فناوری

فوریت‌های پزشکی شامل چه مواردی است؟

عباس عابدی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت اظهار داشت: راه اندازی سامانه اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۹۲ در پی ریزش سقف سالن فرودگاه مهرآباد تهران در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفت. که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم شد. و صدمات، در واقع بعد از این حادثه، مسئولان به لزوم وجود سیستمی برای انتقال مصدومان یا بیماران اورژانسی به مراکز درمانی و بیمارستانی پی بردند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی های انجام شده مشخص شد این سامانه در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، افزود: در آن زمان تعدادی از پزشکان ایرانی به کشورهای دیگر سفر کرده و پس از گذراندن دوره های آموزشی با مربی وارد ایران شدند. به عنوان اولین پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۴ در تهران شروع به کار کرد.

سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی اصفهان با بیان اینکه پس از یک سال و در سال ۵۵ با آموزش و تحصیل تعدادی از فارغ التحصیلان اورژانس اصفهان نیز راه اندازی شد، تصریح کرد: فعالیت این مجموعه ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی است. اما بسیاری از افراد جامعه اورژانس ۱۱۵ را مربوط به بیمارستان ها یا مراکز درمانی می دانند.

وی با بیان اینکه مجتمع اورژانس پیش بیمارستانی به صورت مستقل فعالیت می کند، ادامه داد: خدمات این مجموعه از محل حادثه یا اورژانس بیمار تا مرکز درمانی یا بیمارستان ارائه می شود که شامل معاینات اولیه، اقدامات فوری از جمله می باشد. خون ریزی. کنترل، بستن شکستگی ها یا احیا. قلبی ریوی در صحنه تصادف و سپس به مرکز درمانی منتقل شد.

پس از تحویل بیمار به مرکز درمانی، وظیفه اورژانس ۱۱۵ پایان یافته است

عابدی با بیان اینکه بسیاری از افراد تعریف درستی از فوریت های پزشکی ندارند، گفت: طبق قانون، فوریت های پزشکی به مواردی اطلاق می شود که بیمار در شرایط خاص باید سریعاً تحت درمان و درمان قرار گیرد و در صورت معاینه و درمان بیمار در در صورت عدم درمان و عدم انجام اقدامات اولیه ممکن است لحظات اول بمیرند یا با ناتوانی دائمی مواجه شوند.

وی افزود: برخی از فوریت های پزشکی شامل بیماری های قلبی مانند درد قفسه سینه، خونریزی، شوک، از دست دادن هوشیاری، اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس، خفگی، تشنج، مسمومیت، سوختگی، زایمان و مشکلات زنان باردار است.

سخنگوی فوریت های پزشکی و فوریت های پزشکی اصفهان با بیان اینکه امدادرسانی به حوادث و سوانح کار نیز بر عهده اورژانس پیش بیمارستانی است، اظهار کرد: پس از تماس تلفنی به دنبال کمک با اورژانس ۱۱۵ کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی که اکثراً دارای تحصیلات پرستاری هستند برای کسب اطلاعات در مورد بیمار، نوع حادثه و شرایط موجود سوالاتی را مطرح می کنند. مطابق با اولویت های موجود ارائه می شود، راهنمایی می شود و یا در صورت نیاز واحد امداد و نجات به محل حادثه اعزام می شود.

وی افزود: پس از رسیدن کارشناسان اورژانس به محل گزارش شده، بررسی های اولیه انجام و شرح حال بیمار گرفته می شود که با هماهنگی پزشک در اورژانس خدمات پزشکی و درمانی برای بیمار ارائه می شود. و در صورت انتقال به مرکز درمانی، بر اساس دستور صادره از سوی اتاق فرمان اورژانس، بیمار به بیمارستان یا مرکز درمانی برنامه ریزی شده منتقل می شود.

عابدی خاطرنشان کرد: به محض انتقال بیمار به مرکز درمانی یا بیمارستان، مصدوم به اورژانس تحویل داده می شود و وظیفه اورژانس پیش بیمارستانی تمام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا