ورزشی

سرخابی‌ها پشت در آسیا

کسب مجوز حرفه ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا در ۲ سال اخیر به چالش بزرگی برای باشگاه های ایرانی تبدیل شده است. به طوری که در آخرین فصل لیگ قهرمانان، استقلال و پرسپولیس به دلیل ایرادات پرونده و عدم کسب مجوز حرفه ای با وجود کسب سهمیه از آسیا کنار گذاشته شدند. این اتفاق در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا رخ داد و استقلال برای دومین بار متوالی به دلیل پرداخت نشدن بدهی آندره آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی سابق این تیم از لیگ قهرمانان کنار رفت.

اکنون در حالی که کمتر از ۲ ماه به پایان مهلت باشگاه ها برای تکمیل مدارک و تسویه بدهی باقی مانده است، کابوس حذف از آسیا همچنان تیم های ایرانی را تهدید می کند. پنجم اردیبهشت ماه جاری آخرین مهلت باشگاه ها برای تکمیل فرم ها و همچنین رفع مشکلات کنفدراسیون فوتبال آسیاست و در کمتر از ۲ ماه تا پایان این مهلت، باشگاه های استقلال و پرسپولیس با چالش مالکیت مشترک مواجه هستند. برای گرفتن مجوز حرفه ای

استقلال و پرسپولیس زیرمجموعه یک بدنه یعنی وزارت ورزش هستند و به گفته مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز باشگاه های فدراسیون در گفت و گو با تاپ فوتبال، «تا ۲ سال پیش حکم مدیران عامل استقلال و پرسپولیس مستقیماً به امضای وزیر ورزش رسیده و مجمع آنها مشترک است و این بدان معناست که دو باشگاه تحت کنترل یک سیستم هستند و به یک شکل قانونی کار می کنند.

همین موضوع باعث شده در سال های اخیر چندین بار کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دو باشگاه برای حل مشکل مالکیت مشترک تذکر دهد. البته این مشکل می توانست در فصل جاری باعث حذف مجاجی ها از آسیا شود اما مسئولان فدراسیون فوتبال با خرید زمان از AFC این موضوع را به امسال موکول کردند.

برای فصل آینده لیگ قهرمانان اما به دلیل مالکیت مشترک خبری از سازش با استقلال و پرسپولیس نخواهد بود و کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه های اخیر بارها در نامه ای خواستار حل این مشکل شده و عواقب آن را به این دو باشگاه گوشزد کرده است.

البته مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی ابتدا به سراغ بخش خصوصی در بازار سرمایه رفتند تا مشکل مالکیت مشترک را حل کنند. این طرح در زمستان ۱۴۰۰ با واگذاری ۱۰ درصد از سهام ۲ تیم در فرابورس راه اندازی شد. اما در آینده واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام بدون مشتری ماند و به نتیجه نرسید و از این رو واگذاری دو تیم از طریق فرابورس اجرایی نشد.

برنامه بعدی وزارت ورزش و دولت برای حل مشکل مالکیت مشترک واگذاری این دو تیم به وزارتخانه های دیگر بود تا با رفتن زیر نظر یک موسسه مالی قدرتمند مشکل بودجه مغرب زمین حل شود. و استقلال و پرسپولیس دیگر مالکیت مشترک نخواهند داشت.

در ماه‌های اخیر از بخش‌های مختلف گفته می‌شود که استقلال و پرسپولیس قرار است زیر مجموعه آنها باشند. اگرچه هنوز واگذاری سرخابی ها به نتیجه نرسیده است و در فاصله کمتر از ۲ ماه تا پایان مهلت مقرر کنفدراسیون آسیا، این مشکل همچنان وجود دارد، اما شنیده ها حاکی از آن است که این مشکل قدیمی در شرف حل شدن است.

اما در هفته های اخیر کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر حل این مشکل از تلاش در این راستا خبر داد و به هواداران دو تیم قول داد که نگران این موضوع نباشند. علاوه بر این به گفته مدیر کمیته صدور مجوز باشگاه های فدراسیون فوتبال، در دوره جدید وزارت ورزش و با انتخاب هاشمی برخلاف گذشته عزم جدی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود دارد.

زارعی در عین حال نسبت به برخی تلاش های مشکوک برای به نتیجه رسیدن این موضوع هشدار داد و گفت: گروهی در ایران هستند که دوست ندارند این دو باشگاه واگذار شوند. کار تا جایی خوب پیش می رود، اما این گروه سریع عمل می کنند. به نظر می رسد علاقه آنها این است که این دو باشگاه بدون مالک بمانند.

به گفته وی، اگر مشکل مالکیت مشترک حل نشود، استقلال و پرسپولیس مجوز نمی گیرند. اما تلاش وزارت ورزش و دولت برای حل این مشکل ادامه دارد و با توجه به عزمی که در این گروه وجود دارد، باید امیدوار بود که مالکیت مشترک مغربی ها مشکل اصلی دو تیم برای به دست آوردن آنها باشد. مجوز حرفه ای و شرکت در لیگ. قهرمانان آسیا، در هفته های آینده حل می شود.

به نظر می رسد با توجه به زمان کمی که برای حل این مشکل باقی مانده است، وزارت ورزش و دولت باید در واگذاری سرخابی ها تسریع کنند و نگذارند کار به دقیقه ۹۰ برسد. به خصوص که کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان داده است که اگر مشکل در مهلت تعیین شده حل نشود، مماشات نخواهد کرد و دیگر دیپلماسی پسته و فرش برای تاسیس AFC کارساز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا