اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/11/14 |برنت 77 دلار و 33 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه حدود ۲ درصد کاهش یافت و پس از انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا کاهش هفتگی را به ثبت رساند. امیدها به کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد جهان که می تواند تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد، کم رنگ شده است.
رشد آهسته اقتصاد چین و کاهش درگیری ها در خاورمیانه نیز بر قیمت ها تأثیر گذاشته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۳۷ سنت معادل ۱.۷۴ کاهش به ۷۷ دلار و ۳۳ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۴ سنت معامله شد که با ۲.۹ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۲۸ سنت رسید.
هر دو شاخص نفت در هفته گذشته ۷ درصد کاهش یافتند. به نظر می رسد که نرخ بهره بالا که مانع رشد اقتصادی و کاهش تقاضای نفت می شود، در اقتصادهای بزرگ جهان مانند ایالات متحده و منطقه یورو دائمی است.

داده های اقتصادی ایالات متحده در روز جمعه نشان داد که کارفرمایان در ژانویه بیش از آنچه انتظار می رفت شغل ایجاد کردند. به این ترتیب، احتمال کاهش قریب الوقوع نرخ بهره فدرال رزرو کاهش یافته و ارزش دلار افزایش یافته است.
علاوه بر این، بسته شدن ۴۳۵ هزار بشکه در روز پالایشگاه بریتیش پترولیوم در ایندیانا به دلیل قطع برق در کاهش قیمت نفت موثر بود.
تعداد چاه های نفت آمریکا که اولین نشانه از تولید آینده این کشور است، در این هفته ۴۹۹ حلقه ثابت ماند.
در سراسر اقیانوس آرام، سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا نیز گفتند که برای کاهش نرخ بهره در منطقه یورو خیلی زود است.
نگرانی ها در مورد بهبود اقتصادی چین همچنان ادامه دارد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به ۴.۶ درصد کاهش یافته و تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۵ درصد برسد.
از سوی دیگر، گزارش ها از آتش بس قریب الوقوع بین اسرائیل و حماس باعث شد قیمت نفت در روز پنجشنبه بیش از ۲ درصد کاهش یابد. میانجی ها منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس هستند.
همچنین دو منبع اوپک پلاس روز پنجشنبه گفتند که این ائتلاف سیاست تولید خود را تغییر نداده و در نشست ماه مارس در مورد سطح تولید تصمیم خواهد گرفت.
انتهای پیام/۷۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا