فناوری

ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مدیرعامل آسیاتک در نشستی با هدف بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» از افزایش ۱۰ برابری ظرفیت خدمات اشتراک محتوا در دو سال آینده خبر داد.

دومین نمایشگاه سراسری رسانه جامع صوتی و تصویری «رستا» از یکشنبه دهم دی ماه شروع شد در حاشیه این نمایشگاه، انجمن جهانی رسانه های صوتی و تصویری ایران (رستا) با برگزاری نشست ها و پنل های تخصصی مختلف به بررسی چالش ها و ظرفیت های این حوزه پرداخت.

یکی از این نشست ها به بررسی «تأثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» اختصاص داشت که طی آن محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک و محمد حسن شانه ساز زاده، رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل، نظرات و راهکارهای خود را ارائه کردند.

مدیرعامل آسیاتک در این جلسه درباره برنامه های این شرکت در حوزه محتوایی گفت: پروژه فیبر نوری از ابتدای دولت سیزدهم در راستای توسعه این فناوری برنامه ریزی شده بود و علاوه بر آسیاتک، چندین اپراتور نیز حضور داشتند. از سوی وزارت ارتباطات ملزم به اجرای این پروژه شده اند، آسیاتک یکی از اپراتورهایی است که از همان ابتدا برنامه های خود را برای سرمایه گذاری و توسعه حوزه محتوا آغاز کرد و سیاست های ما در این زمینه با تحول جدی مواجه شده است.

مدیرعامل آسیاتک به تاثیرات فیبر نوری در تغییر نسل فناوری اشاره کرد و اظهار داشت: این فناوری توانسته است نحوه دسترسی کاربران به محتوای صوتی و تصویری را در سراسر جهان متحول کند و امروزه کاربران به دنبال خدماتی هستند که به آنها اجازه دهد. برای دسترسی به هر زمانی که بخواهند. آنها می خواهند محتوا را تماشا کنند.

مدیرعامل آسیاتک ضمن تشریح چالش های توسعه خدمات محتوایی گفت: در تدوین استاندارد ارائه خدمات محتوایی هنوز به یک نقطه واحد نرسیده ایم، مدل های فعلی مبتنی بر IP بوده و از ترافیک اینترنت استفاده می کنند، اما نیاز به مدل های دیگری داریم، در در این بخش، نهادهای نظارتی مانند صدا و سیما باید همکاری کنند و آن را به یک الگوی ارتباطی تبدیل کنند».
یوسفی زاده در ادامه تصریح کرد: باید تصمیم بگیریم که آیا از همان فناوری های قدیمی ۱۰ سال گذشته استفاده می کنیم یا خیر؛ می خواهیم از بستر یا شبکه مستقلی استفاده کنیم که ترافیک آن را جدا از ترافیک اینترنت محاسبه کند، اینها لایه های اصلی هستند. از تغییر نسل شبکه، به عنوان مثال، اگر اساس همه این سرویس ها یک لانچر اندروید باشد، این لانچر در مودم می تواند تاثیر زیادی در توسعه خدمات و هزینه های مشتری داشته باشد.

مدیرعامل آسیاتک درباره هدفمندی پروژه توسعه فیبر نوری گفت: وزارت ارتباطات پوشش فیبر نوری را برای ۲۰ میلیون خانوار هدف گذاری کرده است، هدف ما در آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که یک و نیم آن از این تعداد است. میلیون خانوار در کلان شهرها و دو و نیم میلیون خانوار در مناطق روستایی هستند که شهرها و مراکز استان ها خواهند بود که با تکمیل این طرح در دو سال آینده دسترسی خانواده ها تا ۱۰۰ برابر افزایش می یابد و طبیعتا حجم محتوای آنلاین گسترش می یابد و به همین دلیل باید از این به بعد برای این بخش برنامه ریزی کرد به عنوان مثال اکنون ممکن است تعداد کاربران خدمات اشتراک گذاری محتوا در کشور به یک به یک و یک نفر برسد. نیم میلیون کاربر یا خانوار، این رقم در آینده می تواند تا ۱۰ برابر افزایش یابد.

ظرف دو سال آینده ظرفیت سرویس های اشتراک محتوا 10 برابر می شود

مدیرعامل آسیاتک در پاسخ به سوالی مبنی بر مدل های درآمدی آینده این خدمات گفت: در آسیاتک در زمینه خرید و انتقال ترافیک و میزبانی بسیاری از پلتفرم ها پیشتاز بودیم، اما واقعیت این است که این حوزه ضرر خواهد کرد. از آنجایی که این نوع انتقال ترافیک و محتوا در شبکه فیبر نوری منطقی نیست و مدل های درآمدی به سمت تبلیغات و اشتراک می رود، اپراتورها در دنیا مبلغی را از پلتفرم ها دریافت می کنند تا ترافیک خود را به شبکه فیبر نوری نزدیک کنند. مشتری.

یکی از فعالیت‌های آسیاتک در بخش VOD راه‌اندازی پلتفرم «تماساخونه» است که یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که هزینه اشتراک و پخش رایگان فیلم و سریال ندارد.

در پروژه ملی فیبر نوری، آسیاتک اجرای این طرح را در شهرهای مختلف استان های کشور از جمله: مازندران (چالوس، نکا، عباس آباد، کیاکلا، نیشترود)، کرمانشاه، تهران، زنجان (زنجان و خرمدره)، بر عهده دارد. لرستان (خرم آباد، دورود). ، الیگودرز، ازنا)، فارس (کازرون، شیراز)، اصفهان (خوانسار، نجف آباد، خمینی شهر)، چهارمحال و بختیاری (سفید دشت)، سمنان (گرمسار، سمنان، مهدیشهر و دامغان).

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی آسیاتک مراجعه کنید و از مزایا و خدمات اضافی این شرکت برای مشترکین خدمات فیبر نوری مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا