بانک و بیمه

شاخص گروه بانکی، تمایل به افت بیشتری دارد

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. بخش بانکی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی یک کشور است و مسئولیت تامین مالی پروژه های کوچک و بزرگ را بر عهده دارد. همانطور که می دانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور دارند حائز اهمیت است. در زیر گزارشی از توسعه این صنعت و سهام برتر آن ارائه می‌کنیم و پیشرفت‌های بعدی را تحلیل می‌کنیم.

گزارش عملکرد شاخص
شاخص صنعت بانکداری در بورس هفته گذشته با افت ۳.۵ درصدی به پایان رسید و اکثر سهام بانکی بر اساس جو عمومی در بورس معامله شدند. این شاخص در هفته گذشته روی عدد ۹۲۷۶ واحد قرار گرفت و در پایان معاملات هفته به عدد ۸۹۱۵ واحد رسید. شاخص کل بورس با افت ۲.۴ درصدی از ۲۲۶۱۰۰۰ واحد به ۲۲۰۸۰۰۰ واحد و شاخص هم وزن نیز با ۳.۹ درصد کاهش از ۷۵۲۰۰۰ واحد به ۷۲۳۰۰۰ واحد رسید که نشان می دهد این امر در ۹۹ درصد از روابط متقابل شاخص ها و شاخص ها وجود دارد. یکدیگر. بر خلاف بازدهی مثبت ۲ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی منفی ۱.۴ درصدی شاخص هم وزن، شاخص بخش بانکی طی ۳۰ هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۵ درصدی را تجربه کرده است سقف سال دارای بازده مثبت ۲۰٪ ارائه شده، بر اساس محدوده ROI فعلی ۴.۵٪ است.

شاخص صنعت بانکداری در بورس هفته گذشته با افت ۳.۵ درصدی به پایان رسید و اکثر سهام بانکی بر اساس جو عمومی در بورس معامله شدند. این شاخص در هفته گذشته روی عدد ۹۲۷۶ واحد قرار گرفت و در پایان معاملات هفته به عدد ۸۹۱۵ واحد رسید. در همین حال شاخص کل بورس با افت ۲.۴ درصدی از ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد به رقم ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید.

تحلیل فنی شاخص
در آخرین سالی که برای بورس و سهامداران ذینفع می گذرد، شاخص صنعت بانکداری از محدوده ۸۱۳۲ واحدی با ۲۵ درصد افزایش به بالاترین حد تاریخی ۱۰۲۴۰ واحدی رسید و پس از ایجاد یک روند جدید جدید صعودی شد و ریزش کرد. ۲۱ درصد به همان محدوده ۸۱۳۲ واحد. واحد رسید و پشتیبان مهمی در آنجا تشکیل داد. شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت ایستا و تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت، با افت ۴.۵ درصدی مواجه شد و در حال حاضر در محدوده ۸۹۱۵ واحد قرار دارد. نوسانگر Rsi تمایل به نزولی دارد. زیرا حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده و به تدریج وارد منطقه اشباع فروش می شود که نشان دهنده افزایش ترس از خرید است. هیستوگرام Macd نیز واگرایی حجمی را نشان می دهد و اگر ابر کومو از بین برود، ممکن است کاهش بیشتری در شاخص بانکی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، مقاومت ۹۵۰۰ واحدی باید شکسته شود تا رشد کند و به اهداف بالاتر ادامه دهد زیرا مانع اصلی این روند است. اولین هدف شاخص محدوده ۱۰۲۴۰ واحدی است که مانع اصلی روند صعودی در بلندمدت است و برای رشد بیشتر شاخص باید به صورت ماهانه شکسته و تثبیت شود.

شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت ایستا و تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت، با افت ۴.۵ درصدی مواجه شد و در حال حاضر در محدوده ۸۹۱۵ واحد قرار دارد. نوسانگر Rsi تمایل به نزولی دارد. هیستوگرام Macd نیز واگرایی حجمی را نشان می دهد و اگر ابر کومو از بین برود، ممکن است کاهش بیشتری در شاخص بانکی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، مقاومت ۹۵۰۰ واحدی باید شکسته شود تا رشد کند و به اهداف بالاتر ادامه دهد زیرا مانع اصلی این روند است.

تسهیلات کلان بانک ها
۱- مجتمع ایران مال ساخته شده با تسهیلات بانک کلان آینده در رتبه چهارم معوقان بانکی قرار دارد. محدودیت های ساده بودجه، قیمت های قراردادی، حجم بالای جذب نیروی کار و هزینه های جانبی و پرسنلی بالای شرکت های دولتی، تعهدات حاکمیتی و غیرتجاری برخی بنگاه ها و نیز نبود حاکمیت اقتصادی در آنها و نیز ناکارآمدی و فرآیندهای غیرشفاف هنگام ثبت جریان مالی بنگاه‌ها یکی از دلایل زیان آنها و تأثیر این زیان‌ها بر سیستم بانکی در قالب تقاضای نقدینگی و تسهیلات است.

۲- بانک ها ۲۰۳ میلیارد تومان دیگر وام گرفتند و با افزایش نیاز آنها به نقدینگی، رکورد تزریق نقدینگی بانک مرکزی به بازار آزاد دوباره شکسته شد.

۳- طبق جداول بودجه سال ۱۴۰۳ بودجه بانک های دولتی با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

۴- رئیس کانون بانک‌های خصوصی کشور از پرداخت کمتر از ۲ درصد تسهیلات اعتباری بانک‌ها به کارکنان و کارگران این بخش خبر داد. در این فرآیند هزاران بوروکراسی، شرایط و تعرفه بر مردم عادی برای پرداخت وام تحمیل می شود.

۵- در هفته جاری مشخص شد که بانک رفاه کارگران دارای ۴۷ میلیارد تومان املاک است که با اختلاف قابل توجهی بیشترین حجم ملک را نسبت به سایر بانک ها دارد.

۶- پست بانک ایران در سال ۱۴۰۲ با سود خالص ۲۴۷ تومان به ازای هر سهم، عملکرد عالی را به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا