فناوری

دادگاه لاهه: عملیات نظامی اسرائیل در غزه باید متوقف شود

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

ایسنا: دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان های این دادگاه به مدت دو روز اسناد ارائه شده و دفاعیات نماینده تل آویو را بررسی کردند.

«جوآن دونوگهو» رئیس دیوان بین المللی دادگستری امروز با قرائت رأی بدوی این دادگاه گفت: این دادگاه از فاجعه جاری در غزه آگاه است و کشتار مستمر در غزه را محکوم می کند.

وی گفت: محدوده اختیارات دیوان در این زمینه با توجه به درخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی محدود است. در صورت انطباق شرایط با مواد ۷ و ۹ اساسنامه دادگاه، دادگاه می تواند اقدامات موقت انجام دهد.

رئیس دادگاه گفت: آفریقای جنوبی در این دیدارها آنچه را که در غزه می گذرد نقض توافقنامه منع نسل کشی دانست. اما دادگاه اکنون در مورد اینکه آیا اسرائیل تعهدات خود را بر اساس توافقنامه نقض کرده است یا خیر، تصمیمی نخواهد گرفت. با این حال، دادگاه درخواست اسرائیل برای توقف پرونده را رد می کند. همه طرف های عضو می توانند در صورت تخلف طرف مقابل را به دادگاه بکشانند.

رئیس دادگاه افزود: آفریقای جنوبی گزارش هایی مبنی بر نقض توافقنامه منع کشتار جمعی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل ارائه کرد. با این حال، دادگاه در مورد اینکه آیا کشتار جمعی رخ داده است یا خیر، تصمیم نمی گیرد، بلکه در مورد احتمال کشتار دسته جمعی تصمیم می گیرد. ما پرونده کشتار جمعی علیه اسرائیل را رد نمی کنیم و این اختیار را داریم که دستور اقدامات اضطراری را صادر کنیم. اطلاعات نشان می دهد که بیش از ۲۵ هزار فلسطینی در جریان جنگ کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شدند. مردم فلسطین تحت کنوانسیون منع نسل کشی حمایت می شوند. گزارش های اولیه حاکی از آن است که غزه به محل ناامیدی و مرگ تبدیل شده است.

رئیس دیوان کیفری بین المللی تصریح کرد: گزارش آنروا (سازمان امداد و کار سازمان ملل متحد برای فلسطین) در ۲۲ دی ماه را داریم که تاکید می کند این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز است و بمباران غزه ادامه دارد. ادامه می یابد و باعث جابجایی می شود. ساکنان زیادی بوده است. بیش از ۲ میلیون نفر مبتلا هستند. آنها از نظر جسمی و روحی آسیب دیده اند و بچه ها وحشت دارند. سازمان جهانی بهداشت در ۲۱ دسامبر اعلام کرد که ۹۳ درصد مردم غزه با سطح بی سابقه ای از گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

وی تاکید کرد: یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل غزه را در محاصره کامل قرار داد و آب، برق و سوخت غزه را قطع کرد. وی مردم غزه را حیوانی انسان توصیف کرد. حقی که آفریقای جنوبی خواسته است قابل اجرا است و آن حمایت از فلسطینیان در برابر نسل کشی است. گزارش ها و اسناد ارائه شده توسط آفریقای جنوبی معقول و معقول است و بنابراین دادگاه باید آن را بررسی کند. فلسطینیان در غزه حق دارند در برابر نسل کشی محافظت شوند.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد که شرایط اتخاذ تدابیر موقت فراهم است. اسرائیل باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از کشتار یا آسیب جدی گروهی از انسان ها انجام دهد. اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از کشتار جمعی و نسل کشی در غزه انجام دهد. اسرائيل بايد فوراً براي جلوگيري از ويراني و ويراني غزه اقداماتي را انجام دهد و گزارش تمام اقدامات موقت را ظرف يك ماه به دادگاه ارائه كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا