فرهنگ و هنر

خنداندن مردم با تسمخر معلولان؟!

ایران تحلیل – گروه شبکه: صدا و سیما گویا نذر کرده با برنامه هایش مردم را عصبانی کند. برنامه هایی که آنقدر خالی از محتوا هستند که چیزی برای ارائه ندارند، به همین دلیل برای التیام درد بزرگ خود که همان عدم ارتباط است، تصمیم گرفته اند مردم را بخندانند، اما نه به شیوه درست. […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: صدا و سیما گویا نذر کرده با برنامه هایش مردم را عصبانی کند. برنامه هایی که به قدری خالی از محتوا هستند که چیزی برای ارائه ندارند، به همین دلیل برای التیام درد بزرگ خود که عدم ارتباط است، تصمیم گرفته اند مردم را بخندانند، اما نه به شیوه درست، بلکه با تمسخر. ماجرا از این قرار است که در یکی از برنامه های شبکه نسیم به نام باغبخند فردی برای گدایی خود را به صورت معلول در می آورد و متأسفانه مردم حاضر نیز به این موضوع می خندند. اکنون انتشار ویدئوی یک دقیقه ای از این حادثه واکنش های انتقادی زیادی را به صدا و سیما وارد کرده است. البته برنامه «بقو بخند» در خصوص اتفاقات اخیر اطلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده است:
در پی حواشی ایجاد شده در ویدیوی قطع شده برنامه در خصوص اجرای هفته گذشته یکی از گروه های نمایشی؛ به اطلاع مخاطبان می رساند که نمایش مورد نظر ربطی به معلولان نداشته و بازیگران در تلاش برای ایفای نقش متکدیانی که خود را کتک می زنند این برنامه همیشه جایگاه ویژه ای به معلولان جسمی و حرکتی داده است باغوبخند تنها برنامه تلویزیونی است که پایه گذار حضور این افراد در تلویزیون و رقابت با دیگر شرکت کنندگان با اختصاص تحصن بوده است. بخش طنز در برنامه همچنین تعداد قابل توجهی از بینندگان این برنامه به این افراد اختصاص دارد که مشخص است این اقدام اخیر صرفاً فضای غیرحرفه ای است که توسط برخی رسانه ها ایجاد شده تا تحت الشعاع قرار گیرد.
قرار دادن یک برنامه موفق باعث جذب و رضایت مخاطب می شود که البته باعث ارتباط عمیق تری بین مخاطب و برنامه می شود. در پایان اگر بخشی از جامعه و به ویژه معلولان عزیز کشور به دلیل سوء تفاهم ناشی از این برنامه متضرر شدند، سر تعظیم فرود آورده و عذرخواهی می کنیم.

عذرخواهی از داوران
از طرفی همین موضوع داوران این برنامه را بر آن داشت تا از حضار عذرخواهی کرده و درباره این برنامه توضیح دهند. نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون و یکی از داوران این برنامه در گفت و گو با شهرآرانیوز گفت: به عنوان سفیر چند گروه خیریه مرتبط با معلولان و به عنوان فردی که این عزیزان را بسیار دوست دارم، اعلام می کنم که تهیه کنندگان این آیتم نمایشی چیزی نیستند. آنها قصد توهین و بی احترامی به معلولان عزیز ما را نداشتند. وی ادامه داد: کسانی که مرا می شناسند و اهداف اجتماعی من را دنبال می کنند می دانند که خط قرمز من توهین و بی احترامی به معلولان است و اگر فکر می کردم سازندگان آن برنامه چنین قصدی را دنبال می کنند، هیچ امتیازی به آنها نمی دادم. برنامه و اصلا آنها را شامل نمی شد. عملکرد خود را ادامه دهند. نظام دوست افزود: این نمایش با هدف نشان دادن تکدی گری و آسیب های آن بود که با تقلید از شرایط سخت جسمی معلولان به دنبال ترحم و دریافت پول هستند و داستان این نمایش نیز حال و هوای یک کلاس بازیگری را به نمایش گذاشت. دانش آموزان او می خواست پیام خود را با تقلید از اقدام متکدیان برای جلوگیری از چنین ناهنجاری نشان دهد. این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین خاطرنشان کرد: قبول دارم برخی از کلمات به کار رفته در متن برنامه مانند کر، لال یا بیشتر دلم را بسوزان اشتباه و اشتباه تهیه کننده بوده است. اما داوران هیچ دخالتی در ساخت آیتم یا متن آن ندارند و تنها زمانی با سناریو مواجه می شویم که آن را روی صحنه ببینیم. در واقع قبل از ما افراد دیگری کار را بررسی و بررسی کرده و برای تایید آن را رد کرده اند. نظام دوست یادآور شد: فصل قبل این برنامه با حضور خوب هنرمندان و علاقه مندان معلول اجرا شد و بسیاری از دوستان معلول به اجرای نمایش یا استندآپ کمدی پرداختند. چگونه می توان پذیرفت که برنامه ای که به هنرمندان و مخاطبان معلول فرصت بیان هنرشان را می دهد، حالا علیه آنها تولیدی بسازد و آنها را به سخره بگیرد؟ داور برنامه بگو بخند تصریح کرد: به هیچ وجه قصد توجیه ندارم و قبول دارم که گاهی یک اشتباه باعث دردسر زیادی می شود اما سازندگان آن آیتم نیز بسیار ناراحت هستند و عذرخواهی کرده اند. در اینجا به صراحت می گویم که اگر مرده باشم، اجازه می دهم در حضور من علیه معلولان و توهین به آنها برنامه ریزی شود و سکوت کنم. وی تاکید کرد: قصد بررسی رویکرد یا عملکرد تلویزیون یا سایر رسانه ها را ندارم و آنها را تایید یا تکذیب نمی کنم. اما از دیروز تا کنون، داوران این برنامه بیشتر مورد توهین و قضاوت قرار گرفته اند و این نه تنها از سوی شهروندان معلول ما، بلکه از سوی بسیاری از همکارانی که ما را می شناسند، می باشد. نظام دوست در پایان ابراز امیدواری کرد: آرزوی من این است که اجازه ندهیم جامعه به مردم برچسب بزند و آنها را قوی و ضعیف کند. ما باید پذیرش اجتماعی را افزایش دهیم. تا زمانی که معلولان جای خود را پیدا کنند و نگذارند کسی به آنها توهین کند. در اینجا تاکید می کنم که امکان ندارد در برنامه ای شرکت کنم که بخواهد چنین هدفی را دنبال کند و یک بار دیگر از هموطنان معلولم که بسیار دوستشان دارم عذرخواهی می کنم.
علیرضا خمسه دیگر قاضی این برنامه تلویزیونی ضمن عذرخواهی از این اتفاق و بیان اینکه هم اکنون سر صحنه فیلمبرداری است، خواستار انتشار ویدئویی شد که در آن از مخاطبان معلول عذرخواهی کرد.

این تمسخر را کجا در دل خود بگذاریم؟
همانطور که گفته شد این موضوع با واکنش های انتقادی مواجه شده است، در همین راستا یکی از رسانه ها نوشت: جهل درد بزرگی است که گریبان صدا و سیما را گرفته و هر کاری هم بکنند انگار نمی شود. از شر آن خلاص شوید و گاه بدون توجه به آنچه در عصر انفجار ارتباطات و نفوذ خیره کننده رسانه ها تلاش می کنند اسرار خود را حفظ کنند، اما از قضا رهبران آنها صفرا تولید می کنند و حتی تا آنجا پیش می روند که انزجار ایجاد می کنند. مثلاً در یک برنامه اگر فردی معلولان را طنز کند و باعث خنده شود، ناراحت کننده است و زحمات آنها حلال نیست!کسی که چنین برنامه ای را ساخته قطعا هزاران سال از حساسیت های موجود در جامعه دور است، اما چه از ناظران انتظار می رود
این است که در زمینه های دیگر با دقت شگفت انگیزی عمل کنید و به اصطلاح موها را از ماست بیرون بکشید. به نظر می رسد باید به متولیان ناآشنا به وضعیت مستضعفان و معلولان توضیح داد که این قشر آسیب دیده چیزی برای خنداندن و جلب تمسخر ندارند و حتی ترحم کسی را هم نمی خواهند. اکنون که تورم و گرانی و کمبود اعتبارات دولتی حداقل کمک ها را به ضعیف ترین اقشار جامعه کاهش داده است و بزرگان دردمند با تن های خسته و کسالت روزافزون مجبور به حضور در تجمعات پی در پی می شوند و البته صدایشان به گوش نمی رسد. هر جا. ? چند سال پیش اینجا از مشکلات انبوه معلولان نوشتم و خطاب به دولت و جامعه گفتم که اگر توانایی و انگیزه رسیدگی به رنج های تنها را ندارید و سالم ها فرصتی برای دیدن نگذاشته اند. افراد ناتوان، راه هایی برای پاک کردن مشکل وجود دارد! شرم دارم صراحتاً بنویسم، اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که یک بار در آلمان سعی کردند مشکل را پاک کنند تا جامعه باری مانند معلولان نداشته باشد! اگر حقوق مجاز قانونی معلولان قابل اعطا نباشد، اگر بیمار ویلچری از حمایت زندگی برای نیازهای اولیه زندگی سیر شود، اگر ناشنوایان و روشن بینان زندگی خود را در میدان وحشتناک تنهایی ببینند، و اگر تسکین دهند. سازمان‌ها آخرین اولویت‌های دولت هستند، پس صادقانه حذف را اعلام کنند افراد دارای معلولیت بهتر از مقامات پرمشغله هستند. شاید دستشان را بالا ببرند و کاری بکنند و اگر غم بزرگی ایجاد کنند، کسی از نداشتن مشکلات روزافزونشان شکایت نکند. اگر وای بر مسخره کنندگان در قرآن آمده است، آیا نمی دانیم که مسخره کردن مردم در درد عذاب سنگین و هولناکی از بهشت ​​خواهد داشت؟

علمی نیست!
بی دلیل نیست که برخی از برنامه های رادیویی و تلویزیونی برای مردم جذابیتی ندارد و مدت هاست که موهبت تماشای برخی برنامه های تلویزیونی را به آنها داده اند. اما عجیب است که مسئولان این رسانه به ویژه رئیس صدا و سیما نمی خواهند بپذیرند که نتوانسته اند در برخی مسائل مدیریت قابل قبولی از سد و سیما داشته باشند. این موضوع را می توان از تکذیب های وی در خصوص کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون کاملا احساس کرد. وی در جدیدترین مصاحبه خود در پاسخ به سوالی درباره نتایج نظرسنجی برنامه های تلویزیونی و افت مخاطب گفت: نظرسنجی ها بر اساس شاخص های متنوع و قابل تفسیر انجام می شود، تکیه صرف بر نتایج نظرسنجی ها در هیچ کجا کار علمی نیست. جهان. توجه به مجموعه شاخص ها، زمینه ها و عوامل تاثیرگذار ضروری است. به گزارش ایرنا، پیمان جبلی اظهار کرد: آمارهای خامی که وجود دارد باید با شاخص های مختلف پردازش و سنجیده شود. ما از هرگونه کمک منصفانه و دلسوزانه رسانه ها به جامعه و مردم از جمله رسانه ملی استقبال می کنیم. وی افزود: ما رسانه ها در قالب ها و ماموریت های مختلف وظیفه داریم صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم و واقعیت ها را بیان کنیم و امید آفرینی کنیم. هر چه ما رسانه ها به هم نزدیکتر باشیم و تعامل بیشتری داشته باشیم به نفع جامعه است. ما اصحاب رسانه از یکدیگر انتظارات متقابل داریم و در نهایت در قبال جامعه مسئولیم. هر اقدامی که این روحیه را تضعیف کند اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا