اخبار اقتصاد ایران

میزان فعالیت کسب‌وکارها به 48.8 درصد کاهش‌یافت | تعطیلات آخر هفته، به جمعه و شنبه تغییر کند

حسین صلاح ورزی در هفتمین نشست نمایندگان اتاق ایران:

رئیس اتاق ایران با انتقاد از محتوای لایحه بودجه ۱۴۰۳، رویکرد دولت در این لایحه را موجب رکود و افزایش هزینه های تولید ارزیابی کرد. وی همچنین خواستار تغییر روزهای آخر هفته به جمعه و شنبه شد.

ایران تحلیل رئیس اتاق بازرگانی معادن و صنایع کشاورزی ایران در هفتمین نشست نمایندگان اتاق ایران با محکومیت جنایت تروریستی در کرمان و تسلیت به خانواده های شهدا بازماندگان و ملت ایران. تدابیر لازم برای کاهش آلام خانواده های بازماندگان و کمک به تسریع بهبود سلامت مصدومان آماده است.

حسین سله ورزی با اشاره به بررسی اسناد و مدارک انتخابات اتاق بازرگانی ایران توسط یک گروه حقوقی مستقل، افزود: نظر این گروه حقوقی موضوع را روشن کرد و با نتیجه گیری از سوی این حقوقدانان، موضوع بر فراز. از این رو هیئت رئیسه اتاق امیدوار است با پایان یافتن حاشیه نشینی، با کمک هیئت و با استفاده از ظرفیت اتاق های سراسر کشور، سازمان ها و اتاق های مشترک، بتواند جایگاه بخش خصوصی را تقویت کند، تجارت را توسعه دهد. صادرات و اجرای دستورات مقام معظم رهبری تمرکز بر عبور از زنجیره تحریم ها.

فعالیت تجاری به ۴۸.۸ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان در ۱۰ ماه گذشته است

صلاح ورزی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: آنچه در این بودجه ارائه می شود باعث می شود فشارهای تورمی در کشور برای تشدید رکود و افزایش هزینه های تولید ایجاد شود. همچنین رویکردی که دولت در تراز بودجه خود در نظر گرفته است منجر به عدم تعادل بودجه بیشتر در سمت خانوارها و شرکت ها می شود.

وی به آخرین نتایج گزارش شماخ اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش نرخ فعالیت بنگاه های اقتصادی به ۴۸.۸ درصد رسیده که کمترین میزان در ۱۰ ماه گذشته است. همچنین شاخص صادرات کالا و خدمات در آذرماه با سرعت بیشتری کاهش یافت که ششمین ماه کاهش صادرات و کمترین میزان صادرات در ۲۹ ماه گذشته است.

صلاح ورزی افزود: شاخص قیمت محصولات تولیدی به عدد ۶۰ رسیده که افزایش بسیار زیادی داشته است. شاخص فروش کالا در دومین ماه کاهش یافت و کمترین میزان در ۵ ماه گذشته را به خود اختصاص داد. در بخش صنعت، سفارشات مشتریان به کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است و تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما به عنوان بخش خصوصی برای بهبود این وضعیت این است که علاوه بر تلاش برای رفع تحریم ها، تغییر جدی در رویکرد دولت و سیاست های اقتصادی آن ایجاد شود و به تقویت تولید رقابت پذیر داخلی توجه شود.

اعتبارات بانکی اعطایی به صنعت و معدن نسبت به سال گذشته ۸.۴ درصد کاهش داشته است

صلاح ورزی گفت: دولت کنترل رشد ترازنامه بانکی را مبنای اصلی کنترل رشد نقدینگی قرار داده است و این امر باعث شده است که بیشتر منابع بانکی در اختیار دولت قرار گیرد. بنابراین در سال جاری اعتبارات اعطایی به بخش صنعت و معدن نسبت به سال گذشته ۸.۴ درصد کاهش داشته است که بر اساس پیش بینی ها موجب کاهش ۴.۵ درصدی رشد ارزش افزوده سرانه صنعت و معدن خواهد شد. سیاست اعطای اعتبارات نامحدود به دولت و شرکت های دولتی باید بازنگری شود.

دولت باید سهم خود را به صورت نقدی و کامل به صندوق توسعه ملی پرداخت کند

وی با بیان اینکه دولت سهم صندوق توسعه ملی را به دلیل کسری بودجه واریز نکرد و آن را صرف نیازهای جاری کرد، گفت: متأسفانه برای سال آینده همانطور که در لایحه بودجه دیده می شود، دولت قرار است سهم صندوق را به صورت سپرده نفتی پرداخت کند.

صلاح ورزی تاکید کرد: اتاق ایران به عنوان یکی از اعضای هیات امنای این صندوق اعلام می کند که این موضوع باید اصلاح شود. این سهم باید به صورت نقدی و کامل پرداخت شود تا در اختیار بخش خصوصی و اماکن قانونی تعریف شده برای این صندوق قرار گیرد.

نماینده دولت باید در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی حضور یابد

وی با اشاره به جلسه اخیر دولت با برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی، گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یک نهاد حقوقی قدیمی و مناسب برای این کار است. دولت باید به این موضوع توجه کند. اتاق ایران بنا به وظیفه خود کارگروه های مرتبط با این شورا را تشکیل داده است. بنابراین نمایندگان قانونی دولت برای حل مشکلات بخش خصوصی در کارگروه این شورا حضور پیدا کنند.

به گفته صلاح ورزی، اصلاح طولانی شدن روند تخصیص ارز و صدور مجوزها، رفع بروکراسی طولانی اداری در وزارت اقتصاد و امنیت، بازنگری جدی در سازوکار تهاتر تعهد ارزی که منجر به آن شده است. به کاهش قدرت خرید داخلی و کاهش صادرات، عدم تخصیص تسهیلات ناکافی بودن سرمایه در گردش تولیدکنندگان که منجر به تشدید شرایط رکود می شود، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در کار تخصصی مطرح شده است. گروه های شورای گفتگو و منتظر تصمیم و پیگیری دولت هستند.

تعطیلات آخر هفته به جمعه و شنبه تغییر می کند

وی همچنین به برنامه افزایش تعطیلات آخر هفته و ساماندهی این تعطیلات اشاره کرد و گفت: این موضوع مهمی در ارتباط ایران با جهان است و تعریف تعطیلات به صورت جمعه و شنبه به معنای قطع ۴ روز (پنجشنبه، جمعه، شنبه و شنبه) است. یکشنبه) از جهان. ۲ روز (پنجشنبه و یکشنبه) کاهش می یابد. لذا درخواست ما این است که این تعطیلی جمعه و شنبه توسط مجلس و دولت پیگیری و اجرا شود.

میزبانی نشست آتی اتاق های کشورهای اسلامی و دی ۸ اتاق ایران

صلاح ورزی با اشاره به نقش کمیسیون های تخصصی اتاق در روند تدوین قانون برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: اتاق ایران پس از ۲۳ سال موفق شد بار دیگر میزبان نشست اتاق های کشورهای اسلامی باشد. و در سال جدید اتاق ایران میزبان اتاق ها بوده و بخش خصوصی در ۵۷ کشور مسلمان خواهد بود. این فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاری، سرمایه گذاری مشترک و توسعه صادرات با کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی همچنین پیشنهاد میزبانی اتاق ایران برای برگزاری نشست بعدی بخش خصوصی کشورها را داد دی ۸ در سال جدید و افزود: انتظار داریم اتاق های سراسر کشور، سازمان ها و اتاق های مشترک این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا این میزبانی به بهترین فرصت برای توسعه تجارت و صادرات تبدیل شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به پیشرفت برنامه اصلاحات ساختاری اتاق و بودجه ریزی عملیاتی ادامه داد: اگرچه در گزارش تفریق بودجه ۱۴۰۱ همه چیز مشخص است، اما برای سال آینده باید منابع سه در هزار تفکیک شود. چهار در هزار و برنامه ریزی برای مصرف منابع اتاق در محل دقیق قانونی خود اجرا شود.

کمیته تحول ساختار اتاق ایران تشکیل شد

وی از تشکیل کمیته تحول ساختار اتاق ایران و آغاز تدوین سند چشم انداز اتاق ایران در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس تکلیفی که هیات رئیسه به هیات رئیسه داده است، آیین نامه عملکرد کمیسیون ها تدوین شده است. بازنگری شده و امیدواریم آیین نامه رفتاری مرتبط با امور و سازمان های بین المللی نیز به زودی بازنگری شود. انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا