طلا و ارز

قیمت دلار 18 آذر 1402 / دلار با اهرم تقاضا، روند می‌گیرد؟

به گزارش ایران تحلیل:




قیمت دلار در هفته گذشته در روندی خنثی حرکت کرد و بازدهی اندکی منفی را به ثبت رساند. اگرچه اخبار داخلی و خارجی توانسته بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، اما اهرم سیاستگذاران مانع از هرگونه حرکت دلار شده است. آیا رشد تقاضا در سه ماه آخر سال این بازار را مختل خواهد کرد؟



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در آخرین معامله هفته گذشته روی ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. اگرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و رشد تقاضا به طور سنتی به بازار ارز روند صعودی می دهد، اما اهرم فشار سیاست گذاران مانع رشد قیمت این اسکناس است.

هفته گذشته اخبار مربوط به اختلاس ۳.۴ میلیارد دلاری گروه دباش بود که شامل اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و رشد شارپی و لحظه جهانی پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا بود. فدرال رزرو یکی از رویدادهای کلیدی است که توجه معامله گران فارکس را به خود جلب کرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگرچه روند اخبار سیاسی و اقتصادی و سطح تقاضا ممکن است بر قیمت دلار اثر صعودی داشته باشد، اما دلار مانند فنر در حال فشرده شدن است و در حال حاضر تنها سیاست گذار در بازار ارز است. آنها معتقدند ریتم بعدی قیمت دلار را نهاد تصمیم گیرنده تعیین می کند. با این وجود نمی توان سایه رکود تورمی را که عامل اصلی تحلیلی بازار است نادیده گرفت.

در معاملات اخیر هفته گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش یافت. دلار هرات ۱۰۰ تومان افزایش یافت و به کریدور ۵۰ هزار تومانی بازگشت. این اسکناس در بازار هرات ۵۰۰۰۰ ۵۰ تومان معامله می شد. دلار سلیمانی با ۱۵۰ تومان افزایش با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

قیمتش متفاوته

پنجشنبه ۱۶ آذر در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۳۴۹ تومان و ۹۲ تومان افزایش عرضه شد. حواله های دلاری نیز ۸۳ تومان افزایش یافت و ۳۸ هزار و ۴۹۹ تومان فروخته شد. قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی ۲۸۵۰۰ تومان ثابت ماند.

قیمت ارز موثر

روز پنجشنبه درهم امارات نیز با ۲۰ تومان افزایش با قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد. در سایت تجارت الکترونیک ارز (ETS) حواله درهم با ۲۳ تومان افزایش به ۱۰۴۸۳ تومان رسید. اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۵۰۶ تومان و ۲۵ تومان افزایش یافت.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا