزایش ۲۰ درصدی را تصویب کردند. اگرچه این تعداد نیز بود دولت مخالف بود.

نماینده سیرجان در مجلس یازدهم درباره افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار افزود: افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار در شورای عالی کار بررسی می شود و عددی که تصویب می شود نتیجه آن است. مذاکرات بین کارگران و کارفرمایان

وی با تاکید بر اینکه ریاست شوراهای عالی بر عهده دولت است، ادامه داد: ریاست شورای عالی کار نیز بر عهده وزیر کار است و البته دولت در شورای عالی کار نیز نمایندگانی دارد.

حسن پور بیگلری با تاکید بر اینکه شورای عالی کار ترکیبی سه جانبه متشکل از نمایندگان کارگری، دولت و کارفرما است، گفت: در این شورا نرخ تورم و سبد معیشت ملاک تصمیم گیری است و افزایش دستمزدها باید مطابق اصل ۴۱ قانون اساسی باشد. قانون کار و متناسب با تورم یا سبد معیشت.

وی افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران را اقدامی مناسب عنوان کرد و گفت: سال گذشته افزایش دستمزد کارگران در این شورا ۲۷ درصد بود و برای امسال ۳۵ درصد افزایش داشتیم که ۸ درصد بود. بیشتر از سال گذشته.»

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اعتراض نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تصریح کرد: نمایندگان کارگری به دنبال امتیازات بیشتر هستند و طبیعی است که برای جلب رضایت کارگران نماینده واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. .

وی در مورد عدم امضای صورتجلسه افزایش حقوق که در اعتراض به مصوبه شورای عالی کار انجام شده است، گفت: مصوبه افزایش حقوق در سال جاری ۱۵ درصد بیشتر از افزایش حقوق کارکنان دولت بوده است، پس چه مصوبه شورای عالی کار. مصوبه شورا تقریبا دو برابر مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت است. در مجلس بود.

حسن پور در پاسخ به اینکه نمایندگان کارگری معتقد به همدستی نمایندگان دولت و کارفرمایان هستند، افزود: دولت به نظر نمایندگان کارگری احترام گذاشت و بیش از ۷۰ درصد تورم را پوشش داد، اما شرایط کارفرمایان را نیز در نظر گرفت و رقم خوبی برای افزایش دستمزد کارگران تایید کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار بود وزیر کار بر اساس نظر دولت در لایحه بودجه تاثیر بگذارد، باید افزایش دستمزد ۱۸ درصدی پیشنهاد و تصویب می شد، گفت: اکنون با تصویب افزایش ۳۵ درصدی، خلأ قابل توجهی ایجاد شده است. بین افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران مشمول قانون کار. دارد.

نماینده سیرجان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شورای عالی کار یک شورای سه جانبه است، گفت: وقتی بحث شورا مطرح می شود به این معناست که نمایندگان هر گروه حرف خود را بزنند، استدلال خود را مطرح کنند و در نهایت با با رای اکثریت، افزایش دستمزد تصویب شد. الان هم این اتفاق افتاده، کما اینکه اگر نظر نمایندگان کارگری تایید شد، کارفرمایان شورای عالی کار را زیر سوال بردند و معتقد بودند به نظرات آنها توجهی نشده است.

وی با انتقاد از تورم و تورم لجام گسیخته گفت: بیش از آنکه برای افزایش دستمزد فشار بیاوریم باید برای کنترل تورم فشار بیاوریم زیرا هر چقدر هم که دستمزد افزایش یابد تورم افزایش دستمزد را بی اثر می کند به عبارت دیگر تورم و تورم باعث شده است بحران ایجاد کرد.» اگر تورم با توجه به تاکید رهبر انقلاب کنترل می شد، این همه چالش برای افزایش دستمزدها نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا