اقتصاد جهان

شکایت اتحادیه اروپا علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، بلومبرگ روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی بازگشایی روند رسیدگی در سازمان تجارت جهانی (WTO) علیه آمریکا به دلیل تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم این کشور است.

مناقشه تجاری در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، تعرفه هایی را بر فولاد و آلومینیوم اروپا به دلایل امنیت ملی اعمال کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این اقدام اتحادیه اروپا را وادار کرد تا با افزایش تعرفه های خود واکنش تلافی جویانه ای را انجام دهد که باعث عدم اطمینان حتی در صنایع غیرمرتبط شد. مناقشه بین متحدان دیرینه آنها را بر آن داشت تا بر بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالا تعرفه وضع کنند.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۱ به یک آتش‌بس موقت دو ساله با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن رسید که خواستار مذاکره مجدد درباره توافق‌نامه جهانی فولاد و آلومینیوم پایدار (GSA) برای حل این مشکل شد.

توافق موقت برخی از تعرفه ها را به حالت تعلیق درآورد تا به شرکت ها کمک کند تا از بیماری همه گیر ویروس کرونا نجات پیدا کنند.

بر اساس این سند، واشنگتن تا حدی تعرفه های خود را حذف کرده و تعدادی از سهمیه های تعرفه ای را که بالاتر از آنها تعرفه بر فلزات اعمال می شود، وضع کرده است، در حالی که اتحادیه اروپا تمامی محدودیت های خود را لغو کرده است. سیستم تعرفه ای آمریکا شامل ده ها سهمیه سه ماهه در دسته های مختلف است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: به گفته اتحادیه اروپا، این وضعیت نامتوازنی ایجاد کرده است که باعث شده صادرکنندگان این اتحادیه سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون دلار تعرفه بپردازند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا می خواهد سیستم نرخ تعرفه سه ماهه را با سهمیه های سالانه جایگزین کند. به گفته این نشریه، با این حال، ایالات متحده می خواهد محدودیت ها را تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و حتی تا پایان سال ۲۰۲۵ حفظ کند.

از آنجایی که دولت بایدن درخواست اتحادیه اروپا را رد کرده است، عدم دستیابی به توافق می تواند منجر به اعمال مجدد برخی از این تعرفه ها در سال آینده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا