فناوری

دور جدید توافقات همراه اول برای حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در حاشیه اولین روز از نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳، با انعقاد دو قرارداد سه جانبه، شریک اول همچنان بر دیدگاه خود مبنی بر لزوم تقویت تولیدکنندگان داخلی تجهیزات نسل جدید رادیویی و همچنین حمایت از پژوهشگران و پروژه های تحقیقاتی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول همزمان با اولین روز از برگزاری نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲، ضمن حضور در شش منطقه تخصصی IOT، «۵G، «امنیت»، «خدمات اپراتور»، «ارتباطات» آینده» و «خدمات مشترکین» در سالن ۶ نمایشگاه بین المللی تهران، حضور و مشارکت جدی در برگزاری نشست ها و برنامه های جنبی این رویداد بین المللی دارد.

از این رو در اولین روز این رویداد با انعقاد دو تفاهم نامه سه جانبه “توسعه فناوری های نسل جدید تجهیزات رادیویی” و “حمایت از پروژه های تحقیقاتی و پسا دکتری در زمینه توسعه فناوری های کلیدی صنعت ICT” که رویکرد حمایت از تولیدات بومی و ایده پژوهان کشورمان از آن استقبال کردند.

* موافقتنامه توسعه نسل جدید فن آوری تجهیزات رادیویی
موافقت نامه توسعه نسل جدید فناوری های تجهیزات رادیویی (ترنج) در قالب سه جانبه و با حضور حمید بهروزی معاون اول، میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزیر و سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه ارتباطات و فناوری های ارتباطی معاونت علمی. امضاء شده.

اهتمام طرفین این قرارداد پاسخگویی موثر به نیازهای فناوری در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، افزایش عمق بومی‌سازی در توسعه و تولید زیرساخت‌های حیاتی در لایه دسترسی شبکه، غلبه بر محدودیت‌های تحریمی، امنیت و حفاظت است. از داده ها و اطلاعات برای ایجاد زمینه‌های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین رونق کسب‌وکارهای مرتبط در سطح ملی، دست به کار شدند.

در واقع تعریف پروژه های تحقیقاتی در قالب طرح های تحقیقاتی با مشارکت مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان از جمله اهداف این همکاری مشترک است که بر این اساس، اجرای طرح های تحقیقاتی ضروری است. یک هسته تحقیقاتی با عضویت و نظارت حداقل یکی از اعضای هیئت علمی یا یک شرکت دانش بنیان باشد.

به عنوان مثال، چند نمونه ارائه شده در قالب برنامه برای حمایت از پروژه های فناورانه در زمینه ارتباطات رادیویی، شبکه های ارتباطی سیار نسل جدید شامل مخابرات موج میلیمتری، شبکه دسترسی رادیویی باز، آنتن های انبوه چند ورودی-چند خروجی و مواردی مانند که که این همکاری مشترک به دنبال ارائه آنهاست.

در این راستا معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات متعهد شد که نیازهای فناوری اولویت دار خود را در زمینه توسعه فناوری ها و تجهیزات رادیویی نسل جدید ارتباطات بر اساس فهرست اولویت های مصوب سازمان ملی اطلاعات فهرست کند. شبکه.

در بخشی از تعهدات ستاد توسعه فناوری های اتصال و ارتباطات معاونت علمی نیز «شناسایی و انتشار فهرست مجریان توانمند برای انجام طرح های پژوهشی در هر فراخوان» آمده است.

همچنین همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه در کشور متعهد شده است که الزامات اولویت دار خود را برای شناسایی ظرفیت های موجود در کشور فهرست کند.

در نهایت مجموع حمایت از طرح هایی که بالاترین امتیاز را از نظر شاخص های فنی و مالی کسب کنند تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال به عنوان طرح های برگزیده خواهد بود.

* موافقت نامه حمایت از پروژه های تحقیقاتی و فوق دکتری
اما شرکت ارتباطات سیار ایران امروز در پی توافق قبلی با حضور وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های ارتباطی و ارتباطی، قرارداد سه جانبه دیگری امضا کرد. و علی محمد سلطانی، معاون علمی رئیس جمهور. انعقاد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور.

قرار است در قالب همکاری مشترک این سه طرف «پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی و فوق دکتری در زمینه توسعه فناوری های کلیدی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات» صورت گیرد.

بر این اساس ستاد توسعه فناوری های ارتباطی و ارتباطی متعهد به انجام موضوعات و زمینه های همکاری مشترک این قرارداد از طرح های تحقیقاتی توسعه فناوری های رادیویی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال و از پروژه های پسا دکتری و پایان نامه های دکتری است. تا سقف ۱۰ میلیارد ریال حمایت رایگان و البته مشروط به تامین مالی و تایید مراجع ذیربط و در چارچوب مقررات مربوطه.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین متعهد شد از طرح های تحقیقاتی توسعه فناوری رادیویی تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال و از طرح های فوق دکتری و پایان نامه های دکتری تا سقف ۲۰ میلیارد ریال به صورت رایگان حمایت مالی کند.

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همچنین به عنوان بازوی تحقیقاتی اپراتور تلفن همراه اول ضمن برشمردن الزامات فناوری اولویت دار خود در حوزه ارتباطات نسل پنجم و ششم از پروژه های تحقیقاتی توسعه فناوری های رادیویی تا سقف ۵۰ میلیارد متعهد شد. ریال و حدود حمایت از پروژه های پسا دکتری و پایان نامه های دکتری تا سقف ۱۰ میلیارد ریال به صورت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا