اخبار اقتصاد ایران

دلارزدایی ادامه دارد؛ توسعه روابط پولی دوجانبه با کشورهای همسایه

دلاری شدن یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کاهش اثر تحریم ها و ایجاد راهی عملیاتی برای بهره مندی اقتصاد از ارزهای دیگر است که توسعه روابط پولی می تواند محقق شود. دلاری شدن یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کاهش اثر تحریم ها و ایجاد راهی عملیاتی برای بهره مندی اقتصاد از ارز است. […]

دلاری شدن یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کاهش اثر تحریم ها و ایجاد راهی عملیاتی برای بهره مندی اقتصاد از ارزهای دیگر است که توسعه روابط پولی می تواند محقق شود.
دلاری شدن یکی از راهکارهای بانک مرکزی ایران برای کاهش اثربخشی تحریم ها و ایجاد راهی عملیاتی برای بهره مندی اقتصاد از ارزهای دیگر است، اما ممکن است برخی معتقد باشند که دلاری شدن تنها به دستور سیاست گذاران اقتصادی ایران است. اما حقیقت این است که دلاری شدن به یک رویه تبدیل شده است. بسیاری از کشورها بین المللی شده اند که یکی از دلایل آن کاهش قیمت دلار در بازار جهانی است.

کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی
آخرین داده های منتشر شده در ایالات متحده، انتظارات از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ را تقویت کرد، به طوری که با وجود کانال نزولی دلار در سال گذشته، شاخص دلار همچنان احتمالاً کاهش می یابد.
نرخ مبادله یورو به دلار (EUR/USD) به بالاترین سطح ۴ ماهه بالای ۱.۱۰۳۰ رسید و یورو توانست وضعیت خود را در برابر دلار در سال گذشته بهبود بخشد.
نرخ مبادله پوند به دلار (GBP/USD) نیز به بالاترین سطح خود بالای ۱.۲۷۴۰ رسید و دلار در برابر پوند انگلیس در سال اخیر تضعیف شد. ریسک معامله با دلار افزایش یافته است. به گفته بارکلیز، یکی از تحلیلگران ارز جهانی، مدل انحصاری متعادل کردن دلار در پایان سال ۲۰۲۳ سیگنال فروش قوی دلار را تا پایان سال برای همه شرکت های بزرگ نشان می دهد. انتشار اطلاعات فدرال رزرو ایالات متحده در روز جمعه، انتظارات بازار در مورد کاهش قابل توجه نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را کاهش نداد. و افزایش سالانه از ۲.۹% به ۲.۸% کاهش یافت. این داده ها به معنای ششمین کاهش نرخ بهره سالانه تا سطح هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است و نشانه قوی دیگری از این خواهد بود که مشکل تورم و این دیدگاه که فشارهای تورمی اساسی “چسبنده” هستند دیگر درست نیست. »
با این حال، یک تغییر دیگر برای ماه می با افزایش نرخ به عنوان یک قطعیت وجود داشت، در حالی که محتمل ترین نتیجه اکنون به عنوان دو کاهش نرخ به ۵.۰۰٪ دیده می شود. در نتیجه، انتظارات فدرال رزرو همچنان به تضعیف حمایت خالص از دلار ادامه می دهد و احتمالاً دلار در سال ۲۰۲۴ به کاهش خود ادامه خواهد داد.

توسعه روابط پولی ایران و روسیه
یکی از راهکارهای ایران برای دلارزدایی، توسعه روابط پولی با روسیه و چین است که هفته گذشته در دیدار و مذاکرات محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با الویرا، اولین اقدام از این دست انجام شد. نبیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه، برای افزایش همکاری های پولی و بانکی. استفاده از ظرفیت های بریکس و موسسات جدید پولی و بانکی در این حوزه و نیز تقویت روابط در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تاکید قرار گرفت. در پی عملیاتی شدن بسترهای پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، فصل جدیدی از روابط بانکی دو کشور آغاز شده است.
زیرساخت‌ها و بسترهایی مانند اتصال سامانه‌های پیام‌رسان غیر سوئیفت و برقراری روابط کارگزاری دوجانبه با ارزهای ملی بین بانک‌های تجاری دو کشور که قبلاً ایجاد شده بود، مورد استفاده بانک‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
در دیدار و مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با رئیس کل بانک مرکزی روسیه، علاوه بر نهایی شدن توافقنامه استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین دو کشور به جای دلار، دکتر فرزین در دوره ریاست جمهوری پیشنهاداتی در زمینه بهره برداری از ظرفیت های گروه بریکس و موسسات پولی و بانکی در این حوزه ارائه کرد. روسیه این گروه را در سال آینده پیشنهاد داد که مورد توجه رئیس بانک مرکزی روسیه قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با توجه به نهایی شدن کلیه اقدامات از قبل توافق شده بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، مقرر شد مفاد فنی و تخصصی آن محور همکاری‌های آتی بانک‌های مرکزی دو کشور باشد.
لازم به ذکر است در سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو و در پی رایزنی ها و عملیاتی شدن بسترهای پولی و بانکی، اولین ال ۳۰ شبکه بانکی ایرانی خارج از کشور توسط بانک سپه روسیه افتتاح شد. ارزش این ال سی که استفاده شده ابتدا ۱۷ میلیون یورو می باشد و برای واردات با شرط پرداخت بلند مدت استفاده می شود.
همچنین با حضور فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشورمان نشستی بین مدیران بانکی بانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار شد که بر این اساس خط اعتباری به ارزش ۶.۵ میلیارد روبل ایجاد شد. واردات کالاهای اساسی ایران از روسیه

دلار از سبد ارزهای مسافرتی به کشورهای همسایه حذف شد
علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران گفت: برنامه ریزی کرده ایم ارز کشورهای همسایه یا مقاصد را در اختیار مسافران ایرانی قرار دهیم. به گفته سعیدی، اگر بتوانیم از ابتدا اسکناس کشور مقصد را به مسافران ایرانی بدهیم، برایشان راحت می شود. چون اگر دلار یا یورو تحویل بدهیم باید دو برابر هزینه مبادله بپردازند که هزینه هایشان را کاهش می دهد. وی با بیان اینکه ارز عراق به دینار، عربستان سعودی به ریال، ترکیه به لیر و امارات به درهم پرداخت می شود، گفت: مطالعات انجام شده و اقدامات اجرایی نیز پیگیری شده است. ما میلیون ها مسافر برای این کشورها داریم و طبیعتا اینها تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می کند، عملاً با همه این کشورها مبادلات تجاری داریم و با برخی از آنها قراردادهای پولی دوجانبه داریم و با برخی نداریم بانک مرکزی. در حال تلاش برای از سرگیری قرارداد پولی است. دوطرفه است. این سیاست ایران است و نیاز به بحث دیپلماتیک دارد، کشورهای دیگر نیز به خطرات مبادله با دلار و کاهش ارزش جهانی آن پی برده اند و به همین دلیل سیاست دلاری شدن مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای دیگر نیز آن را اجرا خواهند کرد. این اقدام .

دور زدن تحریم های اصلی (پولی – مالی) با راهکارهای جدید و منطقی
در چند ماه اخیر بانک مرکزی به سمت دلارزدایی رفته است، راهکار بانک مرکزی ایجاد مبادلات پولی دوجانبه برای کاهش حجم معاملات تجاری دلار است.

روابط پولی دوجانبه با عمان
محمدرضا فرزین در دیدار وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان بر توسعه روابط پولی با عمان تاکید کرد.
به گفته فرزین، برگزاری نشست های تخصصی و فنی هیئت های بانکی و اقتصادی دو طرف باید به بستری برای افزایش حجم مبادلات مالی، اقتصادی و تجاری تبدیل شود چرا که افق جدیدی در روابط ایران و ایران گشوده شده است. عمان در چند سال گذشته و می توان از این ظرفیت برای توسعه روابط استفاده کرد. از بانکداری دوجانبه استفاده کرد.
توسعه روابط پولی بانکی ایران با کشورهای منطقه می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد، جالب است بدانید در ۸ ماهه نخست سال ۴۱ درصد به مبادلات تجاری ایران و عمان اضافه شده است. توسعه روابط نفتی و حضور سرمایه گذاران عمانی در بخش گاز این کشور می تواند این صنعت را بسیار بزرگتر از امروز کرده و منجر به ارزآوری و افزایش ثروت عمومی شود.
> توسعه روابط پولی با قطر
در مهر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در ماه جاری با حضور در قطر بر توسعه روابط پولی با این کشور تاکید کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار ضمن قدردانی از نقش قطر در انتقال منابع ارزی ایران، افزایش همکاری های پولی، بانکی و اقتصادی را زمینه ساز توسعه حداکثری و همه جانبه مبادلات تجاری ایران و قطر برشمرد. و گفت: با توسعه روابط پولی و بانکی تهران و دوحه، حجم مبادلات تجاری افزایش می یابد. رشد قابل توجهی بین دو کشور خواهد بود.

توسعه روابط پولی با عراق
ایران در یک سال اخیر سعی در توسعه روابط پولی دوجانبه با عراق داشته تا زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری فراهم کند.
به گفته یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، تا چند سال آینده می توان به ۲۰ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور ایران و عراق رسید و در حال حاضر روابط تجاری دو کشور ادامه دارد. از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده اند و در سال آینده قطعا بخش خصوصی ما می تواند روابط تجاری با عراق را به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار برساند و بدون صادرات گاز و برق و خدمات فنی و مهندسی به این رقم می رسد.
ربیحاوی، رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز درباره راهکارهای اجرایی دولت عراق برای مبادله با دینار گفت: عراق پیشنهاد داده است که تمام تعاملات مالی ما در عراق به دینار باشد و حتی فروشگاه های ترکیه در عراق با دینار تعامل داشته باشند. بنابراین دلار خارج از تصویر است.” بازار رسمی و تعامل داخلی بازار عراق حذف شود که این مزیتی برای ایران محسوب می شود و بنابراین پیشنهاد اول این بود که تجار به جای گرفتن دلار با دینار معامله کنند و ثانیاً در بحث بانک TBI عراق که پول می فروشند گاز و برق ایران در آنجا مسدود است، ما از پولش برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می کنیم زیرا آمریکایی ها به TBI و بانک مرکزی عراق اجازه داده اند که جمهوری اسلامی ایران از این پول برای غیرتحریم ها استفاده کند. کالاهای تحریمی که شامل ۷ قلم کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات صنعتی می شود، غیرتحریمی می شود.
به گفته ربیحاوی، «در تعامل بین تجار عراقی و شرکت‌های ایرانی، ۱۰۰ درصد کالاهای غیرتحریمی تعامل خواهد شد که پیشنهاد دوم ما بود و موضوع سوم، بحث درگیری است، حدود ۱۰ درصد نیاز عراق تامین می‌شود. ۴۵۰۰ قلم کالا به عراق صادر می شود که حدود ۱۰ درصد کل واردات عراق است، بیایید به عراق ضربه بزنیم تا بفهمند که موضوع قیمت در تعامل تجاری با عراق برای ما بسیار مهم است تا ۱۰ مورد درصد اختلاف قیمت ارز رسمی و آزاد به ما بازگشت.در سال های گذشته تامین دلار به عنوان یک ارز به عنوان یک سیاست اقتصادی ثابت و پیش فرض مطرح بود و در این دوره با موفقیت جایگزین سیاست ارزی شد. کشور مقصد یعنی دینار و نشان داده شد که دلاری شدن می تواند در سایر نقاط کشور نیز اتفاق بیفتد.

برای کشور مقصد، ارز همان کشور را بدهید
یکی از راهکارهایی که می تواند حجم مبادلات دلاری را در دنیا کاهش دهد و آن را با سایر ارزهای دنیا جایگزین کند، استفاده از ارزهای کشورهای مقصد است، مثلاً اگر فردی نیاز به سفر به انگلستان داشته باشد، پوند خواهد بود. به او داده شده و برای کشورهای منطقه یورو نیز باید از یورو استفاده کند.
گزارش کردن مهر; دلار کانادا باید برای کانادا و دلار برای استرالیا استفاده شود و با این راهکار حجم و ارزش معاملات دلار در دنیا کاهش می یابد. یکی دیگر از مواردی که می تواند ارزش دلار را کاهش دهد، حذف دلار از چرخه سرمایه گذاری مردم عادی است. دولت باید به دنبال ارز جایگزین برای سرمایه گذاری خرد مردم باشد و هر ارز بین المللی دیگری که قابلیت نقد شدن سریع در چرخه معاملات دنیا را داشته باشد، می تواند گزینه مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا