اخبار اقتصاد ایران

نقش همسر آرش اشتری در اختلاس ۲ میلیون دلاری در بندر امام خمینی چیست؟

به تازگی ویدیویی از آرش اشتری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آن او با لبخند و رو به دوربین در پاسخ به این سوال که تعریف حسابداری چیست؟ می گوید: حسابداری طرفدار است!

ایران تحلیل به نقل از اعتماد، علی اکبر صفایی در توضیحات خود اظهار داشت: «متخلف به نام آرش اشتری، کارشناس مالی یکی از ادارات مالی بنادر تابعه، ۱۰۸ میلیارد تومان را با کلاهبرداری از کشور خارج کرده است. چند روز بعد این اختلاس توسط ماموران امنیتی کشف شد و هم اکنون وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دادستانی در حال ردیابی فرد مذکور هستند و با متخلف برخورد قاطع انجام خواهد شد.

وی افزود: در ابتدای فروردین ماه جاری واحدهای ذیربط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با برداشت مبالغی از سازمان متوجه سوء استفاده یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام خمینی (ره) شدند. حساب و بلافاصله با هماهنگی و اقدام به موقع مقام قضایی کلیه اشخاص و افرادی که از طریق این شخص وجهی به حساب آنها واریز شده است، پرونده شناسایی و حساب آنها مسدود و وجه مسترد می شود.

وی همچنین وعده داد که هماهنگی های لازم با نهادهای نظارتی و امنیتی استان برای دستگیری و “بازگرداندن” متخلف فراری به خارج از کشور ادامه خواهد داشت.

اما این قول آقای مدیرعامل چندان کاربردی نیست. زیرا متهم این پرونده مدت هاست که کشور را به مقصد کانادا – جایی که بهشت ​​اختلاس کنندگان نامیده می شود – ترک کرده و طبق اطلاعات موجود، پول برداشت شده را نیز به صورت بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود ذخیره کرده است. باید گفت که بعید است. هیچ خبری از این فرد و پول اختلاس شده نخواهد بود.

«اعتماد» سه روز پیش در گزارشی جزئیات این اختلاس را منتشر کرد و البته به دلیل محدودیت در حوزه قضایی و اخلاق مطبوعاتی نتوانست نام کامل متهم این پرونده را منتشر کند و تنها عنوان اختصاری خود (AA) را ذکر کرد. . اما به تازگی ویدئویی از آرش اشتری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که او در پاسخ به این سوال که تعریف حسابداری چیست، با لبخند و رو به دوربین رو به رو شده است. می گوید: حسابداری طرفدار است!

اما این «فن» حسابداری برای یک سازمان دولتی دو میلیون دلار هزینه داشت، البته نمی توان خیلی به وعده های داده شده اعتماد کرد و متخلف از کشور فرار کرد و با یک «فن» ویژه پول را در قالب ارز دیجیتال برداشت کرد. . پیش از این سایر متهمان به کانادا گریخته اند و خبری از دستگیری و بازگشت آنها نشده است.

اکنون ابهامات دیگری در این زمینه وجود دارد و افکار عمومی منتظر پاسخ وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این سازمان است.

اولاً ممکن است بگویید مجتمع بندری امام آنقدر بزرگ است که ارقامی در سطح ۱۰۰ میلیارد تومان چندان در آن دیده نمی شود. شاید اعداد مفاسد اقتصادی در ایران آنقدر زیاد باشد که حساسیت خاصی روی رقم دو میلیون دلاری وجود نداشته باشد. اما این بلاتکلیفی وجود دارد که آرش اشتری از چه زمانی دست به چنین کاری زده که هیچکس خبری از آن نداشته است؟ مقصران و سهل انگاران چنین اتفاقی که در یک سازمان عریض و طویل دولتی که از بودجه بیت المال حمایت می شود چه کسانی بودند؟ به نظر می رسد این افراد اخراج نشده اند. چون اگر چنین اتفاقی می افتاد حتماً آقای مدیرعامل در سخنرانی دیروز خود به آن اشاره می کردند. چرا هیچکس برکنار نشده و قرار است با مصاحبه و عذرخواهی حل شود؟

ثانیاً- در مورد همسر متهم این پرونده یعنی خانم «الف.ش» (باز هم به دلیل محدودیت های موجود نام کامل وی را اعلام نمی کنیم) چه اطلاعاتی وجود دارد و چه نقشی در این پرونده دارد. تشکیل این اختلاس؟ بر اساس اطلاعات موجود این بانو مدیر یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ «الف» و فعال در حوزه صنایع غذایی است که قراردادهای بزرگی با بندر امام دارد. آیا با نام بردن از این فرد امکان افشای تخلفات مالی دیگری وجود دارد؟

سوم اینکه گفته می شود آرش اشتری تنها ۶ ماه پیش به یکی از حساس ترین سمت های بندر امام منصوب شد. کسانی که با نحوه جذب نیرو در سازمان های دولتی آشنا هستند به خوبی می دانند که رسیدن به چنین پست های بالایی مستلزم عبور از کدام کانال های نظارتی است. بنابراین، ابهام موجود این است که حراست سازمان بنادر و دریانوردی چگونه وی را به عنوان مسئول صدور چک هایی که مبالغ هنگفتی در اختیار دارد، می شناسد. تایید کرده اند؟

۴- گزارش کمیسیون ۹۰ مجلس نشان می دهد که در یک مورد این سازمان مبلغ ۲۰ میلیون دلار را در قالب خرید سازمان بازنشستگی به یکی از نزدیکان خود تحویل داده و وی با دریافت این همه مبلغ از کشور متواری شده است. علی خزریان، سخنگوی کمیسیون ۹۰ مجلس، ۲۷ اسفند ۱۳۹۹). آقای خضریان همچنین مدعی شد: «حمله سایبری به این سازمان در پایان سال ۱۳۹۸ عمدی و با هدف از بین بردن برخی اسناد و مدارک و با هدف سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت و فساد این مجموعه انجام شده است و در در تحقیقات اولیه خسارت این حادثه ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که رقم قابل توجهی است و همچنین مدعی تخلفات گسترده در واگذاری بنادر نفتی خلیج فارس، واگذاری مناطق و اسکله های بندری بدون مناقصه و چندین مورد دیگر شد. این تخلفات در یکی از مهم ترین سازمان های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی چه شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا