اقتصاد جهان

مذاکره هند با ایران برای ازسرگیری واردات نفت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از ایندیا نیوز، هند در پی تشدید تنش ها در دریای سرخ و خلیج عدن در حال بررسی واردات نفت خام از ایران است.

به گفته برخی منابع هندی، این موضوع در دیدارهای دوجانبه اخیر دو کشور در هفته گذشته پس از سفر سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

این منابع می گویند نفت ایران از طریق دریای عمان و خلیج فارس وارد هند می شود که یمنی ها در آنجا حضور ندارند. علاوه بر این، یمن یکی از متحدان ایران است و قرار نیست اقدامی علیه تهران انجام دهد.

به دلیل تحریم ها، هند در حال حاضر از ایران نفت نمی خرد. دولت این کشور پس از لغو تحریم های نفتی این کشور واردات نفت از ونزوئلا را آغاز کرد.

یکی از مقامات هندی که در این جلسات حضور داشت می‌گوید: «ما به دقت شرایط جریان نفت خام را رصد می‌کنیم. پیشنهادهایی برای ازسرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد که در حال بررسی هستیم.»

ایران تا سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ یکی از بزرگترین منابع واردات نفت خام برای هند بود. ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران در ژوئن ۲۰۱۹ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال کرد. برای کشورهایی مانند هند که نفت ایران را وارد می‌کردند، معافیت‌هایی در نظر گرفته شد، اما هند و ایران از دسترسی به دلار آمریکا برای پرداخت هزینه این تجارت محروم شدند.

ایران همواره خواهان از سرگیری صادرات نفت خود به هند بوده است. بخش بزرگی از نفت خام ایران به چین می رود و ۱۰ درصد کل نفت خام مورد نیاز کشور را تامین می کند. داده های Vertexa که محموله های حمل و نقل را دنبال می کند، نشان می دهد که چین در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۳ روزانه حدود ۱.۰۵ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

پس از جنگ در اوکراین و بحران غزه که بی ثباتی در تجارت نفت را افزایش داد، تهدید یمن برای کشتیرانی دریای سرخ یکی دیگر از نگرانی های دولت هند است.

یمن تاکنون حداقل به سه کشتی مرتبط با هند و چندین کشتی با خدمه هند حمله کرده است و هزینه های حمل و نقل در ماه گذشته دو برابر شده است. در صورت ادامه این درگیری ها، انتقال نفت به هند در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هند پس از خرید نفت خام روسیه برای بیش از یک سال، اکنون به دنبال از سرگیری تجارت با شرکای قدیمی خود در غرب آسیا است.

انتهای پیام/۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا