ترندهای روز

ناسا می‌گوید یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

فضاپیمای سایک ناسا پیامی را از فاصله ۱۴۰ میلیون مایلی به زمین مخابره کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا فاش کرده است که زمین به تازگی یک پیام لیزری از فاصله ۱۴۰ میلیون مایلی (۲۲۵ میلیون کیلومتری) دریافت کرده است، اما قبل از اینکه منتظر دیدن بیگانگان باشیم، باید به یک توضیح ساده توجه کنیم.

به گزارش دیلی میل، پیام لیزری توسط فضاپیمای سایک ناسا که در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مایل از زمین فاصله دارد به زمین مخابره شد. این فاصله ۱.۵ برابر فاصله زمین و خورشید است.

ناسا توضیح داد که این شاهکار چشمگیر می تواند راه را برای ماموریت های آینده به مریخ هموار کند. این دستاورد نگاهی اجمالی به نحوه استفاده فضاپیماها از ارتباطات نوری در آینده را ارائه می‌کند و امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات پیچیده علمی، و تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا را با سرعت‌های بالاتر فراهم می‌کند تا از جهش بزرگ بعدی بشریت پشتیبانی کند: ارسال انسان. آنها در مریخ اتفاق می افتند.

این پیام لیزری توسط سیستم ارتباطات نوری فضای اعماق ناسا (DSOC) که در حال حاضر در فضاپیمای Psyche است به زمین ارسال شد.

میرا سرینیواسان، مدیر عملیات پروژه در آزمایشگاه رانش جت ناسا، گفت: «ما در ۸ آوریل حدود ۱۰ دقیقه داده از فضاپیما دریافت کردیم. این یک نقطه عطف مهم برای پروژه است که نشان می دهد چگونه ارتباطات نوری می تواند به سیستم فرکانس رادیویی فضاپیما متصل شود.

این آزمایش برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد. زمانی که سایک تنها ۱۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشت. در طی آن آزمایش اولیه، داده های تست با سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه منتقل شد که با سرعت دانلود اینترنت پهن باند قابل مقایسه است.

اکنون که فضاپیما بیش از هفت برابر دورتر شده است، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات کاهش یافته است. در جدیدترین آزمایش، فضاپیما داده ها را با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه مخابره کرد.

اگرچه این سرعت ممکن است کم به نظر برسد، اما ناسا می گوید که بسیار فراتر از هدف پروژه برای اثبات امکان ارسال حداقل یک مگابیت در ثانیه است. کن اندروز، مدیر عملیات پرواز پروژه در آزمایشگاه رانش جت ناسا گفت: «اگرچه مقدار کمی از داده ها در مدت زمان کوتاهی منتقل شد، اما این واقعیت که ما اکنون این کار را انجام می دهیم فراتر از همه انتظارات ما است. .

پیش از این، ناسا تنها از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با ماموریت هایی که فراتر از زمین سفر می کردند، استفاده می کرد. ناسا توضیح داد که مانند فیبر نوری که جایگزین خطوط تلفن قدیمی روی زمین می شود، جایگزینی ارتباطات رادیویی با ارتباطات نوری می تواند انتقال داده ها را در سراسر منظومه شمسی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ظرفیت سیستم های فعلی مورد استفاده توسط فضاپیماها امکان پذیر کند. این، همراه با پشتیبانی از تجهیزات علمی با وضوح بالاتر، مأموریت های اکتشافی انسانی و روباتیک آینده را بهتر امکان پذیر می کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا