اخبار بورس

لایحه بودجه خالی از لایجه جذاب برای بازار سرمایه

افزایش ۴۰ درصدی سود خالص در گزارش های ۶ ماهه ناشی از افزایش ارزش دلار بوده است.

در حال حاضر فصل بودجه است و لایحه منتشر شده و لایحه جذابی برای بازار سرمایه به همراه نداشته است اما; اگر این لایحه تصویب شود، حداقل باعث کاهش ابهام می شود که می تواند یک مزیت باشد.

«اخبار بورسا»:

ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیل، وی در خصوص تاثیر گزارش های ۶ ماهه بر بازار سرمایه گفت: اگر نگاهی به آخرین گزارش فصلی منتشر شده در تابستان ۱۴۰۲ بیندازیم و آن را با بهار ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، نشان می دهد که درآمد عملیاتی و فروش از بین شرکت ها تقریباً ۱۰ شرکت است. درصد افزایش یافته و سود خالص شرکت تقریباً ۱ درصد افزایش یافته است که به این معنی است که در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول سال افزایش چشمگیری در سود خالص نداشته ایم. ، ولی؛ اگر به گزارش های ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل نگاه کنیم، سود خالص اگر بخواهیم مقیاس داشته باشیم بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است که این نیز رشد طبیعی است.

وی افزود: خاستگاه و ریشه این رشد ۴۰ درصدی در افزایش قیمت دلار است که به طور مستقیم بر نرخ فروش صنایع کالا محور تاثیر گذاشته و ناشی از فعالیت های جدید یا خطوط جدید توسعه نیست. افزایش یا استفاده از ظرفیت بیکار به سادگی به افزایش نرخ دلار نسبت داده می شود که در واقع اتفاق افتاده است.

این کارشناس درباره ارزش بازار گفت: گزارش های شش ماهه اول امسال گزارش های خوب و معمولی بود و نمی توان گفت که گزارش ها عالی یا غیرقابل پیش بینی بوده است. همانطور که انتظار می رفت، این باعث شد که بازار ارزش بیشتری نسبت به قبل داشته باشد و در نتیجه نسبت P/E بازار در حال حاضر حدود ۲ امتیاز کمتر از سطح سال گذشته است. می توان گفت که نسبت P/E فعلی ttm کمتر از میانگین تاریخی نسبت P/E ttm بازار سهام است.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که سهام از نظر بنیادی جای نگرانی ندارد و نکته بعدی این است که چرا بازار با وجود ارزشی که دارد، تقاضا را نمی بیند. در بحث شفافیت، هنوز ابهامات زیادی وجود دارد، یکی در منطقه و در مناقشات به ویژه در مناقشات مربوط به نوار غزه و ایران نیز به طور غیرمستقیم در این درگیری ها دخالت دارد و این مشکل منجر به رکود بازار شده است. .

سماوی درباره اقدامات تاثیرگذار بر بازار سرمایه گفت: اکنون فصل بودجه است و لایحه منتشر شد اما لایحه جذابی برای بازار سرمایه به همراه نداشت. به چه چیزی می تواند یک مزیت باشد.

این کارشناس ادامه داد: نکته بعدی تصمیمات چند ماه اخیر اهالی بورس است که در حال حاضر باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران شده است، به ویژه حادثه تاریخی ۲۷ اردیبهشت و عده ای دیگر از مردم سوء استفاده کردند. اجاره اطلاعات برای هیجان زده شدن در مورد افزایش نرخ مالیات. آنها خوراک پتروشیمی، گاز پتروشیمی و سوخت صنایع دیگر داشتند که این بی اعتمادی را افزایش داد.

ابراهیم سماوی در خصوص این سوال که در شرایط فعلی چه عواملی می تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار بازگرداند، گفت: راهکارهایی که شفافیت بازار و حمایت واقعی را به ویژه در فصل بودجه به همراه داشته باشد، عملاً می تواند فرصت ها را به سرمایه گذاران بازگرداند. کمک و موضوعی که در روزهای اخیر در صدر اخبار قرار گرفته است، انتشار سهام شرکت هایی است که در واقع سرمایه گذاری های استانی هستند که بیش از ۶۰۰ روز از عمر آنها می گذرد و بسیاری از سرمایه گذاران آنها مسدود و گرفتار شده اند. .

باید نسبت به این موضوع اقدام شود، نمادهای مربوطه باز شود و دولت در عمل نشان دهد که از حقوق سهامداران حمایت می کند و گفتار درمانی دیگر کارساز نیست.

این کارشناس با توجه به اینکه نرخ ارز موتور محرکه اصلی بازار است، درباره زمینه تاثیر ثبات نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: در مرحله بعدی ثبات بازارهای موازی به ویژه نرخ ارز قرار دارد که در حال حاضر روند افزایشی دارد. با توجه به افزایش فروش به ویژه در بخش گاز، نفت و فرآورده های نفتی که در سال گذشته داشتیم و گشایش غیر رسمی نسبت به سال های گذشته، دولت توانست نرخ ارز را در محدوده ۵۰ هزار تومان کنترل کند.

اگر بتواند به همان ترتیب بزرگی حرکت کند که در میان مدت خواهد بود و در بلندمدت نتواند آن را کنترل کند، انتظار جهش در بازار سرمایه نداریم، اما در حال حاضر بازار سرمایه به طور کلی شاهد خواهد بود. رشد جزئی، اما; از آنجایی که دلار محرک اصلی بورس است، اگر با دلار آزاد خود شاهد رشد بازار دلار باشیم، قطعا تاثیر کل بازار سرمایه شاخص را با شکاف یا به اصطلاح فاصله زمانی خواهیم دید.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا