اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/11/10 |برنت 82 دلار و 58 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و افزایش نگرانی ها در مورد عرضه سوخت، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز سه شنبه افزایش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۲۲ افزایش به ۸۲ دلار و ۵۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰.۳۳ درصد افزایش با ۷۷ دلار و ۳ سنت معامله می شود.
هر دو شاخص نفت در روز دوشنبه بیش از یک دلار کاهش یافتند زیرا بحران مسکن چین عمیق‌تر شد و تاثیر آن بر تقاضا کمرنگ شد.

تحلیلگران انتظار دارند افزایش نگرانی های عرضه نفت، بازار را در یک محیط بی ثبات نگه دارد. پس از حمله به نیروهای خود در اردن و کشته شدن چندین نفر، واشنگتن قول داده است که تمام اقدامات لازم را برای حمایت از آنها انجام دهد.
تحلیلگران انتظار دارند که در صورت تشدید درگیری بین آمریکا و ایران و منجر به تقابل مستقیم، عرضه نفت این کشور با تشدید تحریم ها آسیب ببیند.
ایران در سال ۲۰۲۳ روزانه ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام صادر خواهد کرد که ۱ تا ۱.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص خواهد داد.
واکنش ایران به تنش‌های فزاینده در آمریکا، مسیر بازارهای نفت را تعیین خواهد کرد. بزرگترین نگرانی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز است. ۱۵ تا ۲۰ درصد نفت جهان از طریق این آبراه تامین می شود.
علاوه بر این، حمله یمن به نفتکش ترافیگورا در دریای سرخ، نگرانی‌ها از اختلال در عرضه را برانگیخته است. خطر این که آمریکا بیشتر درگیر شود در حال افزایش است.
افزایش قیمت نفت نیز در آستانه تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره در نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رخ داد.
انتظار می رود سیاست گذاران آمریکایی در این نشست نرخ بهره را ثابت نگه دارند.
انتهای پیام/۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا