ترندهای روز

رئیس ناسا جاه‌طلبی‌های فضایی چین را تهدیدی برای تصاحب اراضی ماه می‌داند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

“بیل نلسون” رئیس ناسا هشدار داده است که پیشرفت سریع چین در زمینه سفرهای فضایی تهدیدی برای تسخیر سطح ماه است. نلسون در مصاحبه ای جدید نگرانی های خود را در مورد خطر عقب ماندن ایالات متحده در مسابقه فضایی ابراز کرد.

طبق مصاحبه یاهو فاینانس با بیل نلسون، نگرانی های رئیس ناسا عمدتاً در مورد محور قطب جنوبی ماه است. تصور می‌شود جنوبی‌ترین نقطه ماه حاوی یخ آب است که منبعی حیاتی برای اکتشافات آینده و مأموریت‌های طولانی مدت است. بیل نلسون می گوید که امکان ساخت سوخت موشک با تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن می تواند قطب جنوبی ماه را به نوعی «پمپ بنزین» تبدیل کند.

بیل نلسون با اشاره به سیاست ها و تاریخچه رفتار چین در کره زمین مدعی شد:

«ما باید مراقب باشیم که اجرام آسمانی مانند ماه یا مریخ برای همه قابل دسترسی باشند و [سفرهای فضایی به این اجرام] زمین خواری نشو. این چیزی است که ما می خواهیم از آن اجتناب کنیم.”

ناسا برای سفر به ماه با چین رقابت می کند

هشدارها و نگرانی های رئیس ناسا در حالی مطرح شده است که ماموریت آرتمیس ناسا برای سفر به ماه به تاخیر افتاده است. آژانس فضایی قصد دارد فضانوردان را پس از چندین دهه در چندین ماموریت به سطح ماه بازگرداند. ماموریت چهار خدمه آرتمیس ۲ قرار بود در اواخر سال ۲۰۲۴ بر روی ماه فرود بیاید و همچنین انتظار می رفت که آرتمیس ۳ اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را در سال ۲۰۲۵ به ماه بفرستد. اما هر دو ماموریت به مدت یک سال به تعویق افتاده اند. به مشکلات فنی

از سوی دیگر، طبق گزارش رسانه های چینی، این کشور اکنون در صدد است تا رکورد ۱۰۰ ماموریت مداری را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد که جهشی ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. همچنین چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردان خود را به قطب جنوبی ماه بفرستد. هدف نشان دهنده پیشرفت سریع برنامه های فضایی این کشور تنها ۲۰ سال پس از پرتاب اولین فضانورد خود به مدار است.

با توجه به اینکه کشورهای مختلف پرتاب های فضایی انجام می دهند، ناسا در تلاش است با توافقنامه آرتمیس قوانین اساسی در این زمینه تعیین کند. در این قرارداد که با مشارکت هفت کشور ایجاد شد، اصول و دستورالعمل های اکتشاف صلح آمیز ماه و اجرام فضایی بیان شده است. در حالی که ۳۸ کشور به طور داوطلبانه این توافق را امضا کرده اند، چین در عوض با روسیه همکاری نکرده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا