ترندهای روز

محققان: با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون جدید می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان دانشگاه دوک آمریکا با آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس تشخیص دهند که آیا فرد دچار آرتروز زانو می شود یا خیر. محققان دقت این تست را حدود ۷۷ درصد محاسبه کردند که در مقایسه با سایر روش ها عدد خوبی است.

به گزارش Livescience و بر اساس مقاله منتشر شده در Science Advances، محققان می گویند که آزمایش خون می تواند استئوآرتریت زانو را در افرادی که هنوز علائمی از خود نشان نداده اند و تا هشت سال قبل از اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان های آنها باشد، تشخیص دهد. . در این مطالعه، محققان خون ۲۰۰ نفر را که در اولین نمونه گیری خون هیچ علامتی از آرتریت نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتریت با استفاده از آزمایش خون

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در ابتدا به عنوان بیماری “سایش” شناخته می شد. زیرا زمانی رخ می دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست و زانو) فرسوده شود. این باعث می شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

با این حال، اکنون شواهد نشان می دهد که نوعی التهاب ممکن است محرک اصلی آسیب مفاصل در آرتروز باشد. این بدان معنی است که نوعی “بیومارکر” یا علامت قابل اندازه گیری در بدن وجود دارد که می تواند نشان دهد که بیماری خیلی قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد شروع می شود.

در این تحقیق، محققان از خونگیری ۲۰۰ نفر استفاده کردند. این افراد از سال ۱۹۸۹ به طور سالانه از نظر آرتروز مورد ارزیابی قرار می گرفتند. حدود ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می توان بیومارکرهای این افراد را در طول سال های مختلف اندازه گیری کرد.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی ۶ پروتئین را در نمونه خون افراد شناسایی کردند که نشان می دهد فرد مبتلا به آرتروز است یا خیر. این پروتئین ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص اشعه ایکس در خون آنها مشاهده شد.

با تشخیص این پروتئین ها می توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده دچار آرتروز می شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت ۵۰ درصدی روش های بر اساس وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش های مبتنی بر زانو درد رقم خوبی محسوب می شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا