ورزشی

خریداران استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بحث مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یکی از موضوعات جدی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه ای به آن ها پرداخته است و برخلاف سال های گذشته دیگر نمی توان از کنفدراسیون فوتبال آسیا دور زد. با معرفی مالکان نامشخص و این امر باید در اسرع وقت اتفاق بیفتد. رخ دادن

با توجه به حساسیت ویژه و پیگیری های جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مالکیت باشگاه های استقلال و پرسپولیس که در حال حاضر ۹۰ درصد آن در اختیار وزارت ورزش است، باید برای هر کدام به طور جداگانه به مالک خاصی واگذار شود. از این دو تیم باید شفاف سازی شود تا با صدور مجوز حرفه ای مشکلی پیش نیاید و حذف از لیگ قهرمانان آسیا برای مجاجی ها اتفاق نیفتد.

وزارت ورزش و جوانان با هماهنگی دولت و سازمان خصوصی سازی در سال گذشته ۱۰ درصد از سهام هر دو باشگاه را از طریق بورس فروخت و خریداران خرد وارد معاملات شدند اما اکنون با توجه به پیگیری مجدد. کنفدراسیون فوتبال آسیا اکثریت سهام این دو باشگاه باید فروخته شود. تحویل داده شود و خریداران تقریبا مشخص باشند.

سازمان خصوصی سازی سه روز پیش با انتشار اطلاعیه ای از واگذاری ۵۱ درصد از سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد تومان به آبی ها و ۲۱۰۰ میلیارد تومان به قرمزها خبر داد.

در این شرایط که حدود ۱۰ درصد از مالکیت هر دو باشگاه در بورس به مردم عرضه شده است، اکنون دولت قصد دارد (و مجبور است) ۵۱ درصد دیگر ۹۰ درصد باقیمانده را واگذار کند. معاون اول رئیس جمهور نیز نقش اصلی را ایفا می کند. در این تغییر مالکیت و انتقال قدرت در باشگاه های استقلال و پرسپولیس.

بیشتر بخوانید: عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در روز دوازدهم دی

طبیعتا امکان خرید بلوک ۵۱ درصدی برای خریداران خرد وجود نخواهد داشت و در ۱۲ دی ماه که این آگهی برای اولین بار در تابلوی بورس منتشر می شود، احتمالاً دو خریدار که اکنون اعلام آمادگی کرده اند، می توانند تبدیل شوند. سهامداران عمده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس.

در شرایطی که شناسایی سهامدار و صلاحیت آن در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای دولت مهم است، احتمالا اخذ تاییدیه برای این امر نیز روند خاصی داشته باشد، اما گفته می شود شستا (شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی) و پتروشیمی خلیج فارس در گامی رو به جلو برداشته اند.

انتظار می رفت اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و حتی رایتل (حامی مالی فعلی استقلال) در این کار پیشقدم شوند و یا دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی (ایران خودرو و سایپا) برای خرید سهام عمده حاضر شوند. باشگاه های استقلال و پرسپولیس اما این اتفاق نیفتاد و دو شرکت دیگر نیز ۵۱ درصد از سهام مغرب را خریداری کرده و اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل شرکت شستا در نامه ای به وزارت ورزش خواستار تعیین تکلیف موضوع از سوی وزارت ورزش شد.

وی البته به نکته مهمی نیز اشاره کرد و با اشاره به اینکه «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی نمی توانند همزمان بیش از یک باشگاه را کنترل و هدایت کنند، در غیر این صورت سلامت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سوال می برند». وی با طرح این سوال با توجه به داشتن ۵۰ درصد سهام ذوب آهن آیا می توانند سهام باشگاه پرسپولیس را هم داشته باشند یا خیر؟

در شرایطی که شستا برای خرید ۵۱ درصد سهام پرسپولیس اعلام آمادگی کرده و پیشقدم شده است، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز قصد دارد سهامدار اصلی باشگاه استقلال شود و پیشنهاد خود را ارائه کند. خبرنگار ورزش سه.

شستا در حال حاضر نیمی از سهام ذوب آهن اصفهان را در اختیار دارد و باید دید همزمان می تواند سهامدار پرسپولیس هم شود یا خیر و از طرفی پتروشیمی خلیج فارس می تواند موافقت لازم برای خرید ۵۱ درصد از سهام را بگیرد. سهام باشگاه استقلال یا شرکت های دیگری غیر از این دو به میدان می آیند تا خود را مالک جدید سرخابی ها معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا