اقتصاد جهان

راز حفظ نسبی ارزش روبل روسیه در تحریم و تجربه ای برای ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایران تحلیل ، اندکی بیش از دو سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می گذرد. جنگی که روسیه در ابتدا تصور می کرد با یک «عملیات نظامی ویژه» به پایان می رسد و روسیه می تواند در مدت کوتاهی به اهداف خود در اوکراین دست یابد. با این حال، اوکراین میدان بسیار بزرگتری برای غرب و بالاتر از همه برای آمریکا بود.

آمریکا و اروپا جنگ اوکراین را نبردی سرنوشت ساز برای نظم جهانی می دانستند و معتقد بودند که پیروزی روسیه در این جنگ، به ویژه با توجه به موقعیت اقتصادی چین و اتحاد استراتژیک چین و روسیه، می تواند نظم جهانی را به طور اساسی تغییر دهد.

به همین دلیل، تقریباً کل غرب با روسیه مخالفت کرد. جدای از کمک های نظامی و اطلاعاتی نسبتاً گسترده ای که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده به اوکراین ارائه می کنند، بسیاری از کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و چندین کشور اروپایی به این نتیجه رسیده اند که راه مهم شکست روسیه، فشار است. از داخل و خارج است ورشکستگی اقتصاد روسیه دلیل تحریم های بسیار سخت علیه روسیه بود.

آمارها نشان می دهد که روسیه تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ با ۱۸۷۷۲ تحریم غرب مواجه شده و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های این کشور به یکباره توسط غرب مسدود شده است.

بر اساس آمار هیمن، ایران تا قبل از فوریه ۲۰۲۲ بیشترین تعداد تحریم را داشت، اما پس از فوریه ۲۰۲۲، روسیه با مجموع ۱۸۷۷۲ تحریم در رتبه اول و ایران با ۴۹۵۳ تحریم در رتبه دوم قرار گرفتند، البته تحریم بانکی و نفتی ایران پس از فتنا در رتبه دوم قرار دارد. ۸۸ نکته ای که باید جداگانه به آن پرداخته شود.

پس از شکل‌گیری لشکرکشی بزرگ نظامی و اقتصادی علیه روسیه در غرب تحت رهبری آمریکا، عملاً بسیاری از تحلیل‌ها از جمله در رسانه‌های غربی در ایران بر این مبنا بود که حتی در صورت پیروزی روسیه در عرصه نظامی، اقتصادی. تحریم ها و ورشکستگی داخلی اعمال خواهد شد که به طور موثر حکومت روسیه را نابود خواهد کرد و روسیه را در برابر غرب به زانو در خواهد آورد.

به عنوان مثال اکو ایران اشاره کرده بود که اقتصاد روسیه سه تا چهار ماه پس از شروع جنگ در اوکراین در آستانه سقوط قرار دارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت دلار، قیمت ارز، روسیه

یا تجارت فردا به این پرسش که «جنگ و تحریم برای اقتصاد روسیه چه معنایی خواهد داشت؟» پاسخی فوری و ساده داد: فروپاشی اقتصادی!

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت دلار، قیمت ارز، روسیه

و مجله تجارت فردا روی جلد به تشریح خرس (نماد روسیه و پوتین) گرفتار غرب پرداخت و به نقل از دیلی میل نوشت که اگر اوکراین ده روز مقاومت کند، روسیه مجبور به مذاکره خواهد شد. این مجله نوشت: «در عین حال، در حالی که تحلیل‌های مختلفی از هزینه‌های بلندمدت رویکرد روسیه به حمله به اوکراین وجود دارد، کمتر درباره هزینه‌های این رویکرد صحبت می‌شود. در همین راستا، برخی گزارش‌ها از هزینه هنگفت جنگ اوکراین برای روسیه وجود دارد. به گزارش دیلی میل، جنگ با اوکراین هر روز ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد. این گزارش به نقل از وزیر دفاع سابق استونی می‌گوید که در صورت استقرار نیروهای پوتین برای بیش از ۱۰ روز، هزینه بالای جنگ روس‌ها را مجبور به مذاکره با کی‌یف می‌کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت دلار، قیمت ارز، روسیه

اما چرا این اتفاق نیفتاد؟/ سوال شجاعت در حکمرانی و اصلاح نظام بانکی

اکنون بیش از دو سال از آغاز جنگ در اوکراین می گذرد و نه تنها اقتصاد روسیه سقوط کرده است، بلکه تورم روسیه ۷.۶۹ درصد است و ارزش روبل در هر دلار از ۷۴ روبل به ۹۲ روبل افزایش یافته است. فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت.

اقتصاددانان اصلاح شجاعانه سیستم بانکی کشور در این دوران را یکی از رازهای مقاومت روسیه می دانند. فراز و نشیب اقتصاد روسیه و رشد روزافزون طبقه ثروتمند که بیشتر به دلیل عملکرد مخرب بانک های روسیه بود، باعث شد پوتین برای بهبود وضعیت بانک ها فرد جدیدی را برای بانک مرکزی انتخاب کند. به همین دلیل خانم نبیولینا در سال ۲۰۱۳ به این سمت انتخاب و منصوب شد.

خانم نابیولینا از زمان انتصاب خود، اقدامات اساسی را برای لغو مجوزهای بسیاری از بانک ها انجام داده است و در نتیجه از حمایت مستقیم رئیس جمهور نیز بهره مند شده است. لازم به ذکر است که اقدامات شدید در این زمینه فضایی را ایجاد کرد که در آن روسیه توانست تصمیم خود را برای مقابله با نفوذ ناتو در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اجرا کند.

تعداد بانک های روسیه در سال ۲۰۱۳، ۸۹۶ بانک بوده است. در طول ۱۱ سالی که خانم نبیولینا ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت، مجوز ۵۸۵ بانک را لغو کرد و آنها را به ۳۱۱ بانک کاهش داد.

یکی از بانک های ذکر شده Persvet Bank است که به دلیل برخی ویژگی ها هیچ موسسه مالی خصوصی بزرگ دیگری نمی تواند با آن رقابت کند. سهامدار اصلی آن کلیسای قدرتمند ارتدوکس روسیه و یکی دیگر از حامیان مهم آن اتاق بازرگانی و صنعت روسیه بود، به همین دلیل به آن لقب «شبه حاکم» داده شد. همزمان، شرکت‌های بزرگ دولتی پول خود را در نزدک این بانک نگه داشتند.

با این وجود، کمتر از یک ماه طول کشید تا بانک مورد نظر که یکی از ۵۰ بانک بزرگ روسیه بود، در پاییز ۲۰۱۶ منحل شد و به مالکیت بانک مرکزی درآمد.

نمودار زیر تعداد بانک های فعال و منحل شده روسیه را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ نشان می دهد.لازم به ذکر است که در پنج سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، خانم نبیولینا ۴۱۴ بانک را بسته است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت دلار، قیمت ارز، روسیه

روسیه اکنون در دومین سال جنگ خود قرار دارد و انتظار می‌رود رشد اقتصادی آن تا سال ۲۰۲۴ از کل کشورهای گروه ۷ فراتر رود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت دلار، قیمت ارز، روسیه

تجربه روسیه در اصلاح نظام بانکی نشان می‌دهد که برخورد با بانک‌های معسر یا ورشکسته، با مدیریت صحیح، نه تنها منجر به هرج‌ومرج در فضای اقتصادی نمی‌شود، بلکه می‌تواند عاملی برای تثبیت و جلوگیری از انحرافات خودساخته در شرایط بحرانی باشد.

بیهوده است انتظار داشته باشیم که بانک‌ها بتوانند بر اساس منافع ملی بدون به رسمیت شناختن اقتدار بانک مرکزی عمل کنند، همانطور که استیگلیتز، برنده معروف جایزه نوبل در اقتصاد می‌گوید: «به‌جای ایده‌آل «عدالت برای همه» بیایید به سمت نظامی که در آن عدالت فقط شامل کسانی می شود که توانایی مالی از آن را دارند. ما با بانک هایی روبرو هستیم که نه تنها آنقدر بزرگ هستند که از خطر ورشکستگی در امان هستند، بلکه آنقدر قدرتمند شده اند که دیگر نمی توانند از آنها سود ببرند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایران تحلیل ، استفاده از تجربه موفق روسیه در مقابله با تحریم های سختگیرانه آمریکا و غرب می تواند برای سایر کشورهای مشابه از جمله ایران که با چنین تحریم های سختگیرانه ای مواجه هستند، موثر باشد، به ویژه اینکه بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ایران را برعهده دارند. شاهد تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران به دلیل عملکرد ضعیف و مشکل ساز سیستم بانکی ایران است. اصلاح نظام بانکی می تواند به مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تحریم ها کمک کند.

تمرکز بر برخورد قاطع با بانک های متخلف در نظرات و اقداماتشان است. پیشبرد اصلاح وضعیت بانک ها ضروری است و در این مسیر منوط به اراده دولت و اقدام شجاعانه و آگاهانه رئیس کل بانک مرکزی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا