ترندهای روز

ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دو فضاپیمای ناسا توجه ویژه ای به افزایش سطح تشعشعات مریخ در طول نزدیک شدن به حداکثر خورشیدی امسال برای آماده سازی فضانوردان برای ماموریت های آینده به سیاره سرخ خواهند داشت.

هر ۱۱ سال یا بیشتر، خورشید به دلیل میدان های مغناطیسی قوی و دائما در حال تغییر، اوج فعالیتی به نام حداکثر خورشیدی را تجربه می کند. در این دوره از چرخه خورشیدی، فرکانس و شدت لکه های خورشیدی در سطح خورشید افزایش می یابد و شراره های خورشیدی و پرتاب جرم تاجی جریان های قدرتمندی از تابش خورشیدی را به اعماق فضا ایجاد می کنند.

به گزارش اسپیس، در حالی که میدان مغناطیسی زمین تا حد زیادی سیاره ما را در برابر تأثیرات چنین طوفان های خورشیدی محافظت می کند، مریخ از این محافظت ها برخوردار نیست زیرا سیاره سرخ مدت ها پیش میدان مغناطیسی جهانی خود را از دست داده است. در نتیجه، مریخ به همراه هر فضاپیمایی که در آن زندگی می‌کند، در برابر فعالیت‌های شدید خورشیدی آسیب‌پذیرتر است.

بر اساس بیانیه ناسا، به همین دلیل است که MAVEN و مریخ نورد کنجکاوی ناسا برای مطالعه ذرات خورشیدی و تشعشعاتی که از سطح سیاره و سطح آن به مریخ پایین می آیند، با هم همکاری می کنند.

شانون کوری، محقق اصلی Maven، در بیانیه‌ای گفت: برای انسان‌ها و دارایی‌های روی سطح مریخ، ما شواهد محکمی از تأثیر تشعشعات در طول فعالیت خورشیدی نداریم. من واقعاً دوست دارم مریخ را امسال ببینم. رویداد بزرگی که می توانیم قبل از رفتن فضانوردان به مریخ برای درک بهتر تابش خورشیدی مطالعه کنیم.

هر دو فضاپیما با هم میزان ذرات خورشیدی که به مریخ می‌رسند و سطوح انرژی آن‌ها را مطالعه خواهند کرد. ابزار تشعشعی کنجکاوی یا RAD، چگونگی تأثیر اتمسفر نازک سیاره را بر شدت ذراتی که به سطح مریخ می‌رسند، و همچنین چگونگی شکستن مولکول‌های مبتنی بر کربن در سطح توسط تشعشعات را اندازه‌گیری می‌کند و به محققان اجازه می‌دهد تا میزان سپر را استنباط کنند. . فضانوردانی که در حال کاوش در مریخ هستند ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

دان هاسلر، محقق اصلی RAD می گوید: «شما می توانید یک میلیون ذره کم انرژی یا ۱۰ ذره بسیار پرانرژی داشته باشید. در حالی که ابزارهای MAUN به ذرات کم انرژی حساس تر هستند، RAD تنها ابزاری است که قادر به دیدن ذرات پرانرژی است که از طریق جو به سطح، جایی که فضانوردان هستند، می روند.

Maven و Curiosity پشت سر هم کار می کنند، به طوری که وقتی مریخ نورد یک شعله خورشیدی را تشخیص داد، به تیم مریخ نورد هشدار داده می شود تا به دنبال تغییرات در داده های RAD باشند. بنابراین، مأموریت Maven همچنین یک سیستم هشدار اولیه را برای سایر تیم‌های فضاپیمای مریخ در صورت افزایش سطح تشعشعات فراهم می‌کند تا در صورت نیاز، ابزارهای آسیب‌پذیر را خاموش کنند.

حداکثر خورشیدی امسال مصادف با شروع غبارآلودترین فصل در مریخ است که ناشی از گرم شدن جو سیاره در حضیض، نقطه ای در مدار مریخ است که در آن به نزدیک ترین نقطه به خورشید است. اگر یک طوفان گرد و غبار جهانی همزمان با یک طوفان خورشیدی اتفاق بیفتد، می تواند بینشی در مورد چگونگی تبدیل شدن مریخ به صحرای یخ زده امروزی ارائه دهد.

مقامات ناسا در بیانیه ای اعلام کردند در حالی که آب کمی در مریخ باقی مانده است، بیشتر یخ ها در زیر سطح و در قطب ها هستند و برخی هنوز به صورت بخار در جو در گردش هستند.

آنها افزودند: دانشمندان نمی دانند که آیا طوفان های گرد و غبار جهانی به بالا بردن این بخار آب در بالای سیاره کمک می کند، جایی که جو در طی طوفان های خورشیدی از بین می رود. یک نظریه این است که این فرآیند که چندین بار در طول سالیان متمادی تکرار شده است، ممکن است توضیح دهد که چگونه مریخ به سیاره ای تقریباً بی آب با دریاچه ها و رودخانه ها تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا