اخبار بورس

دهکده لجستیک ماکو؛ فرصت اول سرمایه گذاری/ قطعا منطقه ازاد ماکو پایانه صارداتی سنگ به اروپا خواهد شد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت:

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در حال مذاکره با شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن بوده ایم و قطعا منطقه آزاد ماکو پایانه صادرات سنگ به اروپا و کشورهای مقصد خواهد بود. با شرکت تجلی و کمیته امداد مذاکره کردیم.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلحسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است. با بررسی های بعدی که انجام شد موفق به انجام این کار شدیم بهمن ماه گذشته طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو را توسط مراجع ذیربط و سازمان محیط زیست تصویب کردیم. هر اقدامی باید بر اساس یک برنامه جامع باشد. بدون در نظر گرفتن طرح جامع نباید هیچ فعالیتی را انجام دهیم و مغایرت ایجاد می شود. همانطور که می دانید طرح جامع یک طرح کلی برای منطقه است و ما در این طرح ۴۰۰ هزار هکتار را پیش بینی کردیم.

وی افزود: در این طرح رتبه اول منطقه آزاد تجاری ماکو دهکده بازرگانی، تدارکات، ترانزیت و تدارکات است که یکی از بزرگترین روستاهای کشور است و به نظر من باید دهکده لجستیکی منطقه اضافه شود. به چهارمین شهر لجستیکی و ۵ شهر لجستیکی کشور.

گروسی ادامه داد: از آنجایی که جاده ابریشم در گذشته در این منطقه وجود داشته و اکنون جاده ابریشم نامیده می شود، این دهکده لجستیکی شامل فرودگاه، بزرگراه، انبارها، راه آهن، سردخانه و بندر خشک است. این روستا یک روستای بزرگ است که از کشورهای همسایه، کشورهای عضو اکو و سایر سرمایه گذاران دعوت کرده ایم تا بتوانیم دهکده لجستیکی را بر اساس طرح جامع به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب پیشنهاد دهیم. می دانید ما از چین تا سرخس، از سرخس تا تبریز و سهلان که منطقه ویژه اقتصادی است، راه آهن داریم. ما این کمپین را از حمل و نقل ترکیبی تا اتصال ریلی به دهکده لجستیک آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: بنابراین اولین نکته در مورد فرصت های سرمایه گذاری در دهکده لجستیکی ماکو است. فرودگاه این منطقه تکمیل شده و پرواز در حال انجام است. مسائل سوخت آن هم حل شده و یک فرودگاه بین المللی با مرز هوایی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: موضوع دیگری که به دنبال آن هستیم امنیت غذایی است. ما مبتنی بر گرینلند هستیم و محصولات ارگانیک را از نظر مقیاس، استانداردهای فائو و برخی از سازمان های جهانی غذا تولید می کنیم. ما به کسانی که در این زمینه به کشاورزی و صنعت مشغول هستند اجازه نمی دهیم آنچه را که می خواهند تولید کنند. در منطقه آزاد ماکو، ما بر روی درختان و گیاهان کم آب و با ارزش تمرکز داریم که ثروت بیشتری برای مردم و سرمایه گذاران ایجاد می کنند.

گروسی گفت: سرمایه گذاری هنگفتی بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بزرگترین باغ مدرن غرب آسیا انجام شده است که کاملاً هوشمند و از نظر وسعت یکی از باغ های مدرن غرب آسیا و جهان است به دنبال سرمایه گذاری در منطقه گردشگری برای معرفی ماکو به عنوان یک مقصد گردشگری. در این راستا قراردادی ۱۰ میلیاردی با هلدینگ گردشگری بانک ماهان منعقد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بحث فرآوری معدن است. ما با شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن مذاکره کرده ایم و منطقه آزاد تجاری ماکو قطعا پایانه صادرات سنگ به اروپا و کشورهای مقصد خواهد بود. در این زمینه با شرکت تجلی و کمیته امداد مذاکره کرده ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درباره بحث پوشاک اظهار کرد: موضوع مهم دیگر ظرفیت پوشاک منطقه آزاد ماکو است. کشور ما واردکننده پوشاک است و هر جا جلوی واردات پوشاک گرفته شود، قاچاق است. اگر پوشاک باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنیم می توانیم جلوی قاچاق پوشاک را بگیریم. ما تولیدکنندگان خوب و قوی داریم که کار خود را با انواع منسوجات شروع کرده اند. منطقه آزاد ماکو باید به عنوان شهر پوشاک و قطب عرضه پوشاک برند مطرح شود و بتوانیم پوشاک با مشخصات برندهای جهانی تولید، عرضه و حتی صادرات کنیم.

گروسی توضیح داد: همچنین سرمایه گذاری خوبی در تجارت الکترونیک و ساختمان های تجارت جهانی انجام شده است. رویکرد مناطق آزاد باید یک رویکرد جهانی باشد. همانطور که می دانید ماکو نقطه اتصال قاره آسیا به اروپا است و ما معتقدیم که با حمایت نهادهایی مانند گمرک و پایانه ها می توانیم منطقه آزاد ماکو را به نفع مردم و کشور ایجاد کنیم. می توان ابتدا منطقه آزاد ماکو را برای مردم خود ایجاد کرد و سپس کشورهای همسایه را معرفی کرد.

وی افزود: همه مناطق آزاد کشور ما مهم هستند اما دو منطقه آزاد مهم داریم. چابهار و ماکو. سایر مناطق آزاد فرصت های منحصر به فردی را ارائه می دهند، اما این دو منطقه از منظر لجستیکی بسیار مهم هستند. با تلاش همکاران این مناطق باید در بالای جدول قرار گیرند.

گروسی گفت: امروز تراز تجاری منطقه آزاد ماکو با ۱۵۷ میلیون دلار صادرات مثبت است. اگر تراز مثبت باشد به این معنی است که صادرات از واردات بیشتر است. وقتی ما را به واردات متهم می کنند، واردات ما مربوط به ماشین آلات و مواد اولیه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی به درستی بیان می کند که مناطق آزاد باید توسعه یافته و محل انتقال فناوری ها و فناوری های نوین در کشور باشند و از این منظر نه تنها می توانند در سطح ملی اثرگذار باشند. اقتصاد و تولید ناخالص داخلی، بلکه محصولات آنها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا