اقتصاد جهان

نامه جنجالی دانشجویان اقتصاد هاروارد به “پروفسور منکیو”: اقتصادی که به ما درس می دهید به درد واقعیت نمی خورد + حواشی

خبرگزاری ایران تحلیل؛

دانشگاه هاروارد کاربردی ترین یا حداقل یکی از کاربردی ترین دانشگاه های جهان است. فارغ التحصیلان این دانشگاه در بالاترین سطوح در زمینه سیاست گذاری عمومی در سراسر جهان فعالیت می کنند. در عین حال، یکی از جالب ترین اقدامات دانشجویان این دانشگاه اعتراض به استاد تمام معروف اقتصاد خود «گریگوری منکیو» بود که در سال ۲۰۱۱ پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در آمریکا صورت گرفت. او یک استاد مشهور جهانی است و می گوید آثارش در صدها دانشگاه معتبر در آمریکا و سراسر جهان تدریس می شود.

ادامه مطلب

در سایت نشریه هاروارد پولیتیکال ریویو (Harvard Political Review) نامه اعتراضی دانشجویان دانشکده اقتصاد این دانشگاه خطاب به پروفسور منکیو با عنوان منتشر شد. نامه سرگشاده به گریگوری منکیو منتشر شدهنامه اصلی را می توانید اینجا پیدا کنید}. همزمان با انتشار این نامه، این دانشجویان انصراف خود را از دوره مقدماتی اقتصاد پروفسور منکیو اعلام کردند. علاوه بر این، این دانشجویان در جلسه ای نسبت به غیر عملی بودن آموزش در هاروارد اعتراض خود را ابراز کردند. بیانیه جداگانه ای در رابطه با اعتراض این دانشجویان در این سایت موجود است {اینجا} نوشته شده است:

«…از جمله ترک کد منطقه محبوب «اقتصاد ۱۰» و راهپیمایی در بوستون در اواخر روز. این گروه شعار می دادند: «میکروفون چک! ما ۹۹ درصد کل کشور هستیم!». هفت شرکت کننده در Free Tribune توجه دیگران را به خود جلب کردند. چندین ابتکار در حال انجام امروز را برجسته کرد، و از دانشجویان خواست تا در یک تجمع سراسری دانشگاه تا صبح چهارشنبه و خروج از اقتصاد ۱۰ در ساعت ۱۲:۱۵ بعد از ظهر – قبل از رهبری دانشجویان در تظاهرات در میدان دیویی علیه افزایش بدهی دانشجویان شرکت کنند.

گابریل اچ. بایار – یکی از رهبران آن اعتراض – فریاد زد: “من می خواهم همه دانشجویان از اقتصاد ۱۰ خارج شوند.” [زیرا] این نماد یک ایدئولوژی است که وضعیت اقتصادی کنونی ما را ایجاد کرده است. راشل جی. ساندالو-آش ’۱۵، که به بایار کمک می کند تا خروجی ۱۰ را سازماندهی کند، گفت که معتقد است این کلاس نماینده یک “ایدئولوژی نولیبرال به شدت محافظه کارانه” است. به عنوان مثال، او معتقد است که این سخنرانی ها دیدگاه های محافظه کارانه را علیه حداقل دستمزد ترویج می کند. سندلو-اش گفت: “من فکر می کنم باید دیدگاه های متنوع تری وجود داشته باشد.” او گفت: “مشکل این است که در این دوره کارشناسی، آنچه معلم می گوید به طور کلی به عنوان واقعیت در نظر گرفته می شود.”

در عین حال برخی از دانش آموزان با این توصیف کلاس مخالف هستند. آدیتی گی، دبیر کلوپ جمهوری خواه هاروارد، که سال گذشته این دوره را گذراند، گفت که معتقد نیست این دوره مغرضانه است. او گفت: “دوره فقط در اقتصاد است.” ایدئولوژی زمانی وارد عمل می شود که تصمیم می گیریم چگونه بین “کارایی” و “عدالت اجتماعی” تعادل برقرار کنیم.

در همین حال، رندی میشل، که این ترم اقتصاد ۱۰ را می گذراند، گفت که احتمالاً بیرون نخواهد رفت. او گفت: «با وجود جریان پنهان محافظه‌کاری شدید، برگزاری جلسه‌ای با اساتید برای ابراز هرگونه نارضایتی مؤثرتر خواهد بود».

پروفسور گرگوری منکیو گفت که Economics 10 فقط شامل دوره‌های «اقتصاد اصلی» است و افزود که کتاب‌های درسی آن در «صدها مدرسه دیگر در سراسر جهان» از جمله پرینستون، ییل و براون استفاده شده است. منکیو گفت: «هدف علم اقتصاد کمک به مردم برای ارزیابی مبادلات اجتناب‌ناپذیر در سیاست‌های عمومی است. اگرچه من دیدگاه های خاص جنبش اشغال وال استریت را نمایندگی نمی کنم، اما خوشحالم که دانشجویان به طور گسترده به سیاست های اجتماعی و اقتصادی فکر می کنند. امیدوارم اقتصاد ۱۰ بتواند به بحث جاری کمک کند.”

متن جداگانه ای در وب سایت دانشگاه هاروارد در توضیح نامه اعتراضی دانشجویان به پروفسور منکیو به شرح زیر منتشر شد:

«پروفسور منکیو عزیز

امروز ما دوره اقتصاد ۱۰ شما را ترک می کنیم تا نارضایتی خود را از سوگیری این دوره مقدماتی اقتصاد ابراز کنیم. ما عمیقاً نگران تأثیر این تعصب بر دانشجویان، دانشگاه و جامعه بزرگتر خود هستیم. به عنوان دانشجویان هاروارد، ما در اقتصاد ۱۰ ثبت نام کردیم به این امید که پایه ای گسترده و مقدماتی در تئوری اقتصادی به دست آوریم که برای ما در زمینه های مختلف فکری و رشته ها، از اقتصاد گرفته تا دولت، علوم محیطی و سیاست عمومی و فراتر از آن، بسیار مفید باشد. کمک . در عوض، ما عصری را یافته‌ایم که نمایانگر یک دیدگاه خاص – و محدود – از اقتصاد است که معتقدیم سیستم‌های مشکل‌ساز و ناکارآمد نابرابری اقتصادی در جامعه امروز ما را تداوم می‌بخشد.

یک مطالعه آکادمیک مناسب اقتصاد باید شامل بحث انتقادی از مزایا و معایب مدل‌های مختلف ساده‌سازی اقتصادی باشد. از آنجایی که دوره شما شامل منابع اولیه نمی شود و به ندرت مقالاتی را در مجلات دانشگاهی ارائه می کند، ما دسترسی بسیار کمی به رویکردهای جایگزین برای اقتصاد داریم. هیچ توجیهی برای به تصویر کشیدن نظریه های اقتصادی آدام اسمیت به عنوان اساسی تر یا اساسی تر از مثلاً نظریه کینزی وجود ندارد.

برای یک دوره مقدماتی متشکل از ۷۰۰ دانشجو که به طور اسمی پایه خوبی برای مطالعه بیشتر در اقتصاد است، دقت در ارائه دیدگاهی بی طرفانه از اقتصاد اهمیت ویژه ای دارد. بسیاری از دانشجویان هاروارد نمی توانند از تحصیل در رشته اقتصاد ۱۰ خارج شوند. این دوره برای رشته های اقتصاد، علوم محیطی و سیاست های عمومی مورد نیاز است، در حالی که دانشجویان علوم اجتماعی ملزم به گذراندن دوره مقدماتی اقتصاد هستند – و تنها دوره واجد شرایط دیگر، پروفسور استیون مارگولین، تنها هر دو سال یک بار (و نه این یک سال) ارائه می شود. ). بسیاری از دانشجویان دیگر صرفاً خواهان درک تحلیلی از اقتصاد به عنوان بخشی از آموزش با کیفیت هنرهای لیبرال هستند. علاوه بر این، اقتصاد ۱۰ تدریس مؤثر دوره های اقتصاد بعدی را دشوار می کند زیرا فقط دیدگاه بسیار نامتعادلی را ارائه می دهد و پایه محکمی را ارائه نمی دهد که سایر دروس بتوانند بر آن بنا شوند. از دانش آموزان نباید انتظار داشت که از این دوره – یا کل رشته اقتصاد – برای ابراز نارضایتی خود اجتناب کنند. فارغ التحصیلان هاروارد نقش مهمی در موسسات مالی و شکل دادن به سیاست های عمومی در سراسر جهان ایفا می کنند. اگر هاروارد نتواند به دانشجویان خود درک وسیع و انتقادی از اقتصاد ارائه دهد، اقدامات آنها احتمالاً به سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند. پنج سال اخیر آشفتگی اقتصادی گواه این امر بوده است.

ما امروز راهپیمایی می کنیم تا به راهپیمایی بزرگ بوستون در اعتراض به شرکتی شدن آموزش عالی به عنوان بخشی از جنبش جهانی اشغال بپیوندیم. از آنجا که ماهیت مغرضانه علم اقتصاد به افزایش نابرابری اقتصادی در آمریکا کمک می کند و نماد آن است، امروز کلاس شما را ترک می کنیم تا به بحث ناکافی شما در مورد نظریه های اساسی اقتصادی اعتراض کنیم و از جنبشی برای به چالش کشیدن گفتمان بی عدالتی اقتصادی حمایت کنیم. اوضاع در آمریکا در حال تغییر است.

پروفسور منکیو، از شما می خواهیم که نگرانی ما و خروج ما را جدی بگیرید.

دانشجویان دغدغه مند اقتصاد ۱۰″

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا