اخبار بورس

محافظه کاری پتروشیمی‌ها از ثبت نرخ خوراک

ما نمی توانیم از گزارش های سه ماهه انتظار تغییر روند داشته باشیم.

تأثیر نهایی این گزارش‌ها می‌تواند در مقیاس خرد و در شرکت‌های منفرد باشد، که اگر یک شرکت گزارش موقتی داشته باشد که بسیار متفاوت از گذشته باشد، می‌تواند روند را تغییر دهد.

«اخبار بورسا»:

مرتضی زمانی امیرزکریا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی درباره تاثیری که گزارش های ۶ ماهه بر توسعه کلی بازار داشته است، گفت: گزارش های فصلی و شش ماهه باید در تثبیت توسعه بازار موثر باشد به گونه ای که بسته به صعود یا نزول بودن بازار، گزارش ها مثبت یا منفی هستند. بازار به تثبیت خود ادامه خواهد داد و نمی توان انتظار تغییر قابل توجهی از این گزارش ها داشت. تأثیر نهایی این گزارش‌ها می‌تواند در مقیاس خرد و در شرکت‌های منفرد باشد، که اگر یک شرکت گزارش موقتی داشته باشد که بسیار متفاوت از گذشته باشد، می‌تواند روند را تغییر دهد.

وی ادامه داد: برای تغییر روند کلی بازار و در نظر گرفتن تثبیت بسیار زیاد سهام «هلدینگ خلیج فارس» و «فولاد مبارکه» در ارزش بازار، لازم است جریان نقدینگی پایدار و مؤثری در بازار ایجاد شود. طبقه عملیاتی که دارای سود تضمین کیفیت بوده و بیانگر آن است که وجوه حاصل از عملیات شرکت به میزان مناسبی در اختیار سهامداران و سرمایه گذاران قرار می گیرد، زیرا اکثر شرکت ها در محاسبات و برآوردها بر اساس حساب سود و زیان سود خوبی کسب می کنند. با این حال، این سود را باید در صورت جریان وجوه نقد جستجو کرد.

این کارشناس اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر بازارهای مصرف مانند مواد غذایی که در فاز تورمی قرار دارند، سایر بازارها نیز در رکود هستند و مهمترین عامل ریسک در حال حاضر توانایی شرکت ها در تامین سرمایه در گردش از طریق مثبت است. جریان های نقدی عملیاتی هزینه تامین مالی آن صفر است و هر چه بیشتر باشد، هزینه تامین مالی ساختار ترازنامه کاهش می یابد. این مورد برای شرکت ها بسیار مهم است زیرا شرایط بانک ها برای اعطای وام و اعطای تسهیلات بسیار گران قیمت است.

مورد دیگر عدم قطعیت در پارامترهای مهمی مانند قیمت خوراک و سوخت و تثبیت نرخ دلار است. در همایش پتروشیمی بوعلی عنوان شد که نرخ خوراک محاسبه شده است و با وجود محافظه کاری در برآوردها، مشخص نیست که آیا دولت همین نرخ را تصویب می کند یا خیر. با توجه به عملکرد عالی و سوابق دولت در حمایت از تولید و سرمایه گذاری، بعید نیست که دولت برای پوشش کسری مالی و ضربه زدن به سود شرکت ها، همان نرخ های سود را افزایش دهد. بنابراین بررسی سودآوری و مثبت بودن گزارشات ۶ ماهه به تنهایی کافی نیست.

مرتضی زمانی امیر زکریا درباره اقداماتی که می تواند شرایط فعلی بازار را بهبود بخشد، گفت:

  • اولین قدم این است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در قبال تورم، نرخ سود، سیاست اعتباری و تثبیت نرخ ارز پاسخگو باشند.
  • مرحله دوم بررسی سازمان بورس و انحلال تیم رهبری فعلی سازمان است.
  • مرحله سوم بررسی کامل و محاسبات معتبر و علمی در بودجه ریزی است.
  • مرحله چهارم و آخر

آنها مراحل زیبایی هستند و این لیست ادامه دارد، اما ببینید آیا اجرای هر یک از این موارد حتی قابل تصور است؟

این کارشناس درباره عواملی که می تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را بازگرداند، توضیح داد: بستگی به تاثیر کوتاه یا بلندمدت عوامل دارد. من به عنوان یک فعال بازار در حوزه تحلیل و سرمایه گذاری، عوامل بلندمدت را ترجیح می دهم، زیرا همه چیز در سطح شرکت و اقتصاد خرد در تابلوی معاملات مشخص است. من بهبود وضعیت بازار را در ارتباط با تغییرات کوتاه مدت و عوامل داخلی شرکت هایی که در مقاومت و نوعی اشباع هستند می بینم.

به نظر می‌رسد در این مدل، تمایل دولت و بانک مرکزی برای ایجاد رکود، محدود کردن حاشیه سود شرکت‌ها به سطح ۲۰ تا ۲۵ درصد است، بنابراین بازارها به دلیل ماهیت ریسک‌پذیر از جذابیت خاصی نسبت به سود بانکی برخوردار نیستند. در بازارهای دیگر، مردم در سپرده‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بلکه تمایل دارند در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند که برای این تولید باقی‌مانده بسیار مخرب است.

وی ادامه داد: از این رو مهمترین عواملی که می تواند در بلندمدت بر اعتماد به بازار تأثیر بگذارد، محدود کردن دامنه نفوذ دولت بر بازار، خارج کردن عملیات ارزی از انحصار بانک مرکزی و محدود کردن قدرت نفوذ دولت است. از بانک ها وام بگیریم و انحصار کنیم. ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سازمان و انتصاب مدیران کلیه دانشگاه ها و سایر مسائل حاکمیتی.

وی در مورد تأثیری که نوسانات نرخ ارز می تواند بر روند بازار داشته باشد، گفت: «در همه بازارها و برای همه کالاها، تعیین نرخ ثابت یا اعمال فشار برای تثبیت نرخ هزینه بسیار بالایی دارد.» ممکن است بتوانید آن را تنظیم کنید. قیمت محصولات شرکتی مانند ایران خودرو با سیاست های ضد بازار و برای مدتی سرپا نگه می دارد، اما به زودی دچار نابسامانی های ساختاری می شوید که در یک شرکت فعال در اقتصاد خرد، پارامترهای کلان و کیفیت اتفاق می افتد. تاثیر مخربی بر زندگی مردم خواهد داشت.

این فقط در مورد یک شرکت است. اگر دولت بخواهد این شرکت را سرپا نگه دارد، زیان سرانه ای که هر شهروند ایرانی از زیان انباشته آن متحمل می شود، حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است. تاکید می کنم که این تنها یک شرکت ایرانی خودرو است.

حال بانک مرکزی باید پاسخ دهد: چگونه اقتصاد این کشور برای کالایی به نام دلار که مبنای معاملات جهانی است، قیمت تعیین می کند یا از بالا رفتن ارزش آن در تصور خود و دلارزدایی جلوگیری می کند؟

هفته گذشته رئیس جمهور چین که اتفاقا رئیس توافقنامه شانگهای و برجام نیز هست، در سخنانی گفت که قصد مخالفت با قدرت دلار را ندارد، چرا باید به جای اینکه چنین سیاستی را انتخاب کنیم. افزایش آن؟ معاملات دلاری و جذب ذخایر ارزی و تسهیل دسترسی به دلار؟ ? یقینا هزینه های این رویکرد بانک مرکزی بسیار بالاست و پیامدهای جدی برای سلامت اقتصادی کشور و مردم دارد.

از سوی دیگر بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز بنگاه ها و ارز واردات خودرو و سایر کالاها به خوبی عمل نمی کند و از این نقطه به بعد ریسک بسیار بزرگی متوجه اقتصاد و بنگاه های اقتصادی است.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا