اخبار اقتصاد ایران

معطلی ۵ ماهه دولت در نگارش آیین نامه واردات خودروهای کارکرده!

بانک مرکزی واردات خودروهای فرسوده را به عنوان وسیله پرداخت ممنوع کرده است؟

به گفته نمایندگان مجلس، واردات خودروهای فرسوده ۵ ماه است که توسط وزارت امنیت در حال تدوین است و تغییر مسیر عباس علی آبادی به سمت خودروهای برقی، اجرای این قانون با اگرها و اگرهای زیادی مواجه شده است.

ایران تحلیل، هفته گذشته برخی کارشناسان به نقل از اقتصاد آنلاین از رد واردات خودروهای فرسوده خبر دادند و نوشتند دولت این لایحه را به دلیل عدم به موقع و ابهام در خدمات پس از فروش رد کرده است. ماشین های دست دوم خارجی و از واردات آن کاملا پشیمان شدم.

انتشار این خبر در ابتدا واکنش رشیدی کوچی نماینده مجلس را در پی داشت که با توجه به شرایط کنونی بازار از حامیان سرسخت واردات خودرو است. وی با انتشار ویدئویی اعلام کرد که «واردات خودروهای فرسوده به قانون تبدیل شده و دولت موظف به اجرای قانون است.» سپس وزارت امنیت در واکنش به لغو واردات خودروهای فرسوده اعلام کرد تغییری در روند واردات خودروهای فرسوده ایجاد نشد.

این نماینده مجلس گفت: واردات خودروهای فرسوده ۵ ماه است که در انتظار وزارت امنیت است و تغییر مسیر عباس علی آبادی به سمت خودروهای برقی، اجرای این قانون با اگرها و اگرهای زیادی مواجه شده است. اما عامل اصلی همه این شرایط به گفته فعالان بازار، عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

اما بررسی روند دولت در این حوزه به خوبی نشان می دهد که دولت تمایلی به واردات خودروهای فرسوده ندارد. مشکل اصلی بحث ارز است که بانک مرکزی از تخصیص آن خودداری می کند و حتی وزیر صلح هم در راستای بانک مرکزی به این موضوع اعتراف می کند و در حال حاضر به استفاده از ارزهای با مبدا خارجی نیز توجه شده است. توسط نمایندگان مجلس و برخی از کارشناسان این حوزه پیشنهاد شد. این یک ماشین است، نمی تواند باشد.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اختاز آنلاین درباره تعلل دولت در ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده گفت: عملکرد دولت و وزارت صمت نشان می دهد که اراده وجود ندارد. برای واردات خودروهای فرسوده. این در حالی است که تصویب این قانون که سخت ترین مرحله بود، در عرض چند هفته توسط مجلس به پایان رسید، در حالی که آیین نامه ای که باید طبق قانون نوشته شود، کار زیادی ندارد و دو ساعت طول می کشد. compile, is now پنج ماه است که در بلاتکلیفی به سر می برد و سال رو به پایان است.

وی افزود: واردات خودروهای فرسوده برای تنظیم بازار خودرو، جلب رضایت مردم، رقابتی شدن بازار و جلوگیری از انحصارات مصوب شد، اما من نمی دانم چه منافعی بالاتر از منافع ملی است و آقایان نمی خواهند. اجرای این قانون

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس تاکنون وارد قانون برنامه هفتم توسعه شده و پس از آن بودجه خواهد بود. وقتی برنامه و بودجه در دستور کار قرار می گیرد، دیگر مسائل و استیضاح ها که از وظایف نظارتی مجلس است، مورد توجه قرار نمی گیرد و قانون گذاری در اولویت قرار می گیرد. در حالی که مجلس باید دلیل این تاخیر را از مسئولین این کار بپرسد، من فکر می کنم متاسفانه این امکان دیگر در این مجلس وجود ندارد.

این در حالی است که برخی معتقدند از ابتدا مشخص بود که قانون واردات خودروهای فرسوده مصداق سنگ تمام گذاشتن در شرایطی است که دولت به مسئولیت خود در واردات خودروهای نو عمل نکرده است و اکنون که واردات خودروهای برقی به اولویت نخست وزیر صنعت تبدیل شده است. ما باید این لایحه را فراموش شده بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا