اقتصاد جهان

نرخ جهانی حمل و نقل دریایی سر به فلک کشید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، CNBC در گزارشی هشدار داد که شرکت های پست و حمل و نقل بین المللی به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل دریایی و هوایی و همچنین سرگردانی کشتی های باری و عبور نکردن آنها از دریای سرخ به دلیل ضرر و زیان متحمل می شوند. حملات شبه نظامیان حوثی یمن در این دریا. خسارات سنگینی وارد شد.

این شبکه به نقل از کارشناسان صنعت اعلام کرد که این شرایط زنجیره تامین جهانی را تهدید می کند. پس از گذشت سه سال پرتلاطم ناشی از فشار تورمی و تاخیرهای طولانی در تحویل کالا در ایام کرونا، زنجیره‌ها در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، کرایه حمل و نقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به بریتانیا از ۲۴۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار در هفته افزایش یافته است.

قیمت تحویل یک کانتینر ۲۰ فوتی در هفته گذشته ۱۹۰۰ دلار بود. بر اساس گزارش ها، نرخ تحویل کامیون در خاورمیانه اکنون بیش از دو برابر شده است.

آلن بائر، مدیر عامل شرکت خدمات حمل و نقل OL ایالات متحده آمریکا، به CNBC گفت که نرخ حمل و نقل در دوران کرونا به دلیل تأثیر همه گیر بر زنجیره تامین جهانی، کندتر افزایش یافته است.

وی افزود: آنچه در اینجا شاهد آن هستیم یک رویداد (ناگهانی) مانند کلید برق است که در آن کشتی ها در شرایط واقعی به مکان دیگری هدایت می شوند.

بائر ادامه داد که نرخ حمل و نقل در برخی مشاغل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و “به نظر نمی رسد صرفاً به دلیل تغییرات عرضه و تقاضا باشد.”

بر اساس این گزارش، تا صبح پنجشنبه، ۱۵۸ کشتی حامل بیش از ۲.۱ میلیون کانتینر باری، دریای سرخ را ترک کرده اند. ارزش این محموله ها بر اساس برآورد موسسه Transmodal من ۵۰۰۰۰ دلار در هر کانتینر است که معادل ۱۰۵ میلیارد دلار است.

طبق گزارش قبلی CNBC، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان MSC اولین شرکتی بود که نرخ حمل و نقل خود از هند را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد.

شرکت های بین المللی هشدار داده اند که تغییر مسیر کشتی های تجاری می تواند در دسترس بودن محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا