فناوری

ماهواره ناسا حفره‌های «بشقاب پرنده‌ای» را در آسمان فلوریدا ثبت کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورو نیوز: در ابتدای سال جاری میلادی ماهواره «ترا» متعلق به آژانس فضایی آمریکا بر فراز خلیج مکزیک در حال چرخش بود که یکی از دوربین های آن تصاویری از ابرهایی با ظاهری عجیب به ثبت رساند.

در این عکس‌ها که در سواحل فلوریدا در ایالات متحده گرفته شده، ابرها به نظر می‌رسند که کسی آسمان را سوراخ کرده است.

سال هاست که بسیاری از مردم این ابرها را با بشقاب پرنده یا دیگر اشیاء پرنده ناشناس اشتباه می گیرند که جای تعجب نیست، زیرا ظاهری عجیب و منحصر به فرد دارند.

اگرچه این پدیده غیرعادی چیز جدیدی نیست و محققان ناسا از دهه ۱۹۴۰ آن را ثبت کرده اند، اما تنها حدود ۱۵ سال پیش بود که توضیح دقیق و علمی برای آنها پیدا شد.

این سوراخ های بیضی شکل بزرگ به طور رسمی “پنجره های ابر” نامیده می شوند، اما گاهی اوقات به آنها ابرهای سوراخ نیز می گویند. این سوراخ ها به قدری بزرگ هستند که می توانید آنها را از زمین و همچنین از فضا مشاهده کنید. اما آنها از کجا آمده اند؟

باید گفت که اگر فناوری بشر وجود نداشت، پنجره ابری هرگز وجود نداشت. بر اساس دو مطالعه منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، این حفره‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که هواپیماها از ابرهای به اصطلاح «پاراکومولوس» (ابرهای ساخته شده از قطرات آب فوق‌خنک) در ارتفاع متوسط ​​عبور می‌کنند.

به گفته محققان مرکز تحقیقات ناسا، هر چه زاویه هواپیما برای عبور از این ابرها کمتر باشد، سوراخ باقی مانده بزرگتر است. تجزیه و تحلیل ها نشان داده است که هر نوع هواپیما می تواند پنجره های ابری تولید کند.

در واقع پنجره های ابر زمانی ظاهر می شوند که دمای آب در ابر کمتر از نقطه انجماد باشد اما به دلیل شرایط فیزیکی خاص هنوز یخ نکرده است.

در این حالت با ورود ناگهانی تعداد زیادی کریستال یخ که در اثر عبور هواپیماها ایجاد شده اند، قطرات آب در ابر دمای زیر صفر به طور ناگهانی در اثر یک فعل و انفعال فیزیکی خاص تغییر شکل داده و فرآیندی به نام “انبساط آدیاباتیک”.

به گفته آدام ویلند، محقق رصدخانه زمین ناسا، ورود کریستال های یخ به ابر باعث تشکیل کریستال های یخ بیشتری می شود و در نهایت این کریستال ها به قدری سنگین می شوند که از آسمان می افتند و فضای خالی در لایه ابر ایجاد می کنند.

تصاویر جدید توسط ماهواره ترا ناسا گرفته شده است. این ماهواره برای بررسی تغییرات جو زمین و اثرات تغییرات آب و هوایی طراحی شده است و محققان از داده های جمع آوری شده از آن برای بررسی تاثیر فعالیت های انسانی و بلایای طبیعی استفاده می کنند.

آژانس فضایی آمریکا می گوید بیش از ۱۰۰۰ پرواز در روز از فرودگاه بین المللی میامی نقش مهمی در ایجاد پنجره ای از ابرها در آسمان فلوریدا ایفا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا