اخبار اقتصاد ایران

زیر ۱۸ ساله‌های جامانده از «یارانه» فعلا منتظر باشند+ پاسخ به سوالات متدوال

همزمان با اجرای طرح صورتحساب الکترونیکی سوالات مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد که وزارت رفاه به برخی از سوالات احتمالی شهروندان از جمله “آیا یارانه نقدی حذف می شود؟” پاسخ داد. یا «برای ثبت نام بازماندگان دریافت یارانه چه کنیم؟ انجام داده است.

ایران تحلیل، در پی اجرای طرح فهرست کالاهای الکترونیکی، وزارت رفاه به برخی سوالات احتمالی شهروندان در خصوص اجرای طرح فهرست کالاهای الکترونیکی پاسخ داده است.

۱. آیا قرار است یارانه نقدی حذف شود؟

خیر، یارانه نقدی حذف نمی شود.

۲. آیا تغییری در پرداخت یارانه ها ایجاد می شود؟

در زمان واریز نقدی یارانه ها تغییری ایجاد نشده است. مردم می توانند ماهانه یارانه نقدی خود را دریافت کنند.

۳. آیا بعد از اجرای این طرح دیگر نمی توانیم یارانه نقدی دریافت کنیم؟

یارانه نقدی همچنان به قوت خود باقی است.

۴. چگونه می توان از این اعتبار استفاده کرد؟

خانوارهای یارانه ای دهک های یکم تا هفتم مشمول دریافت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار هستند و می توانند با مراجعه به فروشگاه های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.

۵. شبکه اعتباری ملی و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟

شبکه ملی اعتبار که به اختصار «شما» نامیده می شود، بستر مدیریت و تخصیص اعتبارات حمایتی بر اساس سیاست های رفاهی دولت به صورت تفصیلی بر اساس هر کد ملی است. در چارچوب شبکه ملی اعتبار (SMA)، رفتار حمایتی بر اساس هر کد ملی تعریف می‌شود. این بدان معناست که هر فردی در هر نقطه از ایران که دارای کد ملی باشد به طور دقیق و بدون انحراف از سیاست های رفاهی بهره مند خواهد شد. در مراحل بعدی برنامه با توجه به نیاز و شرایط معیشتی و با توجه به نظارت دقیق می توان با تخصیص اعتبار از حمایت های خاص و مناسب برای هر فرد بهره مند شد.

۶. آیا شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و اگر از اعتبار تخصیصی استفاده نکنیم این اعتبار در پایان ماه از بین می رود؟

شرکت در این طرح کاملا اختیاری است. یعنی به هر خانواری این امکان داده می شود که در صورت تمایل از اعتبار تخصیص یافته استفاده کند. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوزانده می شود.

۷. در صورت عدم استفاده از تمام اعتبار تخصیص یافته، موجودی از بین می رود یا در حساب باقی می ماند؟

باقی مانده اعتبار سوزانده می شود.

۸. چگونه می توانیم برای استفاده از طرح کاتالوگ الکترونیک ثبت نام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی لازم است؟

برای بهره مندی از مزایای طرح نیازی به ثبت نام، مراجعه و ارائه مدارک نیست و امکان خرید اعتبار برای تمامی افراد مشمول دریافت یارانه و دهک های یک تا هفت به صورت خودکار فعال می شود.

۹. آیا این میزان اعتبار روی کارت یارانه تعلق می گیرد یا باید برای سرپرست خانواده کارت جدیدی صادر شود؟

نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمامی کارت های بانکی که به نام سرپرست خانوار است می توان از این اعتبار استفاده کرد. همچنین امکان اعطای مجوز استفاده از این اعتبار برای سرپرستان خانوار به هر یک از خانواده های خود با استفاده از اپلیکیشن «شما» که بعداً ایجاد خواهد شد، وجود خواهد داشت.

۱۰. این طرح شامل چه برندهایی می شود و این خرید اعتباری از کدام فروشگاه ها باید انجام شود؟

در این طرح محدودیتی برای خرید از برندی خاص و با کیفیت ثابت وجود ندارد. به عنوان مثال افراد می توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از بین تمامی روغن های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن ها نیست. افراد در پایان خرید و در زمان پرداخت مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقدی یا از کارت بانکی خود پرداخت می کنند و مابقی از اعتبار آنها کسر می شود. فروشگاه های مجاز در نرم افزار کاربردی «شام» نمایش داده می شوند، سپس تمامی فروشگاه ها و سوپرمارکت های کوچک و بزرگ به تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.

۱۱. این طرح چقدر برای مردم و دولت هزینه دارد؟ آیا فروشنده باید هزینه خرید دستگاه های کارتخوان را پرداخت کند یا دولت آنها را به صورت رایگان ارائه می کند؟

پروژه شما (شبکه ملی اعتبار) پروژه ای فناوری محور است که بر اساس زیرساخت های موجود کشور طراحی و بر روی بسترهای موجود اجرا می شود. نیازی به خرید دستگاه ها و تجهیزات از فروشندگان نیست و شرکت های خدمات پرداخت به صاحبان ویترین در سه شعبه مراجعه می کنند. مواد غذایی، لبنیات و پروتئین، ضمن آموزش و نصب نرم افزار برای آنها، دستگاه های موجود را به روز کرده و به بارکدخوان مجهز می کنند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به ۱۳ سوال مردمی درباره اجرای طرح فجرانه در کالابرگ

۸ درصد از یارانه بگیران به تغییرات «دهک» خود اعتراض کردند/نحوه درخواست بررسی مجدد اطلاعات مالی خانوار

زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب ها

هشدار وزارت رفاه درباره پیامک های جعلی کالابرگ/استفاده از یارانه های تشویقی پیش نیاز ندارد

۱۲. آیا در مغازه ها یا فروشگاه های زنجیره ای نیازی به تهیه کارت خوان مخصوص ندارید؟

خیر، زیرساخت های موجود در طرح «شام» استفاده می شود و هیچ تغییری در مراکز خرید ایجاد نمی شود. همان کارتخوان های موجود در پیشخوان مغازه ها و فروشگاه ها با آپدیت نرم افزاری قابل استفاده است و نیازی به اقدام خاصی از سوی صاحبان فروشگاه ها و مغازه ها نیست. فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه هایی که از صندوق فروش استفاده می کنند باید نرم افزار صندوق خود را از شرکت نرم افزار صندوق فروش به روز کنند.

۱۳. اگر خریداران محصولاتی غیر از ۱۱ مورد اصلی را انتخاب کنند، چگونه پرداخت می شود؟

کالاهای خارج از این موارد واجد شرایط اعتبار نیستند. به عنوان مثال، اگر شخصی علاوه بر برخی کالاهای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی در سبد کالای انتخابی خود داشته باشد، به این دو کالا اعتباری تعلق نمی گیرد و پرداختی فرد شامل سهم خریدار در کالاهای اساسی می شود (قیمت پایه). ) به اضافه مبلغ کامل این دو کالا می باشد ضمناً این امکان وجود دارد که هر فرد از کل اعتبار خود برای خرید یک قلم کالای واجد شرایط استفاده کند.

۱۴. تکلیف افرادی که در ماه گذشته یارانه گرفتند اما در این ماه یارانه نگرفتند چیست؟

افرادی که در آخرین مرحله پرداخت یارانه هیچ یارانه ای دریافت نکردند جزو دهک های دهم جامعه بودند و از روند دریافت یارانه حذف شدند. اما در صورت اعتراض به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه نمایید.

۱۵. برای ثبت نام بازماندگان دریافت یارانه به کجا مراجعه کنیم؟

افرادی که برای دریافت یارانه مانده یا از دست داده اند، در صورتی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند و شماره تلفن همراه به نام خود داشته باشند و حساب بانکی به نام خود داشته باشند، می توانند به عنوان خانوار مستقل در My Gov.ir ثبت نام کنند. سیستم.

۱۶. برای ثبت نام بازماندگان زیر ۱۸ سال به کجا مراجعه کنیم؟

افرادی که مانده و یا از دریافت یارانه بازمانده اند، اگر کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند، فعلا امکان ثبت نام وجود ندارد و باید منتظر اطلاعیه جدید سازمان هدفمندسازی یارانه ها باشند.

۱۷. اگر از همسرم طلاق گرفته باشم چگونه می توانم مستقلاً برای دریافت یارانه اقدام کنم؟

با در دست داشتن مدارک به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

۱۸. اگر سرپرست خانوار فوت کرده باشد برای دریافت یارانه بازماندگان به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت نام به سامانه My Gov.ir مراجعه کنید.

۱۹. اگر متاهل هستم چگونه می توانم یارانه را از سرپرست قبلی خود جدا کنم؟

با در دست داشتن مدارک به کلانتری ۱۰ مراجعه کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا