اخبار اقتصاد ایران

سومین سال سخت آبی، پیش‌روی گیلان است | دشت‌های مشرف به سد سفیدرود خشک هستند

وحید خرمی با بیان اینکه سال گذشته شرایط سختی را از نظر آبی تجربه کردیم افزود: امسال به دلیل بارندگی ها و ذخایر آبی پشت سد نسبت به این زمان در سال گذشته دشوارتر خواهد بود.

ایران تحلیل به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه امسال سومین سال سخت آبی را پیش رو داریم، گفت: در سال گذشته میزان آبدهی سد سفیدرود ۸۷۷ میلیون مترمکعب بوده است. سال قبل از آن حدود یک میلیارد متر مکعب بود و امسال نیز با کاهش جدی مواجه هستیم.

وحید خرمی با بیان اینکه سال گذشته شرایط سختی را از نظر آبی تجربه کردیم افزود: امسال به دلیل بارندگی ها و ذخایر آبی پشت سد نسبت به این زمان در سال گذشته دشوارتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد برداشت کردیم در حالی که سال قبل این میزان ۹۳۷ میلیون مترمکعب بود.

خرمی تصریح کرد: در حال حاضر حجم آب مخزن سد سفیدرود ۱۴۰ میلیون مترمکعب است در حالی که در شرایط عادی باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب به طور همزمان آب داشته باشد.

وی ادامه داد: دبی ورودی آب هم اکنون ۱۲ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۴ متر مکعب در ثانیه تعیین شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تصریح کرد: ۷۰ درصد از مساحت ۲۳۸ هزار هکتاری استان به شبکه آبیاری سد سفید وابسته است و مابقی آب مورد نیاز خود را خارج از شبکه تامین می کنند.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی گیلان صرف کشاورزی می شود.

خرمی افزود: از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی گیلان حدود ۲ میلیارد مترمکعب از سد سفیدرود و یک میلیارد مترمکعب از دیگر منابع داخلی استان تامین می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان درباره شرایط سدهای بالادستی نیز گفت: این سدها وضعیتی مشابه سد سفید رود دارند و ۳۶ درصد آب برداشت شده است.

وی افزود: در صورت وقوع بارندگی در حوضه آبریز سد، این سدها نیز باید زهکشی شوند. اما دشت های مشرف به سد سفیدرود به قدری خشک است که بیشتر باران ها جذب یا تبخیر می شوند.

خرمی با بیان اینکه بخشی از کسری آب استان در سال گذشته از منابع آب زیرزمینی و چاه تامین شده است، افزود: آب منطقه ای گیلان ۲۸۸ حلقه چاه آب دارد که سال گذشته با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از تعطیلی آنها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۱۰ دستگاه پمپ سنگین در ایستگاه های پمپاژ مناطق مختلف استان نصب شد که با نزدیک به هزار میلیارد ریال در حال بهره برداری مستمر بود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: آب منطقه ای گیلان ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان را با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال لایروبی کرد و ۴۰۰ کیلومتر نیز توسط سایر دستگاه ها در قالب اردوهای جهادی لایروبی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا