فناوری

نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورونیوز: سفر ایلان ماسک به چین ظاهرا نتایج فوری به همراه داشت. بر اساس توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، تسلا از داده های نقشه این شرکت برای فناوری کمک راننده در بزرگترین بازار خودروی جهان استفاده خواهد کرد.

ایلان ماسک در آخر هفته از چین بازدیدی از پیش اعلام نشده داشت. این میلیاردر آمریکایی تصویری از دیدار خود با لی کیانگ، نخست وزیر چین در توییتر منتشر کرد.

به گفته منابع بلومبرگ، بایدو، که بر جستجوی اینترنتی در چین تسلط دارد، به تسلا کمک می کند تا فناوری کمک راننده خود را که آن را «رانندگی کاملاً خودمختار» یا FSD می نامد، با ارائه نقشه ها و ناوبری راه اندازی کند. خدمات نقشه، که برای فناوری های کمک راننده بسیار مهم هستند، به شدت توسط دولت چین کنترل می شوند.

البته FSD توانایی رانندگی خودکار را ارائه نمی دهد و همچنان به راننده ای نیاز دارد که دستش روی فرمان باشد و هر لحظه آماده کنترل خودرو باشد. با این حال، راه اندازی این فناوری در چین می تواند به تسلا کمک کند تا به شدت برای سهم بازار در این کشور رقابت کند و درآمد بیشتری به ارمغان بیاورد. هزینه این فناوری ۹۹ دلار در ماه است و در بسیاری از کشورها در دسترس نیست.

ماسک معمولاً روابط خوبی با رهبران مستبد و دست راستی در جهان دارد و برعکس، روابط خوبی با سیاستمداران کشورهای دارای نظام دموکراتیک ندارد.

او با بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان بسیار دوست است و اکنون برای پیشبرد منافع اقتصادی خود تلاش می کند روابط گرم و دوستانه ای با چین و رهبران این کشور داشته باشد.

در حالی که ایالات متحده همواره چین را به خاطر سیاست هایش مورد انتقاد قرار داده است، ماسک تصویری از خود در کنار نخست وزیر چین در توییتر منتشر کرد و نوشت که از ملاقات با لی افتخار می کند.

روابط ماسک با چین به دلیل منافع تجاری متعدد آن پیچیده است. شبکه “X” توسط دولت چین که سانسور شدیدی دارد مسدود شده است. دولت چین همچنین به دلیل برخورد نزدیک ایستگاه فضایی خود با ماهواره های پرتاب شده توسط اسپیس ایکس به سازمان ملل شکایت کرده است.

با این حال، تسلا یک کارخانه در شانگهای دارد و مدل Y این شرکت تا مارس ۲۰۲۴ پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی در چین بود. دو مدل پرفروش متعلق به BYD، یک خودروساز چینی است که در حال رقابت است. با تسلا به بزرگترین فروشنده وسایل نقلیه الکتریکی در جهان تبدیل شد.

بازدید و گزارش معامله با بایدو با هیجان سرمایه گذاران تسلا روبرو شد، بسیاری از آنها برای توجیه موقعیت تسلا به عنوان با ارزش ترین خودروساز جهان، روی قابلیت های بالقوه رانندگی خودران حساب کرده اند.

یکی از اثرات مثبت این قرارداد برای تسلا، افزایش ۶ درصدی سهام این شرکت در بازارهای نیویورک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا