ترندهای روز

شیء اسرارآمیزی که باستان‌شناسان را متحیر کرد، برای نخستین‌بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک شی مرموز از امپراتوری روم که در حفاری های باستان شناسان آماتور کشف شد، برای اولین بار در موزه ای در لینکلن شایر بریتانیا به نمایش گذاشته شد.

این شی باستانی دوازده وجهی در تابستان ۲۰۲۳ در محله نورتون دیزنی، نزدیک شهر لینکلن در مرکز انگلستان کشف شد.

تاکنون تنها ۳۳ شی دوازده وجهی در کاوش های باستان شناسی در بریتانیا پیدا شده است و کشف چنین شی باستانی در منطقه مرکزی انگلستان (میدلندز) هرگز ثبت نشده است.

این شی که گمان می رود حدود ۱۷۰۰ سال پیش مدفون شده باشد، ۲۴۵ گرم وزن و حدود ۸ سانتی متر قطر یا ارتفاع دارد.

ریچارد پارکر، مدیر گروه تاریخ و باستان شناسی نورتون دیزنی، می گوید که با وجود تمام تحقیقاتی که روی این دوازده وجهی و موارد مشابه انجام شده است، دقیقاً مشخص نیست که این دوازده وجهی چیست یا برای چه استفاده شده است.

به گفته این کارشناس، شاید استفاده واقعی از این شی هرگز مشخص نشود، اما استفاده هایی از «مانند جادوگری، تشریفات یا اعتقادات مذهبی» از جمله مواردی است که به ذهن می رسد.

شی مرموز که باستان شناسان را گیج کرده بود برای اولین بار در بریتانیا به نمایش گذاشته شدگروهی از داوطلبان و کاوشگران آماتور امیدوارند با بازگشت به محل کشف این شی مرموز، سرنخ های جدیدی بیابند.

ریچارد پارکر ادامه داد: “آنچه که ما می دانیم این است که دوازده وجهی کشف شده در نورتون دیزنی در سوراخی در بالای تپه پیدا شده است و به نظر می رسد که شی عمدا در آنجا قرار گرفته است.”

قدمت این شی مرموز به قرن اول پس از میلاد برمی گردد. برخی از کارشناسان بر این باورند که احتمالاً از این اقلام در آیین ها یا ادیان رومی استفاده می شده است، اما در متون رومی هیچ اشاره ای به آنها نشده است.

باستان شناسان آماتور داوطلب در حال برنامه ریزی برای حفاری بیشتر در محل کشف این دوازده وجهی به امید یافتن سرنخ های بیشتر هستند.

شی مرموز که باستان شناسان را گیج کرده بود برای اولین بار در بریتانیا به نمایش گذاشته شدبازدیدکنندگان موزه این فرصت را خواهند داشت تا درباره تاریخچه حضور روم در لینکلن اطلاعات بیشتری کسب کنند

این مصنوع اکنون در موزه شهر لینکلن به عنوان بخشی از “جشنواره تاریخ” شهر به نمایش گذاشته شده است.

در این فستیوال بازدیدکنندگان علاوه بر دیدن این شی عجیب و سایر اقلام کشف شده در لینکلن می توانند با تاریخچه حضور رومی ها در این شهر بیشتر آشنا شوند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا