اخبار بورس

‌می‌زنیم یا می‌خوریم؟ مذاکره می‌کنیم یا نمی‌کنیم؟ تحریم می‌شویم یا نمی‌شویم؟ دلار بالا می‌رود یا پایین؟

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسباور کنید قصد ما قضاوت در مورد چرایی و چگونگی اتخاذ سیاست های بین المللی و استراتژی های سیاسی حاکمان کشور نیست. اما از آنجایی که بخش زیادی از نوسانات و کیفیت روانی بسیاری از سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشور در سال های اخیر بیش از آنکه به روند فعالیت شرکت ها و صنایع مربوط باشد به چالش های سیاسی و نظامی مربوط می شود، نمی توان نسبت به این موضوعات بی تفاوت بود.

در حالی که تنها «برخی» سرمایه گذاران می توانند بازده خوب و رشد ثروت خود را در بازار سرمایه به یاد بیاورند، تقریباً «همه» سرمایه گذاران بازار سرمایه می توانند خاطرات استرس زا و مضطرب سرمایه گذاری در این بازار را به یاد بیاورند.

بدون شک هیچکس در دنیا نمی تواند منکر این موضوع شود که سرمایه گذاری در بازارهای مالی استرس زا است. اما آنچه سرمایه گذاران بازار سرمایه در ایران تجربه می کنند نوعی مازوخیسم یا اختلال خودآزاری است که در درازمدت عواقب مخربی برای فرد خواهد داشت.

آنها می گویند کدام یک از سرمایه گذاران مسکن، دلار و طلا در این کشور استرس بیشتری نسبت به استرس سرمایه گذاران بازار سرمایه دارند.

آیا تا به حال دیده اید که سرمایه گذاران بلندمدت آنقدر روی املاک، دلار و … سرمایه گذاری کنند که اخبار نامطلوب کشور را رصد کنند و سلامت روان خود را به خطر بیندازند؟ احتمالاً بیشترین میزان پذیرش استرس در بین سرمایه گذاران املاک، نقدینگی پایین و عدم فروش فوری املاک، عدم انجام تعهدات توسط فروشندگان واحدهای پیش خرید شده و گاهاً مشکلات سند و شهرداری و … است.

در رابطه با سرمایه گذاران املاک و مستغلاتباور کنید اکثر فعالان این حوزه حتی کوچکترین اطلاعی از شاخص های اقتصادی، سیاست های کلان کشور، استراتژی های مالی بانک مرکزی و … ندارند.

استراتژی بسیاری از آنها ساده است: خرید خانه های ارزان و فروش خانه های گران تر. خانه ها در ایران همیشه گران هستند.

سرمایه گذاران در طلا و واحد پول به علاوه در سال های اخیر دغدغه خاصی نداشته اند و با توجه به فراز و نشیب های اقتصادی و اجتماعی که حاکمان کشور تجربه کرده اند، همواره شاهد افزایش ارزش دارایی های خود بوده اند.

اگر نرخ دلار بالا نرود، این دوستان بدون استرس به زندگی خود ادامه می دهند تا قدرت پولی خود را حفظ کنند. وقتی نرخ دلار به دلایل مختلف افزایش می یابد، قدرت پول و ارزش دارایی آنها افزایش یافته است.

حتی اگر برخی افراد رشد شگفت انگیزی را در بازارهای مختلف تجربه کرده اند. اما هزار تومانی سرمایه گذاران دلاری در سال ۱۳۹۱ اکنون در کسری از ثانیه با قیمت ۶۴ هزار تومان بازخرید می شود. رشد ۶۴ برابری ثروت در کشوری که در این ۱۰ سال بخش زیادی از طبقه متوسط ​​به طبقه فقیر و بخش زیادی از بخش قوی اقتصادی به طبقه متوسط ​​منتقل شده است.

بزنیم یا بخوریم؟ مذاکره کنیم یا نه؟ تحریم می شویم یا نه؟ دلار بالا می رود یا کاهش می یابد؟

استراتژی این دوستان بسیار ساده است: شرط ببندید در کشوری که هیچ چیز و هیچکس وجود ندارد، بر روی سقوط اقتصادی!

ولی سرمایه گذاران بازار سهام آنها داستان متفاوتی دارند. تخصصی ترین بازار سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بازار مولد، نیاز به داشتن اطلاعات متنوع از اقتصاد خرد و کلان، بهره مندی از دانش مالی و حسابداری، آشنایی با سازوکارهای معاملاتی در بازارها و ابزارهای مختلف، تسلط نسبی بر تحلیل تکنیکال، مبانی و خواندن نمودارها. این تنها بخشی از عناوین و الزامات یک سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار است.

در مقابل نقش پررنگ کارآفرینان قدیمی و فعالان بیسواد و قدیمی سبزه میدان، اکثر مدیران و تصمیم گیران بازار سرمایه کشور فارغ التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد در رشته های اقتصاد، مدیریت مالی، حسابداری، ریاضیات مالی و … هستند.

به عنوان مثال، این دوستان قصد دارند چنان شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور ایجاد کنند که افراد جامعه پول خود را از سرمایه گذاری های ساده، کم ریسک و بدیهی خود مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا به سرمایه گذاری تبدیل کنند. وارد بازار مولد و تخصصی و همچنین بازار سرمایه شوند تا هم چرخ تولید بچرخد و هم سرمایه گذاران از نقش آنها در بهبود اقتصاد کشور خرسند باشند.

اما به عنوان یک فعال بازار سرمایه، با توجه به این حجم از اخبار ناخوشایند رنگارنگ، مداخله دولت، سطح بالای استرس، نوسانات و ترس روانی، آیا واقعا حاضرید هرکسی را برای ورود به این بازار تشویق کنید؟

بیایید یک روز از زندگی فردی را تصور کنیم که سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری در بازار سرمایه می کند و ببینیم وقتی در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنیم چه استرسی به خود وارد می کنیم:

۸ صبح: استرس صبحگاهی

احتمالاً به دلیل حضور فعال بسیاری از گروه‌های نظامی تحت حمایت در کشورهای سوریه، یمن، فلسطین، لبنان، عراق و غیره است. چند ساعت خوابیدی

آیا حوثی ها به کشتی جدیدی در یمن حمله کرده اند؟ آیا حزب الله لبنان مورد حمله وحشیانه و بی رحمانه رژیم منفور و کودک کش قرار گرفته است؟ اگر مورد حمله قرار گرفت، برای تلافی چند موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد؟ آیا در چند ساعتی که ما خوابیدیم، تونل جدیدی در غزه کشف شد؟ خدا نکند موشک ها و پهپادهای گروه های خودجوش و تحت حمایت طبیعی عراق به مناطق سبز، آبی، نارنجی یا قهوه ای آمریکا اصابت کند؟ وقتی برخوردی پیش آمد، آمریکا ایران را مقصر دانست یا گروه های خودجوش؟

بزنیم یا بخوریم؟ مذاکره کنیم یا نه؟ تحریم می شویم یا نه؟ دلار افزایش می یابد یا کاهش می یابد؟

۸:۴۵ صبح – استرس صبحگاهی ادامه دارد

زمان ثبت سفارش در معاملات فرابورس و بورس فرا رسیده است و مگر اینکه از بارهای خاصی مانند خرابی سیستم معاملاتی و گزارش رگولاتوری مبنی بر اعلام تعویق معاملات غافلگیر شوید، باید بار آن صف فروش یا فرآیند عرضه و تقاضا را در نمادهای خود تا ساعت ۹ صبح و شروع معاملات تحمل کنید.

۹:۰۰ صبح – علائم روند بازار را بررسی کنید و بحث های شخصی را شروع کنید

طبق روال ماه های اخیر ابتدا باید منتظر اعلام ممنوعیت فروش سهام توسط فعالان بازار از سوی مراجع نظارتی بود. وقتی خبر می رسد؛ یعنی مدیران و ناظران بازار سرمایه انتظار یک بازار بد و رو به نزول را دارند و اگر پیامی وجود نداشته باشد، متقاعد شده ایم که اگر بازار رو به کاهش بود، می توانیم عاملان بازار را مقصر بدانیم.

در ادامه نگاهی به خودرو و نمادهای خساپا می اندازیم. اگر صندوق توسعه بازار و متولیان بازار سرمایه در تمام طول روز رنگ سبز را برای شاخص در نظر گرفته باشند، در این نمادها شاهد میلیون ها سفارش متوالی خواهید بود و در غیر این صورت امروز نوبت به رنگ قرمز شاخص رسیده است.

در موارد خاص و البته متداول مانند فروش دسته جمعی و تکی توسط افراد دارای اجاره جدید و فروشندگان با کارایی بالا مانند: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲برای اینکه شما را غافلگیر نکنید و در شرایط سختی قرار نگیرید، باید منتظر استدلال های شخصی باشید که چرا سهام منفی خاص خود را بر سهام دیگری با نرخ رشد بالاتر انتخاب کرده اید.

۹:۰۰ الی ۱۱:۰۰ – برنامه خبری دستاوردهای دولت

در برخی روزها اخبار متعددی از تصمیمات جدید و تاثیرگذار دولت در بازار سرمایه منتشر می شود که تا حدود زیادی منجر به تغییر روند بازار یا نوسانات محدود می شود.

به استرس سهامداران پالایشگاه ها از تصویب تغییر فرمول قیمت گذاری محصولات توسط دولت، استرس سهامداران پتروشیمی از تغییر نرخ خوراک، استرس سرمایه گذاران خودرویی برای جلوگیری از افزایش نرخ فروش توسط شورای رقابت و استرس فکر کنید. سهامداران بانک ها در مورد جنایات دولتی و غیره. برای یادآوری برخی از خاطرات شما.

۱۱ صبح – دلار و تحلیل وضعیت دلار در بازار سرمایه

برخی منتظر اعلام نرخ دلار و ارزیابی ارزش دلاری بازار در ساعت ۱۱ هستند. جدای از استرس ناشی از بررسی نرخ دلار، تحلیل افزایش یا کاهش نرخ دلار برای بسیاری از سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز جالب است.

اگر دلار سقوط کند برای بازار سرمایه به عنوان یک بازار موازی و جایگزین خوب است و پول به سمت بورس سرازیر می شود!

اگر دلار افزایش پیدا کند، این برای تورم، درآمد و سود شرکت خوب است و منجر به سرازیر شدن مجدد سرمایه به بازار سرمایه می شود!

ساعت ۱۲:۳۰ – پایان دور اول و شروع دور دوم پر استرس.

مهم نیست که در ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر چه اتفاقی برای سهام موجود در پرتفوی شما افتاد یا اینکه چقدر به خود استرس وارد می کنید. لطفا با استرس زیاد و اسید معده شروع به خوردن ناهار نکنید که متخصصین گوارش ساعت ها وقت بگذارند تا مضرات این عمل را برای شما توضیح دهند.

۱۲:۳۰ شب تا نیمه شب – زنگ زدی؟ پیشنهاد می کنیم محدود کنیم چرا قیمت دلار تا این حد افزایش یافته است؟ بوی جنگ می دهد؟ آیا فردا همه سهام خود را بفروشیم؟

تنها کارمندانی که استرس روزمره آنها از ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر شروع می شود، سرمایه گذاران بورس هستند.

چند نفر در سوریه شهید شدند؟ آیا ما به آنها پاسخ می دهیم؟ آیا آمریکا وارد می شود یا خیر؟ آیا دوباره تحریم می شویم؟ آیا تحریم های ما برداشته می شود؟ آیا قیمت دلار دوباره افزایش یافته است؟ بوی جنگ می دهد؟ بفروشیم طلا بخریم؟ دلار را از کجا می آورید؟ و..

بزنیم یا بخوریم؟ مذاکره کنیم یا نه؟ تحریم می شویم یا نه؟ دلار بالا می رود یا کاهش می یابد؟

باور کنید بسیاری از فعالان بازار سرمایه از زندگی و سرمایه گذاری در ایران لذت نبرده اند و نخواهند بود. ترس، استرس، عدم اطمینان، ترس ذهنی در مقابل کارایی، درست مانند سایر بازارها.

اگرچه شرایط شما را کاملا درک می کنیم، اما باور کنید با وجود سال ها تجربه سرمایه گذاری در بازار سرمایه، سرمایه گذاری در این بازار را به هیچ فردی توصیه نمی کنیم.

سرمایه گذاری مستلزم ثبات و چشم انداز روشن اقتصادی و سیاسی است. در غیر این صورت، حتی اگر به بازدهی مطلوب دست پیدا کنیم، همه ما به دلیل سطوح بالای استرس و اضطرابی که به خودمان تحمیل می کنیم، ضرر می کنیم. احتمالاً در مورد بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که از بیماری‌های لاعلاج رنج می‌برند نشنیده‌اید، پس قبل از اینکه خیلی دیر شود به آن فکر کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا