اقتصاد جهان

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایران تحلیل، صندوق بین‌المللی پول در گزارش منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده، پیش‌بینی کرده است که ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۴ با ۶۱ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۴۶۴ میلیارد دلار خواهد رسید. اقتصاد ایران در سال جاری ۳.۳ درصد رشد خواهد کرد که بالاتر از میانگین رشد ۲۰ ساله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ که ۳ درصد بوده است.

این گزارش رشد اقتصاد غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۳.۸ درصد برآورد و پیش بینی کرد که این رقم در سال جاری به ۳.۳ درصد برسد. بخش نفت اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی می شود رشد این بخش در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹ درصد برسد.

نرخ تورم در کشور سه سال است که رو به کاهش است و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، پیش بینی می شود این روند حداقل تا دو سال آینده ادامه یابد. نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۳ به ۴۱.۵ درصد کاهش یافت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴ به ۳۷.۵ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۳۲.۵ درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال ۲۰۲۳ ۳۴.۷ درصد است و پیش بینی می شود این مقدار در سال ۲۰۲۴ به ۳۲.۹ درصد کاهش یابد. متوسط ​​رشد نقدینگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۲۶.۵ درصد محاسبه شده است.

* پیش بینی تراز حساب جاری مثبت ۱۶.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴

صندوق بین المللی پول تراز مثبت تراز حساب جاری ایران را تا سال ۲۰۲۴ به ۱۶.۷ میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال ۲۰۲۳ تراز حساب جاری ایران ۱۷.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

*تبادله ذخایر ارزی موجود در ایران از ۳۰ میلیارد دلار

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، ذخایر ارزی موجود ایران در سال گذشته ۲۵.۱ میلیارد دلار بوده است. در سال گذشته این ارزش ۱۹.۷ میلیارد دلار بود. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، ذخایر ارزی موجود ایران در سال جاری به ۳۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته حدود ۶ میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، ذخایر ارزی ایران بسیار بالاتر از این ارقام و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که به گفته صندوق بین‌المللی پول به دلیل تحریم‌ها در دسترس ایران نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا