اخبار بورس

سهام وتجارت | خبرهای مهم از انواع افزایش سرمایه در این بانک

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامنشست پرسش و پاسخ آنلاین سهامداران و مدیران بانک تجارت در تاریخ ۳۱ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در این همایش به سوالاتی در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی ها، جریان نقدی و میزان توزیع سود در پایان سال پاسخ داده شد:

بانک تجارت در سال ۱۳۹۶ با تجدید ارزیابی دارایی ها، سرمایه خود را افزایش داد. ارزش برآوردی دارایی های بانک در شکل زیر از گزارش افزایش سرمایه نشان داده شده است.

با توجه به اینکه پنج سال از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و سرمایه گذاری می گذرد و همچنین با توجه به اینکه سازمان بورس بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بی رویه دارایی ها تاکید دارد، این سوال مطرح می شود. آیا بانک برنامه ای برای افزایش سرمایه از اینجا دارد؟ آیا انجام این افزایش سرمایه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از این محل منع قانونی دارد؟ به میزان تقریبی افزایش سرمایه از این محل اشاره می کنید؟ همانطور که در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۳۱/۳/۱۴۰۲ مطرح شد، در صورت رفع موانع و مشکلات، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های بانک امکان پذیر است:

  • در قانون برای مدت ۵ سال، افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها بدون مالیات است که به دلیل ادواری مشکلی برای بانک وجود ندارد.
  • افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به غیر از زمین، هزینه های استهلاک را به همراه خواهد داشت که هزینه های استهلاک باعث کاهش سودآوری بانک در سال بعد می شود. این امر بر توزیع سود بانک تأثیر منفی می گذارد.
  • طبق دستورالعمل بانک محترم مرکزی، نسبت خالص دارایی های ثابت به حقوق صاحبان سهام پس از کسر سود نامشخص نباید از ۳۰ درصد تجاوز کند. هنگام اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، این نسبت از حد تعیین شده فراتر خواهد رفت.
  • در حال حاضر طبق دستورالعمل بانک مرکزی تجدید ارزیابی دارایی ها تاثیر مثبتی بر کفایت سرمایه بانک ها ندارد

در صورتی که بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی از مورد سوم خارج شوند. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستور کار است.

سود تجمعی بانک تجارت تا پایان نیمه اول سال جاری به بیش از ۱۵ میلیارد تومان رسیده است. آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه از اینجا وجود دارد؟ با توجه به تقاضای سازمان بورس و تاکید بر افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی، آیا می توان انتظار افزایش سرمایه همزمان از دو محل را داشت؟ با توجه به مفاد ماده ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت كه به موجب آن مجمع عمومي فوق العاده به پيشنهاد هيئت مديره پس از تبصره گزارش بازرس يا بازرسان شركت در مورد سرمايه تصميم مي گيرد. افزایش دادن. پیشنهاد هیأت مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته جهت رسیدگی و تصویب به بازرس قانونی ارائه شد. و مقرر شد گزارش توجیهی با در نظر گرفتن خلاصه ۶ ماهه صورتهای مالی سال جاری تعدیل و مجدداً ارائه گردد. بنابراین افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها امکان پذیر است.

با توجه به سهامداری و حقوق صاحبان سهام دولت، آیا امکان افزایش سرمایه به جای آورده نقدی یا سلب حق تقدم بانک وجود دارد؟ این امر مستلزم موافقت سازمان خصوصی سازی است و مکاتبات لازم انجام شده اما هنوز موافقت خود را اعلام نکرده اند که در صورت توافق می تواند کمک خوبی برای وضعیت نقدینگی و بهبود شاخص های مالی بانک باشد.

با توجه به وجود سود انباشته در بانک، برنامه توزیع سود بانک در مجمع عمومی به این امر منجر می شود. اسفند ۱۴۰۲ چیست؟ طبق قوانین ارزی و بانکی، تا زمانی که کفایت سرمایه بانک به ۸ درصد نرسد، مجاز به تقسیم سود بالای ۱۰ درصد نیستیم و ماده ۹۰ قانون تجارت تقسیم سود ۱۰ درصدی را الزامی کرده است.

دلیل واگذاری سهام تهران و پالایشگاه اصفهان به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان چه بود؟ بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، سهمیه موجود برای سرمایه گذاری بانک باید کاهش یابد تا بانک مشمول جریمه نشود. بنابراین بخشی از سرمایه گذاری ها باید از دارایی های بانک خارج می شد که از سوی دیگر باعث بهبود منابع سرمایه بانک شد.

نرخ ارز در چه مرحله ای است؟ با توجه به اینکه نرخ ارز از سوی بانک مرکزی تغییر نکرده است با همان نرخ های اعلام شده در پایان سال ۱۴۰۱ مبادله می شد.

اگر مایل به مشاهده کامل سوال و پاسخ هستید، روی لینک زیر کلیک کنید

فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا